De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

2 Het verhaal van Maarten en zijn mama 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "2 Het verhaal van Maarten en zijn mama 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen."— Transcript van de presentatie:

1

2 2 Het verhaal van Maarten en zijn mama

3 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen “ oei, wat heb ik nu gezegd? ” : twijfelen “ jezelf verantwoorden ” : zoeken naar verstaanbare woorden “ dat weet ik zelf niet ” : toegeven dat je niet alle antwoorden kent “ ik voel dat Hij me troost ” : getuigen vanuit eigen aanvoelen “ dit werd net iets te abstract ” : aanvoelen dat je ‘ te ver ’ gaat “ doorredeneren (de ridder) ” : meefilosoferen “ ik zweeg ” : positieve verstomming “ ik dacht aan een bijbeltekst ” : reflecteren vanuit eigen, persoonlijk zoeken

4 4 Ondersteuning? Wat kan Maartens mama steunen? Lectuur, uitwisselingen met anderen, internet, … Ze gaat zelf op zoek: ons aanbod kan alleen omkaderen Onderscheid tussen: didactische ondersteuning (goed kunnen reageren) en spirituele ondersteuning (eigen zingevingshorizon). Grote verscheidenheid tussen ‘mama’s’: naar een variëteit in soorten aanbod …

5 5 Smaak- makend aanbod Geloofs- verdiepend aanbod Bijbel en leven Bewuste keuze Geloofsidentiteit Catechese Zingeving … geloof Lage drempel Geloof als ontwerp Eerste verkondiging Aanbod uitklaren … dit vraagt: een gedifferentieerde aanpak

6 6 Context uitklaren We richten ons tot gezinnen: maar in welke context? Gelovige opvoeding van kinderen Als (gelegenheids)medewerker in de catechese Als persoon (in de context van volwassenencatechese)

7 7 SmaakgevendGeloofs-verdiepend Opvoedings- context Gebedshuisje op visite (Hoogstraten, … ) Gezinsrally (Lichtaart) Doopvoorbereiding Tussen / bootje (montages) Stilstaan bij waarom- vragen (ouderavond) Als een voetspoor (avond rond Godsbeelden) Medewerkings context Deeltaak in de parochiecatechese Thuiscatechese (bij voorbereiding e.c. en vormsel) (Gelegenheids)me- dewerking kinder- catechese Coaching: in kwadraat Als persoon (volwassenen- catechese) Open federatieavond Bijbel kennismaking (Kasterlee) In de stroming van het leven (montage) Filosoferen (ouderavond) Zolder- en bronavonden (Rijkevorsel, Olen) Geloofsavonden (Roeach in Tongerlo)

8 8 SmaakgevendGeloofs-verdiepend Opvoedings- context Gebedshuisje op visite (Hoogstraten, … ) Gezinsrally (Lichtaart) Doopvoorbereiding Tussen / bootje (montages) Stilstaan bij waarom- vragen (ouderavond) Als een voetspoor (avond rond Godsbeelden) Medewerkings context Deeltaak in de parochiecatechese Thuiscatechese (bij voorbereiding e.c. en vormsel) (Gelegenheids)me- dewerking kinder- catechese Coaching: in kwadraat Als persoon (volwassenen- catechese) Open federatieavond Bijbel kennismaking (Kasterlee) In de stroming van het leven (montage) Filosoferen (ouderavond) Zolder- en bronavonden (Rijkevorsel, Olen) Geloofsavonden (Roeach in Tongerlo)

9 9 Als je zelf even met “ de mond vol tanden ” staat...

10 10 Literatuur over omgaan met geloofsvragen van kinderen Waarom, Kolet Janssen (geloofs- en zingevingsvragen van kinderen met antwoorden van de schrijfster), Davidsfonds/Infodok, 2002, ISBN Maar wie is God? (150 vragen van kinderen of zin en geloof met bijhorende antwoorden), Kwintessens, KBS/VBS, 1998, ISBN Waar woont God, Erwin Roosen (101 antwoorden op kindervragen), Averbode, 2004, ISBN Ik geloof dat ik geloof, Kolet Janssen (thema: geloofsbelijdenis, vanaf 9 jaar), Averbode, 1997, ISBN

11 11 SmaakgevendGeloofs-verdiepend Opvoedings- context Gebedshuisje op visite (Hoogstraten, … ) Gezinsrally (Lichtaart) Doopvoorbereiding Tussen / bootje (montages) Stilstaan bij waarom- vragen (ouderavond) Als een voetspoor (avond rond Godsbeelden) Medewerkings context Deeltaak in de parochiecatechese Thuiscatechese (bij voorbereiding e.c. en vormsel) (Gelegenheids)me- dewerking kinder- catechese Coaching: in kwadraat Als persoon (volwassenen- catechese) Open federatieavond Bijbel kennismaking (Kasterlee) In de stroming van het leven (montage) Filosoferen (ouderavond) Zolder- en bronavonden (Rijkevorsel, Olen) Geloofsavonden (Roeach in Tongerlo)

12 12 Vbn: verkondigende avonden Als sextant en kompas Filosoferen met kinderen Tussen slagroom en olie Tussen twee tafels Tussen zoet en zuur De rode draad In de stroming van het leven

13 13 SmaakgevendGeloofs-verdiepend Opvoedings- context Gebedshuisje op visite (Hoogstraten, … ) Gezinsrally (Lichtaart) Doopvoorbereiding Tussen / bootje (montages) Stilstaan bij waarom- vragen (ouderavond) Als een voetspoor (avond rond Godsbeelden) Medewerkings context Deeltaak in de parochiecatechese Thuiscatechese (bij voorbereiding e.c. en vormsel) (Gelegenheids)me- dewerking kinder- catechese Coaching: in kwadraat Als persoon (volwassenen- catechese) Open federatieavond Bijbel kennismaking (Kasterlee) In de stroming van het leven (montage) Filosoferen (ouderavond) Zolder- en bronavonden (Rijkevorsel, Olen) Geloofsavonden (Roeach in Tongerlo)

14 WELKOM Ouderavond eerste communie Voorbeeld van een smaakgevende avond in de context van geloofsopvoeding

15 15 Mijn bootje …

16 16 M’n bootje wordt gebouwd Ik word gedoopt Anderen dragen zorg voor mij Basisvertrouwen als voedingsbodem voor geloven … … maar ik heb het nog niet in eigen handen

17 17 M’n bootje wordt te water gelaten Ik doe mijn eerste communie Met (nieuwe vrienden) samen leer ik Jezus kennen … maar het blijft voorlopig allemaal ‘veilig aan de oever’

18 18 Mijn bootje kiest de volle zee Ik word gevormd Ik oefen in het zelf kiezen van mijn weg … ook de weg van Jezus, maar anderen blijven belangrijk: ze kunnen zorgen voor ‘wind in m’n zeilen’

19 19 Watergewenning

20 20 Mijn bootje is bestemd tot varen Niet gelovig verzanden … … dus: Jezus’ verhaal blijven beleven ook als het grote feest straks voorbij zal zijn

21 21 Goeie vaart!

22 22 © J. Govaerts, CCV in het bisdom Antwerpen

23 23


Download ppt "2 Het verhaal van Maarten en zijn mama 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen."

Verwante presentaties


Ads door Google