De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WORKSHOP PRESENTATIEVAARDIGHEDEN

Verwante presentaties


Presentatie over: "WORKSHOP PRESENTATIEVAARDIGHEDEN"— Transcript van de presentatie:

1 WORKSHOP PRESENTATIEVAARDIGHEDEN
Eveline Stam & Martine Wiese

2 VERWACHTINGEN & VALKUILEN
Wat is precies de bedoeling? Is dit helder? Hoe gaan jullie je voorbereiden op de presentatie? Welke verwachtingen hebben jullie van deze workshop? Waar loop je tegenaan tijdens de voorbereiding?

3 geef een korte presentatie
OPDRACHT Improvisatie: geef een korte presentatie van +/- 5 minuten Beantwoord de volgende vragen in jouw presentatie: Mogelijke onderwerpen: Vertel iets over je hobby of je passie Vertel iets over jouw dorp of stad Dit weekend iets bijzonders meegemaakt? Doe jij een bijzondere sport of is er iets wat jouw studiegenoten niet over jou weten?

4 EVEN TERUG NAAR DE BASIS…
Wanneer zullen jullie gebruik maken van presentatietechnieken? 1. tijdens jouw studie (bijv. bij een project/opdracht) 2. bij jouw toekomstige baan (bijv. voor een klant) 3. solliciteren is ook een vorm van ‘presenteren’ 4. bij het overdragen van kennis aan collega’s/medestudenten PRESENTEREN = JEZELF VERKOPEN!

5 PRESENTEREN: STAP VOOR STAP
Voorbereiding presentatie Welke hulpmiddelen ga ik gebruiken? Houden van presentatie Na de presentatie (discussie/vragen stellen)

6 VOORBEREIDING PRESENTATIE
De 5 W’s (wie, waar, waarom, wanneer, etc) Leef je in in je publiek! Stappenplan Tijdsplanning!! Doel duidelijk? Spiekbrief? Repeteren Probeer concreet te maken wat er van je verwacht wordt bij het geven van een presentatie. Waarom word jij gevraagd voor de presentie? Waarom wordt deze presentatie gegeven? Welk onderwerp? Waarom een mondelinge presentatie? Wie is het publiek? Waar en wanneer spreek ik? Hoeveel tijd heb ik? Welke andere sprekers zijn er? Doel van een presentatie: Informeren/overtuigen/amuseren Presentatie uitschrijven voor onervaren sprekers een aanrader: 1. Goed om de essentie goed te formuleren. 2. Goed ter voorbereiding, is alles volledig/correct? 3. Zekerheid, ben je zenuwachtig: terugvallen op uitgeschreven tekst. Spiekbrief: 1 pagina, karton. Geef in begin-midden-eindopzet de hoofdpunten van je presentatie weer.

7 HET STAPPENPLAN STAP 1 Maak de opdracht concreet STAP 2
Wat is het doel van je presentatie? STAP 3 Analyseer je publiek STAP 4 Verzamel en structureer je materiaal STAP 5 Maak kop en staart! STAP 6 Verken locatie (denk aan geluid, beamer en overige benodigdheden) STAP 7 Repeteren Stap 2: Enthousiasmeren? Overtuigen? Informeren? Amuseren? Stap 3: Welke voorkennis? Vragen? Verwachting? Niveau? Aantal? Houding? Stap 4: chronologie, thema, oorzaak en gevolg, doel en middel, criteria en alternatieven, OPLOSSING, conclusie Stap 5: Hoe trek je de aandacht? Opening heel belangrijk! Bedenk dit van te voren!!! Stap 6: “thuiswedstrijd”, verlichting, geluid, klimaat, opstelling, pauze, hulpmiddelen (handouts? Flipover, etc.) Stap 7: alleen oefenen (voor ervaren mensen), met voice- of videorecorder, met proefpubliek

8 VOORDELEN VAN HULPMIDDELEN
Hoger rendement halen uit je presentatie Aandacht trekken van je publiek Afwisseling tijdens een presentatie Verduidelijking Rode draad: ter ondersteuning van het verhaal Dynamiek toevoegen aan het geheel

9 WELKE HULPMIDDELEN? Whiteboard Flipover Filmpjes en afbeeldingen Powerpointpresentatie Niet teveel tekst (hoofdzaken/bijzaken) Lettergrootte Tabellen/grafieken? Regels voor het gebruik van hulpmiddelen tijdens een presentatie: Hulpmiddel helpt en de presentator presenteert Gebruik visuele hulpmiddelen waar ze voor bedoeld zijn, voeg zo min mogelijk tekst toe aan afbeeldingen en filmpjes Zorg voor leesbaarheid/zichtbaarheid Probeer slechts één idee in één afbeelding te stoppen Let op: een hulpmiddel dient ter ondersteuning van de spreker, niet andersom!

10 Wie kan een pakkende inleiding bedenken?
STRUCTUUR: INLEIDING Trek de aandacht! (bijv. met een filmpje of een gadget) Doel en belang van de presentatie (wie ben je waarvoor kom je?) Tijdsduur Handouts? Vragenstellen; procedure VRAAG: Wie kan een pakkende inleiding bedenken?

11 STRUCTUUR: MIDDENDEEL
Herhaling titel Uitwerking -> gebruik cijfers/tabellen.. hoe pak je dit aan? Samenvatting Overgang

12 STRUCTUUR: SLOT Aankondigen (aandacht leeft op!) Krachtig presenteren
Positief eindigen

13 HOUDEN VAN DE PRESENTATIE
Plankenkoorts.. hoe los je dit op? Gedrag voor/tijdens/na presentatie TIPS & TRUCS Bereid je zo goed mogelijk voor Stel niet te hoge eisen Leer van anderen, maar imiteer ze niet! Houd een warming up Praat niet over zenuwen Sta rechtop DOEN, DOEN, DOEN!!!

14 HOE KOM JE OVER OP DE ANDER?
Hoeveel % van je boodschap bestaat uit ‘lichaamstaal’? 55 % LICHAAMSTAAL 38 % STEMKLANK 7 % WOORDEN

15 VALKUILEN: VOORBEELDEN VAN ‘NON-VERBAAL PRESENTATIEGEDRAG’
De armen over elkaar Handen in de zak De handen in de heupen Het ‘vijgeblad’ ‘rugdekking’ De handen langs het lichaam

16 WELKE HOUDING IS DAN WEL PRETTIG?
Zorg dat je ‘dynamisch’ bent (dus niet één houding); Zoek naar een houding die voor jou prettig is; Ga niet met je rug naar het publiek staan en zorg voor oogcontact; Zorg dat je het publiek niet afleidt met gespannenheid of gefriemel; Werk met prettige handgebaren die ontspanning uitstralen.

17 DRESS TO IMPRESS VRAAG: Wat trek jij aan naar de presentatie?
FORMEEL of INFORMEEL Verdiep je in de gelegenheid; wat is de dresscode? HEREN DAMES FORMEEL INFORMEEL

18 DRESS TO IMPRESS Draag kleding die past en dat goed bij JOU past Zorg dat je er netjes uitziet (dus niet teveel make-up) Draag niet teveel parfum! Voor de dames: zorg dat je niet teveel ‘bloot’ ziet. VRAAG: Hiernaast is duidelijk zichtbaar voor dames wat zakelijk gezien niet kan. Wat kan voor heren niet?

19 HOE GEDRAAG IK MIJ BIJ EEN PRESENTATIE?
Kom op tijd Zorg dat je voor het eerst goed in beeld komt Maak je vertrouwd met en bij het publiek Aandacht Verbaal & non-verbaal gedrag Stoorzenders Loop niet mompelend weg Blijf rustig staan en kijk rond Nodig het publiek uit tot het stellen van vragen VOOR TIJDENS NA

20 HOE GA JE OM MET STOORZENDERS?
Niet doorpraten Aandacht geven Zo mogelijk erbij betrekken

21 NA DE PRESENTATIE… VRAGEN/DISCUSSIE?
Onderschat dit deel niet! Verschillende soorten vragen (informatief, kritisch, pakvraag) Reflectie is de oplossing bij vragen BEREID JE VAN TEVOREN VOOR OP DE VRAGEN DIE JE KUNT KRIJGEN!!! Pas op, je denkt na de presentatie verlost te zijn van het zwaarste deel. Maar dan komen de vragen/discussie nog. Een zeer belangrijk deel!!! Informatieve vraag: iemand heeft iets niet begrepen, wil extra informatie, kennis toetsen Kritische vraag: iemand met eigen mening, intelligent persoon of weet veel van het onderwerp af. Staat op scherm om foutjes te ontdekken in je presentatie Pakvraag: gemene vragen steller. Erop uit om presentator voor gek te zetten, onderuit te halen of uit de tent te lokken.

22 VRAGEN?

23 NU IS HET DE BEURT AAN JULLIE!


Download ppt "WORKSHOP PRESENTATIEVAARDIGHEDEN"

Verwante presentaties


Ads door Google