De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen

2 Situatie 1 Je doet weekend werk in de plaatselijke krantenwinkel en op een avond stapt er een onbekende man binnen die meteen naar je toe stapt, je bedreigt en om het geld uit de kassa vraagt. Emotie / Voelen Idee / Denken Doen

3 Situatie 2 Jullie leerkracht Engels is ziek en laat via een studiemeester weten dat jullie een hoofdstuk moeten afwerken en dat tegen de volgende dag moeten leren voor een toets. Dit was niet afgesproken vorige week. Emotie / Voelen Idee / Denken Doen

4 Situatie 3 Je baas komt de zaal binnen waarin jij en je collega’s achter een computer zitten te werken. Hij kondigt aan dat na de middagpauze iedereen individueel op zijn bureau zal moeten komen voor een evaluatiegesprek. Emotie / Voelen Idee / Denken Doen

5 Situatie 4 De organisatie waarvoor je werkt heeft een allochtone vrouw aangeworven. Tijdens de eerste vergadering is meteen duidelijk dat ze vanuit haar achtergrond heel andere ideeën heeft voor projecten die de organisatie zou kunnen uitwerken. Emotie / Voelen Idee / Denken Doen

6 Situatie 5 Je krijgt je groepswerk van vorige week terug en bovenaan prijkt het woord: ‘Onvoldoende’ en de bijhorende score van 4 op 10. Je bent nochtans zeker dat jij goed werk hebt geleverd en dat jou bijdrage zeker voldoende was. Emotie / Voelen Idee / Denken Doen

7 Inleiding HF 3: Intergroepsverschillen Sociologische visie
Hoe gaat de maatschappij om met verschillen en verandering Wij-zij denken Toegepast op multiculturaliteit

8 Inleiding HF 4: Omgaan met verschillen Psychologische visie
Hoe ervaart een persoon deze verschillen en hoe worden ze verklaard? Reactiemechanismen vh individu Psychologische theoriën

9 4.1 Confrontatie en bedreiging: mechanismen
Reactiemechanismen  in bredere sociale context bekijken (niet enkel m.b.t. integratie of multiculturaliteit)  Wat voelen, denken en doen we in confrontatie met een verschil/het onverwachte. Vul aan p118  maakt deel uit van jouw identiteit en psychologisch profiel. Maar waarom dergelijke reacties?

10 4.1 Confrontatie en bedreiging: mechanismen
Herhaling: reactiemechanismen op maatschappelijk vlak (5e jaar cultuuroverdracht) Assimilatie Integratie Segregatie Marginalisatie

11 4.1 Confrontatie en bedreiging: mechanismen
Herhaling: reactiemechanismen op maatschappelijk vlak (5e jaar cultuuroverdracht) Assimilatie  Geen verschil aanvaarden (geen cultuurbehoud, wel aanpassing) Integratie  Compromis (wel cultuurbehoud, wel aanpassing) Segregatie  Verschil tolereren maar niet veranderen (wel cultuurbehoud, geen aanpassing) Marginalisatie  Verschil erkennen maar niet tolereren (geen cultuurbehoud, geen aanpassing)

12 4.1 Confrontatie en bedreiging: mechanismen
Wat is nu volgens jou de beste manier? Mensen reageren op verschillende manieren Psychologische reactiemechanismen van individuen die geconfronteerd worden met verschillen. Waarom deze reactie Waarom bij sommige mensen wel en bij andere niet

13 4.1 Confrontatie en bedreiging: mechanismen
Persoonlijke reactie Frustratie Agressie Angst Onzekerheid Attributie Interpunctie

14 Mechanismen Frustratie: Wanneer we een doel voor ogen hebben en het om een of andere reden niet kunnen bereiken Agressie: Irritatie of geweld tegenover iemand als we ons bedreigd voelen.

15 Mechanismen Frustratie: Wanneer we een doel voor ogen hebben en het om een of andere reden niet kunnen bereiken Agressie: Irritatie of geweld tegenover iemand als we ons bedreigd voelen.

16 Mechanismen Onzekerheid: Sluit aan bij angst. Gebrek aan zelfvertrouwen tegenover de ander Attributie: Oorzaak-gevolg-verklaringen toekennen om te rationaliseren Intern Extern

17 Mechanismen Interpunctie: Mensen bekijken situaties op verschillende manieren. Het hangt maar af van je vertrekpunt. Discussie over wie gelijk heeft is zinloos. Oorzaak van meningsverschil is een verschillende interpretatie van eenzelfde situatie. =/= attributie  bij interpunctie vaak een omkering van oorzaak en gevolg


Download ppt "Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen"

Verwante presentaties


Ads door Google