De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sint-Martinus basisschool Tony Vermeire – Petra Van Deynze ism Vrij CLB Meetjesland.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sint-Martinus basisschool Tony Vermeire – Petra Van Deynze ism Vrij CLB Meetjesland."— Transcript van de presentatie:

1 Sint-Martinus basisschool Tony Vermeire – Petra Van Deynze ism Vrij CLB Meetjesland

2 Sociale vaardigheden AXENROOS

3 Waarom axenroos? Kinderen helpen begeleiden bij het ontwikkelen van relaties Kinderen leren bewuster omgaan met hun gedragingen

4 Schematische voorstelling van de axenroos

5 De verschillende axen (dieren) De tien axen (dieren) van de axenroos staan symbool voor bepaalde gedragingen. Iedereen heeft gedragingen van de verschillende dieren, maar misschien van een bepaald dier meer kenmerken.  Hierdoor krijgen ze gaandeweg ook meer zicht en vat op hun sociale omgeving. Alle axen hebben zowel positieve als negatieve eigenschappen.

6 Stap voor stap kennismaken met de verschillende dieren Schooljaar september - oktober november - december januari - februari maart - april mei – juni Schooljaar jaarthema: beWEGen september - oktober november - december januari - februari maart - april mei – juni leeuw en kameel bever en poes uil en schildpad havik en steenbok pauw en wasbeer bever en poes schildpad en uil steenbok en havik leeuw en kameel wasbeer en pauw

7 Stap voor stap kennismaken met de verschillende dieren Schooljaar jaarthema “beWEGen” Handleiding poppenkastenscenario Bewegingsmomenten Doorstroom naar de lagere school Gangversiering …

8 Leeuw De leeuw LEIDT Een leeuw heeft dikwijls iets te vertellen, hij voelt zich ten volle verantwoordelijk en stelt waar nodig enkele regels. Hij wil dat er naar hem geluisterd wordt. Hij weet wat hij wil en niet wil. Gezond gedrag: opdrachten geven, grenzen bepalen, inlichtingen geven. Probleemgedrag: bazig zijn, doordrammen.

9 Kameel De kameel VOLGT Een kameel luistert aandachtig en stelt geen overbodige, maar wel nodige vragen. Op een kameel kan je rekenen en hij is plezant in de samenwerking. Gezond gedrag gehoorzamen, om uitleg vragen, raad opvolgen. Probleemgedrag overdreven onderdanig zijn, altijd richtlijnen vragen.

10 Leeuw en kameel Introductie met een poppenspel

11 Leeuw en kameel Activiteiten in de klas leeuw kameel leeuw kameel luisterhoek

12 Aan de hand van een opdrachtkaart werkblad opdrachtkaar t

13 Bever De bever ZORGT De zorgende bevers zijn ijverig en gedienstig. Ze willen de handen wel uit de mouwen steken. Waar nodig is, springt de bever in de bres en hij kan anderen op gepaste manier bijstaan. Gezond gedrag materiele dingen geven, hulp bieden. Probleemgedrag verwennen, betuttelen.

14 Poes De poes GENIET Een poes krijgt zo graag, zij glundert als haar iets aangeboden wordt. Let wel, profiteren doet ze niet, ze gunt de ander ook een hap. Gezond gedrag materiële dingen aannemen, hulp bieden. Probleemgedrag profiteren, altijd hulp vragen.

15 Bever en poes Activiteiten in de klas

16 In de Sherbornactiviteiten genoten de kleuters van de Julesklas (peuters/poezen) van een heerlijke massage door de kleuters van de Wombatklas (oudste kleuters/bevers) bever poes

17 De kippen op onze school worden ook goed verzorgd door de kleuters (bevers) bevers Het takenbord in de Wombatklas

18 Knutselwerkjes: poes Een speciale poezenstoel in de klas

19 De bevers van de jumboklas zetten het beste beentje voor in het rusthuis. De mensen genoten ervan om verwend te worden, van hun aandacht, het dansje en de kleine attentie. poes bever

20 De kleuters genoten van het Sint- en Pietenfeest

21 Uil De uil HOUDT De uil houdt zich graag op de achtergrond. Vanuit een hoekje heeft hij een goed overzicht over wat er allemaal aan het gebeuren is. De anderen weten wel waar ze de uil kunnen vinden. Gezond gedrag een geheim kunnen bewaren, zwijgen over iets waarvan men niet zeker is, zich afzijdig houden. Probleemgedrag zich isoleren,te gesloten zijn, verantwoordelijkheid ontwijken.

22 Schildpad De schildpad LOST Binnen alle relaties komt er al wel eens een misverstand, onmacht, verdriet. Lossen is niet kunnen bijhouden, het is de draad verliezen. Het siert wel een mens als hij zijn fouten durft te bekennen. De schildpad is kwetsbaar en heeft soms nood aan een knuffel. Gezond gedrag Onzekerheid uitdrukken, schuldgevoelens hebben, op een aanbod noch ja, noch neen zeggen. Probleemgedrag Geen enkele twijfel kunnen toestaan, zich minderwaardig voelen.

23

24 Uil en schildpad Activiteiten in de klas schildpadhoekje

25 Havik De havik VECHT Iets of iemand aanvechten wil niet zeggen dat men alleen vecht tegen de ander, maar ook dat men knokt voor zelfbescherming. De havik staat symbool voor kracht en aanval, hij staat ook bekend voor zijn directe stijl. Hij ziet de aanval als de beste verdediging en speelt om te winnen. Gezond gedrag onjuistheden aantonen, opdrachten aanvechten, informatie kritisch benaderen. Probleemgedrag agressie, pijnigen, pesten.

26 Steenbok De steenbok WEERSTAAT Weerstaan is stand houden, zich schrap zetten tegen onderdrukkers en pesters. De steenbok is bijzonder waakzaam, men kan hem weinig wijs maken en hij laat ook regelmatig van zich horen. Gezond gedrag zich verdedigen, iets niet aannemen, geen uitleg willen. Probleemgedrag zich bijna tegen alles verzetten.

27 Havik en steenbok Activiteiten

28 De kleuters komen op voor hun veiligheid. Zone 30 rondom de school! Tijdens het thema verkeer maken de kleuters kennis met de verkeersregels en bekijken kritisch onze houding in het verkeer.

29 Kleuters sorteren kritisch het afval.

30 Pauw De pauw STELT ZICH PRESENT Een gezonde pauw is niet verlegen, ook niet over de dingen die hij niet kan. Hij beseft wel dat hij niet volmaakt is, maar is er zich van bewust dat hij heel wat te bieden heeft. Gezond gedrag durven uitkomen voor wat je kan en bent, zich tonen. Probleemgedrag zich opdringen, overdreven affectie vragen.

31 Wasbeer De wasbeer WAARDEERT Anderen hebben je veel te bieden. Als jij beseft hoeveel jij aan andermans aanwezigheid en uitstraling te danken hebt, dan ben je heel dankbaar dat ze er zijn, je waardeert hun aanwezigheid. Gezond gedrag waardering uiten, een beroep doen op iemand, feliciteren. Probleemgedrag vleien, dwepen met iemand.

32 Schoolreis naar Pierewiet  Toneelvoorstelling we vertellen iets positiefs over elkaar en geven elkaar een pluim.

33 Persoonlijk groeiboekje Informatie rond axenroos Uitleg bij elk dier Activiteiten per dier worden telkens aangevuld met foto’s, artikels en werkjes van de kleuters Regelmatig krijgen de kleuters hun groeiboekje mee naar huis om in te kijken.

34 Oudertraining Praktisch –5 keer –op school van uur tot uur –gratis – enkel een bijdrage voor het drankje –samenkomst met CLB-medewerkers + huiswerkbundel Sessie –gedrag ruim gekaderd en in detail geobserverrd veranderingswens en creëren van een positief klimaat –gewenst gedrag versterken spelen met je kind –afspraken maken en grenzen trekken apart zetten –straffen gedrag herinterpreteren en zelf rustig blijven –dwingproces een blik op de toekomst en hoe een probleem oplossen

35 Bedankt Veel succes


Download ppt "Sint-Martinus basisschool Tony Vermeire – Petra Van Deynze ism Vrij CLB Meetjesland."

Verwante presentaties


Ads door Google