De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 2 EyE.

Verwante presentaties


Presentatie over: "KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 2 EyE."— Transcript van de presentatie:

1 KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 2 EyE

2 2 Terugblik: begrippen en KM1.0-KM2.0 Nieuwe Brainstorm KM en Inspiratie delen: Trends en Ontwikkelingen Theorie: Kennis en Leren Je onderzoeksvraag

3 3 ”…uiteindelijk kom je terecht in een positie waarin je verantwoording moet afleggen over jezelf, over de manier waarop je leeft en over het leven dat je tot dusver hebt geleid…” Reflectie (dossier) VRAAG: Wat heb je vorige bijeenkomst geleerd?

4 4 Wat betekent volgens jou nu Kennismanagement? Nieuwe Brainstorm

5 5 INSPIRATIE DELEN DIALOOG over KM “Knowledge management is dramaticaly changing because of social tools”(Gurteen)

6 KM 1.0 Technocentric KM  Focus on the technology  Top down  Centralised  Command and control  Knowledge is power  Closed Culture (door closed)  Directories provide contact info (lotus notus, databases, intranet)  Voorbeeld organisatie: Kpn…. KM 2.0 Peoplecentric KM  Focus on the people  Bottom up  Decentralised  Distributed  Knowledge is sharing  Open and transparant culture of trust  Social Networks reflects connections  Voorbeeld organisatie: Microsoft,… 6

7 7 Toename KIO’s Globalisering: internationale concurrentie Producten en diensten steeds Kennisintensiever Bv E-recruiten vanuit NL naar India

8 8 K = I x EVA Kennismanagement is het zodanig inrichten en besturen van de processen in de KennisWaardeKeten dat daardoor het rendement en het plezier van de productiefactor kennis vergroot worden.

9 9

10 10 Kijken naar de werkelijke wereld!

11 Door de nog immer afnemende halfwaardetijd van –vooral technologische- kennis, wordt de levenscylus van die kennis eveneens voortdurend korter (Weggeman, 2000). 11

12 12

13 13 Veelbelovende kennis b.v. Kernfusie 1 4 b.v. Stoommachinebouw Redundante kennis Kritisch sleutelkennis b.v. Internet Technologie 2 3 b.v. Cosmetica producten Basiskennis Ontwikkelingssnelheid Strategisch belang Halfwaardetijd Hoog Hoog/kort Laag Laag/lang

14 14 FILMPJE

15 15 Reflecteer op: Leren is het doorlopen van een proces waarmee – impliciete of expliciete – kennis gecreëerd wordt.

16 16  Leren = het doorlopen van een proces waarmee – impliciete of expliciete – kennis gecreëerd wordt.  Ofwel: waarmee bestaande kennis verrijkt en nieuwe kennis gecreëerd wordt.  Kennis daardoor (behalve als het vermogen om een taak uit te voeren) ook gedefinieerd worden als het resultaat, de output van het leerproces. Aanname hierbij is dat het onmogelijk is een leerproces te bedenken dat GEEN kennis oplevert.  Leren vindt plaats als gezocht wordt naar nieuwe kennis, als bestaande kennis verder ontwikkeld wordt, als het getoetst wordt op bruikbaarheid.  Ambacht van de kenniswerker = steeds beter leren!

17 17 Ontwikkeling en typologie van kenniswerkers Veelbelovende kennis Bv. Wetenschapper/ Laboranten/ Productontwikkelaar Innovatie en waaromvraag 1 4 Bv. Verteller (einde loopbaan) Weet alles van vroeger Redundante kennis Kritisch sleutelkennis Bv. Ster (high potential, innovatie en productie) 2 3 Bv. Productietijger (gestabiliseerd) Routinematige productie Basiskennis Verwachte groei in performance Strategisch belang Hoog Laag

18 18 Filmpje: Leven Lang Leren

19 19 EVA (kunnen en willen)I (kennen en weten) Leren is het doorlopen van een proces waarmee impliciete of expliciete kennis verrijkt wordt. Nonaka en Takeuchi (1995), vier leerprocessen

20 20 Bedenk voorbeelden van de 4 leerprocessen uit je eigen praktijk. Doe dit in 2-tallen.

21  Speel met social media: twitter/LinkedIn/Blog  Presenteer je onderzoeksvraag op een LUDIEKE manier (gebruik bronnen). EN deel op je blog.  Verdiep je in 1 trend/ontwikkeling van KM2.0 en neem je resultaten mee. Zet op je blog.  Ga op zoek naar inspirators op het gebied van KM2.0. Gebruik Twitter/Blogs/LinkedIn. Zet op je blog.  Luister: Audiobook Hollandse Meesters in Management. Harry Starren – Mathieu Weggeman over KM en professionals. Via Bol.com. 21

22 22


Download ppt "KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 2 EyE."

Verwante presentaties


Ads door Google