De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ARTificial Life Door: Martijn van Otterlo en Mannes Poel En Dirk Heylen Minor KUNST MEDIA & TECHNOLOGIE 2001 Onderdeel Artificial Life.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ARTificial Life Door: Martijn van Otterlo en Mannes Poel En Dirk Heylen Minor KUNST MEDIA & TECHNOLOGIE 2001 Onderdeel Artificial Life."— Transcript van de presentatie:

1 ARTificial Life Door: Martijn van Otterlo en Mannes Poel En Dirk Heylen Minor KUNST MEDIA & TECHNOLOGIE 2001 Onderdeel Artificial Life

2 Programma 6 oktober Korte Herhaling vorige keer Korte Herhaling vorige keer Inleiding Emergent Behavior Inleiding Emergent Behavior Boids Boids Inleiding StarLogo Inleiding StarLogo Practicum StarLogo & ART Practicum StarLogo & ART

3 Herhaling vorige keer (1) Artificial Life: studie naar het leven Artificial Life: studie naar het leven life-as-we-know-it life-as-we-know-it life-as-it-could-be life-as-it-could-be Aanname: Aanname: Het Fysieke Medium is onbelangrijk Artificial Life & ART: Artificial Life & ART: Kunst onstaat  Wie is de kunstenaar? Kunst onstaat  Wie is de kunstenaar? Aesthetische Selectie, Interactie Aesthetische Selectie, Interactie

4 Herhaling vorige keer (2) Technieken: Gridwerelden, Globale fenomenen uit lokale interacties, self-replication Cellulaire Automaten (CA) Gridwerelden, Globale fenomenen uit lokale interacties, self-replication Cellulaire Automaten (CA) Kunstmatige Evolutie en Kunstmatige Selectie, Genetische Algorithmen (GA) Kunstmatige Evolutie en Kunstmatige Selectie, Genetische Algorithmen (GA) Kunstmatige Breinen, Adaptiviteit, Leren, Neurale Netwerken (NN) Kunstmatige Breinen, Adaptiviteit, Leren, Neurale Netwerken (NN)

5 Herhaling vorige keer (3) Toepassingen: Entertainment Industry: Black & White (2000) Geschiedenis: ‘Creatures’ (Karl Sims) Art en Neurale Netwerken ‘The Artificial Painter’ Bijna Echt Leven: Framsticks

6 Decentralisatie Leven: Self-Replication (CA) Self-Replication (CA) Evolution (GA) Evolution (GA) Adaptivity (NN) Adaptivity (NN) … Decentralization Decentralization

7 Decentralisatie Decentralisatie zie je overal Decentralisatie zie je overal Aansturing grote, complexe systemen vaak intuitiever in (semi-)autonome delen Aansturing grote, complexe systemen vaak intuitiever in (semi-)autonome delen Obstakel vormt nog de Centralized Mindset Obstakel vormt nog de Centralized Mindset Decentralisatie in Organisaties Decentralisatie in Organisaties Decentralisatie in Technologieen Decentralisatie in Technologieen Decentralisatie in Wetenschappelijke modellen Decentralisatie in Wetenschappelijke modellen Decentralisatie in Theorieen over Brein en Geest Decentralisatie in Theorieen over Brein en Geest Decentralisatie in Theorieen over Kennis Decentralisatie in Theorieen over Kennis

8 BOIDS (Reynolds, 1986)

9 BOIDS: Verklaring Globaal Gedrag lijkt complex Lokaal Gedrag juist zeer simpel 3 Regels voor elk individu: Bots niet tegen je buren aan (of tegen iets anders) Bots niet tegen je buren aan (of tegen iets anders) Vlieg ongeveer net zo snel als je buren Vlieg ongeveer net zo snel als je buren Probeer een beetje in het midden van de groep te komen Probeer een beetje in het midden van de groep te komenResultaat: Een Flock, een Herd, een School  BOIDS

10 MovieBoids: The Lion King

11 ALifeBoids: Tu’s Fish

12 ARTBoids: Capistrano Terry Franguiadakis http://www.evl.uic.edu/terry/LATEST/swallows.html

13 ARTBoids: The Flock Ken Rinaldo http://www.ylem.org/artists/krinaldo/works/flock/

14 ARTBoids: The Bush Soul Rebecca Allen http://emergence.design.ucla.edu/papers/installation.htm

15 ARTBoids: ( Greg M. Johnson, 1999)

16 StarLogo

17 StarLogo Een programmeerbare omgeving Een programmeerbare omgeving Bedoeld voor leken (leuk voor kinderen, maar ook voor onderzoekers…) Bedoeld voor leken (leuk voor kinderen, maar ook voor onderzoekers…) Nadruk op gedecentraliseerd gedrag, volgend uit lokale gedragingen en interacties Nadruk op gedecentraliseerd gedrag, volgend uit lokale gedragingen en interacties

18 Geschiedenis 1990 - *Logo op de connection Machine 2 1990 - *Logo op de connection Machine 2 1994 – MacStarLogo op de 68k en PPC Macs 1994 – MacStarLogo op de 68k en PPC Macs 1999 – StarLogo in Java 1999 – StarLogo in Java

19 Logo Ontwikkeld door Feurzig en Papert in de jaren ’60 Ontwikkeld door Feurzig en Papert in de jaren ’60 Interactieve pogrammeeromgeving Interactieve pogrammeeromgeving Gebaseerd op Lisp: Gebaseerd op Lisp: - Simpeler Syntax - Elementen uit natuurlijke taal

20 Logo Turtle Turtle beweegt rond in een grid wereld Turtle beweegt rond in een grid wereld De Turtle is een object “om mee te denken” De Turtle is een object “om mee te denken” Voorbeeld Code Voorbeeld Code to square pendown repeat 4 [forward 10 right 90] end

21 StarLogo Duizenden Turtles, I.p.v. 1 Duizenden Turtles, I.p.v. 1 Verschillende soorten turtles mogelijk: ‘breeds’ Verschillende soorten turtles mogelijk: ‘breeds’ De omgeving, de patches, kunnen ook Logo code uitvoeren De omgeving, de patches, kunnen ook Logo code uitvoeren De gebruiker is de ‘observer’ en kan het gedrag van het systeem bestuderen en veranderen. De gebruiker is de ‘observer’ en kan het gedrag van het systeem bestuderen en veranderen. Turtle (breed 1) Patch Turtle (breed 1) Observer

22 Starlogo Practicum Introductievoorbeeld: Termieten Introductievoorbeeld: Termieten Grafische Mogelijkheden van Simpele Turtles Grafische Mogelijkheden van Simpele Turtles Turtles make ART  de ‘Lovers-And-Haters’ kunstwerken Turtles make ART  de ‘Lovers-And-Haters’ kunstwerken Practicum StarLogo met opdrachten Practicum StarLogo met opdrachten

23 Termieten Regels: Regels: Loop rond Pak een houtsnipper Loop rond totdat je een andere snipper zie Leg het neer

24 ART using StarLogo (1) Twee Breeds Twee Breeds Lovers (blauw): kiezen een turtle en gaan daar achteraan Lovers (blauw): kiezen een turtle en gaan daar achteraan Haters: (rood) kiezen een turtle en blijven daar uit de buurt Haters: (rood) kiezen een turtle en blijven daar uit de buurt Lovers en Haters kennen een frustratieniveau Lovers en Haters kennen een frustratieniveau Voor lovers loopt deze op als ze te ver van hun doel zijn Voor lovers loopt deze op als ze te ver van hun doel zijn Voor haters loopt deze op als ze te dicht bij hun doel zijn Voor haters loopt deze op als ze te dicht bij hun doel zijn

25 ART using StarLogo (2) Het canvas wordt gekleurd door: Het canvas wordt gekleurd door: Lovers: zij kleuren het in tinten blauw Lovers: zij kleuren het in tinten blauw Haters: zij kleuren het in tinten rood Haters: zij kleuren het in tinten rood Patches: op bepaalde momenten ‘faden’ zij hun kleur Patches: op bepaalde momenten ‘faden’ zij hun kleur Instelbare parameters: Instelbare parameters: Hoeveel turtles? Hoeveel turtles? Hoeveel haters en lovers? Hoeveel haters en lovers? Decay Rate? Decay Rate?

26 ART using StarLogo: voorbeelden


Download ppt "ARTificial Life Door: Martijn van Otterlo en Mannes Poel En Dirk Heylen Minor KUNST MEDIA & TECHNOLOGIE 2001 Onderdeel Artificial Life."

Verwante presentaties


Ads door Google