De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 3 Medewerkers motiveren tot flexibele mobiliteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 3 Medewerkers motiveren tot flexibele mobiliteit."— Transcript van de presentatie:

1 Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 3 Medewerkers motiveren tot flexibele mobiliteit

2 Medewerkers motiveren tot flexibele mobiliteit Peggy Pedus (Artoos)

3 Mobiliteitsbeleid binnen een KMO 06 juni 2012

4 Uw “one-stop-shop” voor directe marketingcommunicatie Van ontwerp en creatie over productie t.e.m. fulfillment. Zowel voor grafische (drukkerij) als on line communicatie (www.marcomfactory.eu)www.marcomfactory.eu Gedreven door procesdenken en innovatieve technologie Alles onder 1 dak in Kampenhout (driehoek Brussel - Leuven- Mechelen) 140 medewerkers

5 Gepassioneerd door duurzaam ondernemen People:  Sterke werknemerstrouw  Open voor maatschappelijke solidariteit Planet: De eerste aanbieder van klimaatneutraal drukwerk  Gevoed met 100% groene stroom, zonnepanelen  FSC  ISO Profit: Gezonde economische groei op basis van een duurzaam bedrijfsconcept.

6 MVO kader : basis Familiebedrijf  Steeds aandacht voor mensen en omgeving  Milieuzorg : automatisme door continue investeringen in nieuwe en dus groenere technologie MVO-opleiding VOKA (2008)  Inzicht om 3 P’s (people, planet, profit) systematisch te integreren  Daaruit voortvloeiend : stappenplan

7 MVO kader : stappen  2008 MVO-scan door Sustenuto  2009 ISO certificaat Berekening ecologische voetafdruk en opmaak rekenmodule voor de ecologische voetafdruk van een individueel order (Climate Partner) Audit personeelsbeleid door Randstad Diversity  2010 Volledige site klimaatneutraal + lancering klimaatneutraal drukken  2011 Publicatie 1ste duurzaamheidsverslag conform GRI-richtlijn Start ISO Mobiliteitscan provincie Vlaams-Brabant  2012 Actieve Raad van Bestuur (externe bestuurders) Verdere uitbouw MVO-beleid aan de hand van ISO 26000

8 Mobiliteit vandaag Auto  100 werknemers  Gratis parkeergelegenheid  23 bedrijfswagens (beroeps- en privédoeleinden)  2 poolwagens  Vergoeding voor privé-transportmiddel volgens CAO  Geen carpoolbeleid  Fileleed Fiets  11 werknemers  Fiscaal vrijgestelde fietsvergoeding  Overdekte en diefstalveilige fietsenstalling  Omkleedruimtes (geen douches)  Fietsroutes van en naar het bedrijf (veelal onveilig)

9 Mobiliteit vandaag Openbaar vervoer  6 werknemers  Bijdrage volgens CAO  Station van Haacht op 1,3 km afstand  Lijnhaltes voor de deur + busknooppunt op 1 km afstand (geen voetpad)  Openbaar vervoer is niet altijd aangepast aan de uurregelingen v/h bedrijf Andere  Thuis- en telewerken: 11 werknemers op regelmatige basis

10 Mobiliteit : hét gespreksonderwerp Mobiliteit = maatschappelijk belangrijk Er systematisch aan werken is een MUST voor iedereen. Voor Artoos  Past binnen ons duurzaam beleid (ISO richtlijn) Verminderen autoverkeer = verminderen emissies, verminderen grondstoffenververbruik (planet) Verminderen autoverkeer = verminderen files = verhinderen stress (people) Fietsende werknemer = werkt aan zijn gezondheid = minder verlet (people & profit)  Verkleint onze ecologische voetafdruk Woon-werkverkeer = 21% in de berekening van onze ecologische voetafdruk

11 Recente en lopende acties Mobiliteitsscan i.s.m. dienst Mobiliteit provincie Vlaams- Brabant  Op maat van één bedrijf  3 onderdelen (mobiliteitsprofiel, bereikbaarheidsprofiel, potentiële maatregelen)  Conclusies + potentiële maatregelen: fiets = duurzaam alternatief met meeste potentieel (20% populatie binnen 0-5 km zone + 26% in 5-10 km) Elektrische fiets kan op middellange afstand fietsdrempel wegnemen Als voor- en natransporten naar bus en trein worden voorzien, mogelijke verschuiving naar openbaar transport voor aantal mensen Indienen aanvraagdossier Pendelfonds begin 2012 Deelname ‘Ik Kyoto 2012’

12 Toekomstplannen Interne informatiecampagne over duurzaam woon- werkverkeer Brochures, affiches, mailings, strooibriefjes : Informeren over gezondheids- aspecten fietsen, financiële & fiscale gevolgen, tijdsbesparend aspect, mogelijke fietsroutes, mogelijkheden openbaar vervoer, … Ludieke acties:  Duurzame loterij: werknemers maken gedurende een welbepaalde periode kans op het winnen van een nuttig geschenk als een duurzame verplaatsing binnen de opgegeven periode kan aangetoond worden  Verloten van een gebruiksperiode van een elektrische fiets bij de inhuldiging van nieuwe infrastructuur Elektrische bedrijfsfietsen ter beschikking stellen  Mensen die op > 10 km wonen overhalen met de fiets naar het werk te komen  Klantbezoek in de onmiddellijke omgeving

13 Toekomstplannen Pendelfietsen ter beschikking stellen  Hoofddoel: voor- en natransport openbaar vervoer vergemakkelijken  Bijkomend: duurzaam vervoersmiddel naar buurtwinkels tijdens middagpauze of sportief moment tijdens de middagpauze  Voorwaarde: beveiligde stalplaatsen aan het treinstation en/of het busknooppunt Nieuwe infrastructuur  Nieuwe fietsstalling : grotere capaciteit, wind- en regendicht, diefstalveilig, fietsbeugels die een ordelijke stalling toelaten, …  Oplaadpunt voor elektrische fietsen  Nieuwe kleedkamers met wastafels en douches (gelegen vlakbij de fietsenstalling)  Droogplaats natte fiets- en motokledij Deelname proefproject Mobiliteitsbudget werkt!

14 Tot slot? Slaagkansen?  Veel hangt af van de beschikbare informatie Alle mogelijkheden moeten gekend zijn Alle gevolgen (financieel, tijdsbesteding)  Mogelijkheid bieden uit te proberen MAAR Niet denken dat iedereen voor duurzame mobiliteit gewonnen is Er is ook winst als iemand in zijn vrije tijd met de fiets of te voet naar de bakker gaat i.p.v. voor een korte verplaatsing de wagen te nemen Niet vergeten dat een mentaliteitswijziging tijd vraagt.

15 Contact: Artoos Drukkerij NV Oudestraat 19 – 1910 Kampenhout Tel: 016/ Peggy Pedus Duurzaamheidscoördinatrice


Download ppt "Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 3 Medewerkers motiveren tot flexibele mobiliteit."

Verwante presentaties


Ads door Google