De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

AirOps simulator Welkom bij de AirOps simulator. Hier heb je de kans om te tonen of je uit het juiste hout bent gesneden om op het Air Operations Control.

Verwante presentaties


Presentatie over: "AirOps simulator Welkom bij de AirOps simulator. Hier heb je de kans om te tonen of je uit het juiste hout bent gesneden om op het Air Operations Control."— Transcript van de presentatie:

1 AirOps simulator Welkom bij de AirOps simulator. Hier heb je de kans om te tonen of je uit het juiste hout bent gesneden om op het Air Operations Control Station Nieuw Milligen aan de slag te gaan als Lucht Verkeers of Gevechts Leider.

2 De opzet Wat is de bedoeling? Op zich heel eenvoudig: je hebt een bepaalde missie zo snel mogelijk te volbrengen. Breng vliegtuigen zo snel mogelijk van A naar B, onderschep een vliegtuig, maar houd daarbij altijd de veiligheid in het oog… Tijdens het uitvoeren van de missie verzamel je “strafpunten”. Hoe minder punten, hoe beter dus! Op de volgende slide zie je waar je punten kunt besparen, maar de achterliggende gedacht is dat het negeren van veiligheid altijd kostbaarder is dan lekker opschieten.

3 Geen punt… Wat kost allemaal punten: Vliegen… Iedere seconde vliegen kost een punt per vliegtuig. De tijd stopt pas als een vliegtuig landt, je scherm verlaat of succesvol een missie voltooit. Afsnijden dus waar mogelijk! Maar niet door een ander vliegtuig heen… Afhankelijk van het niveau moet je meer of minder afstand van andere vliegtuigen houden. Hoe ernstiger het conflict, hoe meer punten het kost. Vlieg ook niet door verboden gebieden. Hier vinden activiteiten plaats die gevaarlijk zijn voor vliegverkeer! Je radarsysteem of de vliegers kunnen soms zaken voor je doen, maar dat kost je wel weer punten. Gebruik die hulp dus alleen indien noodzakelijk.

4 Dit is het vliegtuig zelf: een geselecteerde track is wit, anders is hij groen. Hoe zien je vliegtuigen eruit op het scherm: Altijd een track, met daarnaast een label met maximaal drie regels informatie (niet altijd allemaal zichtbaar): de naam van het vliegtuig (het callsign), de huidige, de voorlopige en de uiteindelijke hoogte waar het vliegtuig heen gaat, alle hoogtes in flightlevels (x 100 voet, 080 = 8000 voet) het doel van het vliegtuig (routepunt, koers, of een speciaal punt). De groene puntjes achter de track geven de laatste drie posities aan. Ze geven een indruk van de snelheid en richting van de track. De track

5 De groene lijn voor de track geeft aan waar deze over 2, 3 of 4 minuten is. In dit geval vliegt de NAF34 naar een op het scherm gekozen routepunt, “DUIF”. Het vliegtuig zit op hoogte 70, blijft daar ook even op, maar wil later landen op vliegveld “EW” De groene cirkel rond de track geeft aan hoeveel afstand je moet houden met andere tracks. Raken de cirkels, dan heb je een conflict. In deze simulatie kosten conflicten alleen punten; in het echt mogelijk je baan… Meer track

6 Sturen van de track Sturen is simpel, klik eerst op het te besturen vliegtuig; deze wordt dan wit, het scherm toont bovendien kort de geplande route van het vliegtuig. Klik vervolgens waar je heen wilt: Klik op een routepunt. Ligt het punt op de route, dan gaat je vliegtuig naar dit punt, en vliegt vandaar weer zijn route af. Na het laatste punt verlaat het vliegtuig je scherm. Ligt het punt niet op de route, dan gaat het vliegtuig boven dat punt tot in de eeuwigheid rondjes vliegen. Klik je ergens op het scherm (niet op een punt), dan kiest de track koers in de opgegeven richting en blijft zo doorvliegen, uiteindelijk het scherm uit.

7 Sturen naar het veld In een aantal gevallen zal het vliegtuig moeten landen op een vliegveld. Dat veld kan je van verschillende kanten benaderen, mede afhankelijk van het gekozen simulatieniveau. De naderingsmogelijkheden rond het veld worden getoond in de vorm van kleine blauwe vierkantjes. Naast de baan ligt downwind. Hiervandaan vlieg je met de wind mee langs de baan, om via base naar de baan te draaien. In het verlengde voor de baan liggen outer en inner marker voor de ILS. Via OM en IM maak je een straight-in nadering voor de baan.

8 De ILS nadering De soepelste manier om te landen is middels het Instrument Landing System. Stuur het geselecteerde vliegtuig naar de Outer Marker, binnen de “trechter” voor de ILS, niet te hoog, en de vlieger landt geheel zelf het vliegtuig. De Outer Marker, en de tunnel waarbinnen je het vliegtuig moet sturen De landingsbaan, in dit geval “Eindwarden” baan 27

9 Speciale missies, AAR Bij tanken in de lucht (Air to Air Refueling, AAR) breng je een aantal vliegtuigen naar een tanker die in een holding hangt. Daarbij houd je je vliegtuigen wel vrij van de tanker. Door eerst een track te selecteren, en vervolgens met “CTRL” ingedrukt op de tanker te klikken laat je de vlieger zelf het laatste deel van de nadering doen. Dit kost wel extra punten, dus breng ze zelf zo dichtbij mogelijk! De tijd stopt als alle vliegtuigen bij de tanker hangen. Bedenk dat als je zelf een tijdelijk level hebt opgegeven, de vlieger niet naar de tanker mag klimmen…

10 Speciale missies, LGL Bij de Lucht Gevechtsleidings missies gaat het erom de veiligheid van het luchtruim te garanderen. In deze missies breng je de onderscheppers naar vliegtuigen die zonder radiocontact het luchtruim binnenkomen, of oefen je luchtgevechten tegen gelijkwaardige tegenstanders. Stuur je jets naar een tactisch goede positie voor een onderschepping, en laat het de vlieger dan afmaken. Passagiersvliegtuigen lijken makkelijke doelwitten, maar pak wel de goede… Door eerst je eigen vliegtuig te selecteren en dan met de rechtermuisknop op het te onderscheppen vliegtuig te klikken geef je opdracht om de onderschepping in te zetten…

11 STCA STCA, de computer kijkt met je mee… Met het Short Term Conflict Alert rekent de computer vooruit of er mogelijk conflicten gaan ontstaan. Hierdoor krijg je twee tot vier minuten van te voren een waarschuwing dat er iets fout dreigt te gaan. Op het scherm zie je aangegeven welke tracks elkaar in de toekomst te dicht gaan naderen (zowel in hoogte als afstand), en de plaats waar ze elkaar het dichtst naderen. Tijd voor actie! Hier kan je zien of STCA aan staat. Het gebruik ervan kan nuttig zijn, maar kost je per seconde vliegen 25% meer punten…

12 Oeps… Je had nog zo goed opgelet, en nou gaat het toch nog fout: twee vliegtuigen te dicht bij elkaar, of je vliegt een verboden gebied in… Wat nu? Stop niet met denken! Blijf handelen: hoe sneller je de situatie weer oplost, hoe minder punten het kost. Twee vliegtuigen die elkaar een halve mijl te dicht naderen is niet goed, maar veel beter dan dat ze elkaar echt raken. In de werkelijkheid hangen de levens van mensen er van af of jij door blijft gaan of het opgeeft…

13 Scherm Op het scherm kan je diverse zaken laten zien. Die bedien je met onderstaande knoppen. Onder de knoppen zie je de locatie van je muis op het scherm, de huidige tijd en de hoek, afstand en tijd van je huidige vliegtuig naar de plek van de muis. Je kan de drie regels van je label aan of uit zetten. Conflictcirkels, tot hoever mogen ze elkaar raken. Geschiedenis Expols: waar is mijn vliegtuig over x minuten Toon routepunten en namen STCA aan/uit Hoogteband, toon alleen vliegtuigen die tussen de geselecteerde hoogtes vliegen


Download ppt "AirOps simulator Welkom bij de AirOps simulator. Hier heb je de kans om te tonen of je uit het juiste hout bent gesneden om op het Air Operations Control."

Verwante presentaties


Ads door Google