De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De religiometer Hoe zie ik het universum, en wat is mijn plaats erin?

Verwante presentaties


Presentatie over: "De religiometer Hoe zie ik het universum, en wat is mijn plaats erin?"— Transcript van de presentatie:

1 De religiometer Hoe zie ik het universum, en wat is mijn plaats erin?

2 Graad 1: Atheïsme “Ik ben.”

3 Graad 2: Spiritueel atheïsme “Ik ben...” “… deel van een groter, ondoorgrondelijk geheel.” (awe)

4 Graad 3: Agnosticisme “Ik ben….” “… deel van een groter, ondoorgrondelijk geheel…” “… en ik kan niet weten of dat geheel natuurlijk of boven-natuurlijk is.”

5 Graad 4: Ietsisme “Ik ben….” “… deel van een groter, ondoorgrondelijk geheel…” “… dat boven-natuurlijk is… ” “… maar dat ik niet benoem.” (Er moet toch iets zijn)

6 Graad 5: Deïsme, de onkenbare God “Ik ben….” “… deel van een groter, ondoorgrondelijk geheel…” “… dat boven-natuurlijk is… ” “… en dat ik God noem…” “… maar waar ik verder niets van weet.”

7 Graad 6: Theïsme, de verpersoonlijkte God “Ik ben….” “… deel van een groter, ondoorgrondelijk geheel…” “… dat boven-natuurlijk is, … ” “… dat ik God noem, …” “… en waar ik een aantal eigenschappen van ken…” “… bijvoorbeeld dat het liefde kan voelen, hoop, teleurstelling, …”

8 Graad 7: De God met het plan “Ik ben….” “… deel van een groter, ondoorgrondelijk geheel…” “… dat boven-natuurlijk is… ” “… dat ik God noem, …” “… en waar ik een aantal eigenschappen van ken, …” “… bijvoorbeeld dat het liefde kan voelen, hoop, teleurstelling, …” “… en dat het een project heeft.”

9 Graad 8: De God met het plan voor alles “Ik ben….” “… deel van een groter, ondoorgrondelijk geheel…” “… dat boven-natuurlijk is… ” “… dat ik God noem, …” “… en waar ik een aantal eigenschappen van ken, …” “… bijvoorbeeld dat het liefde kan voelen, hoop, teleurstelling, …” “… en dat het een project heeft.” “… een project dat de hele mensheid betreft, dus ook de niet-gelovigen.”

10 Graad 9: De God met regels en wetten “Ik ben….” “… deel van een groter, ondoorgrondelijk geheel…” “… dat boven-natuurlijk is… ” “… dat ik God noem…” “… en waar ik een aantal eigenschappen van ken, …” “… bijvoorbeeld dat het liefde kan voelen, hoop, teleurstelling, …” “… en dat het een project heeft…” “… een project dat de hele mensheid betreft, dus ook de niet-gelovigen…” “… kenbaar gemaakt in regels en wetten.”

11 Graad 10: De mens als instrument “Ik ben….” “… deel van een groter, ondoorgrondelijk geheel…” “… dat boven-natuurlijk is… ” “… en dat ik God noem, …” “… en waar ik een aantal eigenschappen van ken, …” “… bijvoorbeeld dat het liefde kan voelen, hoop, teleurstelling, …” “… en dat het een project heeft…” “… een project dat de hele mensheid betreft, dus ook de niet-gelovigen… ” “… kenbaar gemaakt in regels en wetten…” “... en mij vraagt om die regels en wetten na te leven, toe te lichten, te openbaren, af te dwingen.”

12 10 graden van (on-)gelovigheid 1. Atheïsme 2. + Spiritualiteit = spiritueel atheïsme 3. + Supra-materiële = agnosticisme 4. + Benoeming = ietsisme 5. + Ongeschapen ‘God’ = deïsme 6. + Persoonsbeschrijving (menselijke eigenschappen) = theïsme 7. + Openbaring van het project = theïsme 8. + Inclusie (betreft alles en iedereen) = theïsme 9. + Regels en wetten (sharia’s, theorema’s, dogma’s, mantra’s, postulaten, leerstellingen) = theïsme Mens als goddelijk instrument = theïsme


Download ppt "De religiometer Hoe zie ik het universum, en wat is mijn plaats erin?"

Verwante presentaties


Ads door Google