De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Workshop werken met groepen Reflectiedag Hulpverlening aan vluchtelingen en asielzoekers © psterk werken met groepen 2011 18 ‒ 11 ‒ 2011 Brussel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Workshop werken met groepen Reflectiedag Hulpverlening aan vluchtelingen en asielzoekers © psterk werken met groepen 2011 18 ‒ 11 ‒ 2011 Brussel."— Transcript van de presentatie:

1 1 Workshop werken met groepen Reflectiedag Hulpverlening aan vluchtelingen en asielzoekers © psterk werken met groepen ‒ 11 ‒ 2011 Brussel

2 2 Mens is een sociaal wezen is lid van minimaal 5 groepen Familie (ouderlijk) –Culturele gemeenschap –Godsdienstige gemeenschap –Land van herkomst Vrienden Werk / school Sportclub / vereniging Leefomgeving eigen gezin of AZC Moderne netwerken © psterk werken met groepen 2011

3 3 Werken met Preventieve groepen Behandel groepen Therapists & mental health © psterk werken met groepen 2011

4 4 Support groep Doelen - uitwisselen ervaring - her- en erkenning - support geven en ontvangen - empowerment / zelf-hulp Training Doelen - leren nieuw gedrag - leren nieuwe inzichten of gedragsalternatieven - eigen kracht hervinden / herkennen - psycho educatie - stress hanteren Thema groepen - veranderende identiteit - probleem oplossen of coping - preventie van depressie - slachtoffer identiteit - rationeel emotieve training Support group of Training ? © psterk werken met groepen 2011

5 5 Voordelen van werken in groep Her- erkenning Discussie Meningsvorming gaat geleidelijker Peer educatie Rol- modellen Minder extremen (meer nuances) in normen en waarden © psterk werken met groepen 2011

6 6 Volgens Mind-Spring deelnemers Onder lotgenoten bevindenOnder lotgenoten bevinden Ervaringen delen in eigen taalErvaringen delen in eigen taal Je verhaal kwijt kunnenJe verhaal kwijt kunnen Leren van anderen. Hoe gaan anderen om met moeilijke situaties?Leren van anderen. Hoe gaan anderen om met moeilijke situaties? Voorkomen dat je sociaal geïsoleerd raaktVoorkomen dat je sociaal geïsoleerd raakt Anderen helpen met zelf oplossen van problemen helpt jezelf ook je gedachten te ordenen. (uitbesteden)Anderen helpen met zelf oplossen van problemen helpt jezelf ook je gedachten te ordenen. (uitbesteden) © psterk werken met groepen 2011

7 7 Nadelen / dilemma’s groepswerk Geheimen belemmeren het praten over ……. schaamte Culturele Normen en waarden kunnen belemmeren Achterdocht naar mede cursisten en instanties Preventiegroep te grote stap voor sommigen wel behoefte aan: –Informatie en voorlichting –Afleiding en kunnen “snuffelen aan” © psterk werken met groepen 2011

8 8 8 Associatie van asielzoekers met psychiatrische zorg: In land van herkomst is psychiatrie vaak :  Politiek instituut  Mensonterend  Stigmatiserend  Zwijgcultuur © psterk werken met groepen 2011

9 Educatie versus behandeling © psterk werken met groepen

10 10 Aandachtpunten en valkuilen Neiging hulpverleners te werken aan trauma’s, verwerken etc. De “daily hassels” zijn veel belangrijker –Hoe krijg ik mijn status –Hoe kom ik aan geld –Hoe word ik (en kinderen) gezond –Hoe vind ik betere woonruimte Hoe gaat ‘t met de familie in thuisland, kan ik hen helpen Hoe behoud ik (en mijn kinderen) eigen cultuur vast Hoe weet ik wie ik wel of niet kan vertrouwen © psterk werken met groepen 2011

11 11 Interculturele Werkvormen met groepen © psterk werken met groepen 2011

12 12 Oefeningen in groepen BrainstormingOn a flap making inventarisation of associations of people. Also good methode for finding new coping behaviour or cultural aspects on thema. Small group discussionIn large groups now everyone will take part in discussion. Small groups make them more intimate and “shy” people talk more easy. RankingIs a methode to have discussion on the importance of things. Weighting the importance of problems or things to work on. Case studiesIs a good way to exchange storys to give people aknowledge that they are not alone in their situation. (supportive) Role playRole play is a good way to “get the picture” if people ca not expain in words or if you think they give a collored vision of a situation. (insight) DrawingUse of creative tools and music is an exelent way to let people explain feelings where they have no words for Buzz groupWho never did this: Tell a story, tell in to the next person, see what the story is after 10 times whispering. TableauxTell your (or other persons) story with drawings. Also a good way to introducing each other to the group. (interview in pairs, and make a tableau from the other you had an interview with) StorytellingTell your story to others or (more save) tell the story of your friend to others. DiscussionFind out what the different believes are. Fun exercisesExecises like singing and or dancing are fun to do and relaxing. Examples are given in the training of trainers. Many people know cultural specific small games or fun-songs. Ask for them. Relaxation exercisesMake use of learned relaxation exercises if situation are getting (unwanted) tense. © psterk werken met groepen 2011

13 Psychosocial problems 13© psterk werken met groepen 2011

14 Title Text 14© psterk werken met groepen 2011

15 15

16 © psterk werken met groepen

17 Training 2011© P. Sterk / 17 Educatie oorzaken: Lichaam raakt overstressed of overbelast Gevolgen Oververmoeid Concentratieproblemen Prikkelbaar Hoofdpijn Zweten Etc. Men komt dan in een situatie terecht waarvan men denkt dat die geen einde heeft. Vicieuze stress cirkel.

18 Thema’s / werkvormen die mensen “werkzaam” vinden -Normale reactie op abnormale situatie -Spreekwoorden en gezegden -Rituelen en magie -Alcohol, drugs, runners, pushers en loverboys -Identiteit (verlies) -Coping en stress -RET © psterk werken met groepen

19 19 De normale reactie op de abnormale situatie Definitie Definitie De oorsprong van trauma’s De oorsprong van trauma’s Stressoren die trauma kunnen veroorzaken Stressoren die trauma kunnen veroorzaken De normale reacties op traumatische gebeurtenis De normale reacties op traumatische gebeurtenis De perceptie van een trauma De perceptie van een trauma Coping en risico factoren Coping en risico factoren © psterk werken met groepen 2011

20 20 Doel van de bijeenkomst Deelnemers herkenning en erkenning geven voor klachten die gevolg zijn van ‘abnormale gebeurtenissen’ Deelnemers geruststellen dat ze niet ‘gek’zijn geworden Ervaringen delen, rolmodel trainer Checken of oorzaak- gebeurtenis, gevolg-klachten goed is begrepen © psterk werken met groepen 2011

21 Discussie op gang brengen Opdracht in groepjes van 4 Maak 4 kaarten en maak gebruik van: -Spreekwoorden -Gezegden -Filosofische gedachtes of uitspraken -Stelling(en) Onderwerpen om uit te kiezen: -Integratie -Huiselijk geweld -Kindermishandeling -Opvoeding -Leven als …

22 PauluS je zal nooit vergeten maar je kan wél leren ermee te leven

23 Gulmaikan ook de meest gesloten deur kan open Epictetus het zijn niet de dingen zélf die mensen verwarren, maar hun mening omtrent die dingen Epictetus: filosoof uit de eerste eeuw Als je op eieren moet lopen, kan je ze beter éérst koken! PSt.

24 24 Rituals and magic Magisch (denken) Rituelen Drugs + drinken ook ritueel Spiritualiteit / Bidden © psterk werken met groepen 2011

25 Alcohol en Drugs Runners Pushers en Loverboys and girls

26 Psterk Identiteit en ID-verlies Hoe is jouw ID nu opgebouwd? Hoe voel je je? Hoe was dat in land van herkomst toen het nog goed was ? ? ? ? ? ? ? ? ?

27 Mind-Spring © Zelfbeeld op asielzoekers centrum Zelfbeeld in thuisland Nieuw beeld van zelf en mogelijkheden

28 28 The coping process Alcohol and drugs © psterk werken met groepen 2011

29 29 Adequate Coping mechanism Situational (confronting, avoidance and do nothing) Influence perception or emotion Appraisal Change perception or emotion (direct arousal) Expressing emotions adequate: –Active problem solving –Diversion (afleiden) –Avoidance, awaiting –Social support finding –Expression of emotion –Reassuring and comforting thoughts Less adequate: –Defensive coping (intellectualizing, isolation) –Magic thinking! © psterk werken met groepen 2011

30 30 R.E.T. (CGT) Nemen jouw Emoties de controle over? Of neem jij weer controle of jouw emoties? © psterk werken met groepen 2011

31 31 Training COA 2010 © P. Sterk / b.v.Mierlo 31 Training COA 2010 © P. Sterk / b.v.Mierlo © psterk werken met groepen 2011

32 32 Training COA 2010 © P. Sterk / b.v.Mierlo 32 Gebeurtenis (Activating event): Canopy walk op 60 meter hoogte in de bomen; graag willen doen, maar hoogtevrees. 1e interpretatie (Belief), o.i.v emotie 2e interpretatie (Belief) na discussie (Dispute) met mezelf “Kabels breken”“Kan ik controleren “Bomen vallen om”“Niet waarschijnlijk, al 100 jaar oud “Ik glij uit”“Goede schoenen aandoen” “Halverwege durf ik niet verder, ik raak in paniek” “Tja daar moet ik wat op vinden, hoe controleer ik dat? “Door de wind gaar de brug schommelen” “Het is al dagen windstil” “Apen gaan slingeren”“ Tja, nog geen aap gezien eigenlijk…” Eigenlijk kan ik het wegredeneren, controleren (Dispute) Resultaat (Consequence) Niet gaan of terug gaanGrote kans dat ik het wel ga doen © psterk werken met groepen 2011

33 33 Training COA 2010 © P. Sterk / b.v.Mierlo 33 Vooraannames bij RET Mensen hebben de neiging  te overdrijven (als ik dit niet voorkom dan gaat alles zeker helemaal mis)  vanuit angst te reageren (oh jee overal zijn problemen en verleidingen dus… dat gaat mis….)  te projecteren (ik ben bang dat….. dus anderen trappen er in)  te “moeten” (anders denken anderen dat…….)  Te “fataliseren” (alles loopt hoogstwaarschijnlijk fataal af) (RAMPdenken)  Hebben een lage frustratie tolerantie (ik kan het niet meer verdragen) © psterk werken met groepen 2011

34 34 Wat is belangrijk in een groep ? - Sfeer van vertrouwen creëren en geheimhouding garanderen zelf open, ander open - Duidelijk maken wat de bedoeling is van de groep v.b. Assendelft angst voor beoordeling voor terugkeer - Aangeven wat wel en niet in jouw vermogen ligt. Eigen grenzen `Waar` ga je voor `wat` heen: COA, MOA, ADV, Bakker, MS of als iemand wil nabespreken en je hebt geen tijd, direct aangeven - Ruimte creëren dat alle deelnemers kunnen vertellen en vragen stellen. Rekening houden dat mensen aan het einde van een bijeenkomst pas vragen stellen. - Rol van trainer. Informeren, instrueren, maar ook faciliteren, sturen. Deelnemers aan het woord. Voorkomen dat jij centraal staat, als docent gezien wordt. Deelgenoot van de groep. © psterk werken met groepen 2011

35 35 Dank voor aandacht Paul Sterk Mental Health adviser HealthNet TPO Tolstraat 127, 1074 VJ Amsterdam, The Netherlands Reception +31 (0) mob: 0031(0) © psterk werken met groepen 2011

36 Prevalence of common mental disorders in post- conflict settings AlgeriaCambodiaEthiopiaPalestine PTSD13 % 7 % 3 % 40 %33 %19 %28 % Mood dis15 % 4 % 1 % 3 % 23 %13 % 6 %13 % Anxiety23 %39 % 3 %8 % 39 %42 %11 %17 % Any40 %35 % 8 %13 % 62 %58 %28 %40 % JTVM De Jong et al Lancet Red Font = Exposed to armed conflict associated violence. Green Font = Non exposure 36© psterk werken met groepen 2011

37 Cardiovascular diseases Diabetes Malignant neoplasms Digestive diseases Neuro psychiatric disorders Other NCDs Injuries Other CD causes Maternal conditions Malaria Childhood diseases Tuberculosis Diarrhoeal diseases Perinatal conditions HIV/AIDS Respiratory infections Respiratory diseases Nutritional deficiencies Sense organ disorders Diseases of the genitourinary systemMusculoskeletal diseases Congenital abnormalities Disease Burden (DALYs) Source: WHO 37© psterk werken met groepen 2011


Download ppt "1 Workshop werken met groepen Reflectiedag Hulpverlening aan vluchtelingen en asielzoekers © psterk werken met groepen 2011 18 ‒ 11 ‒ 2011 Brussel."

Verwante presentaties


Ads door Google