De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Digital World Context, 3C en CRG Minor DW, 15 oktober 2010 mobiel: 06-22408344 skype: peter.vandenheuvel linkedIn:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Digital World Context, 3C en CRG Minor DW, 15 oktober 2010 mobiel: 06-22408344 skype: peter.vandenheuvel linkedIn:"— Transcript van de presentatie:

1 Digital World Context, 3C en CRG Minor DW, 15 oktober mobiel: skype: peter.vandenheuvel linkedIn: petervandenheuvel Twitter: vandenheuvel Minor DW, 15 oktober mobiel: skype: peter.vandenheuvel linkedIn: petervandenheuvel Twitter: vandenheuvel

2

3 1.1 … … 3.1 … 5.1 … 6.1 … Business Proces Applicaties IT Infrastructuur Organisatie /HRM Visie 1.2 … 2.2 … 3.2 … 5.2 … 6.2 … Assesment 1.3 … 2.3 … 3.3 … 5.3 … 6.3 … Designrules Solution Scenario´s Designrules Solution Scenario´s 1.4 … 2.4 … 3.4 … 5.4 … 6.4 … Development 1.5 … 2.5 … 3.5 … 5.5 … 6.5 … implementation 1.6 … 2.6 … 3.6 … 5.6 … 6.6 … maintenance CRG 4.1 … 4.2 … 4.3 … 4.4 … 4.5 … 4.6 … Data Alignment Slagkracht Company Reference Grid © F. van der Reep Vul per vakje jouw kijk er op in en breng afstemming tussen de vakjes van de CRG om slagkracht te organiseren. Bijvoorbeeld wat is jouw visie op de business en welke processen helpen je hierbij, of hoe beoordeel je de huidige situatie (assesment) en welke applicaties moet je nog ontwikkelen of welke competenties moet je in elke fase van de businessontwikkeling hebben en hoe beheer je ieder onderdeel?

4 flexibel 1.1 Maatwerk persoonlijke dienstverlening op het gebied van…… 1.Uitvragen 2.Selecteren 3.Ontwerpen 4.Leveren 5.Onderhouden 1.Uitvragen 2.Selecteren 3.Ontwerpen 4.Leveren 5.Onderhouden Communicatie - Teamsite - Collaboration - Internet enabled Communicatie - Teamsite - Collaboration - Internet enabled 5.1 Netwerkstructuur met standaardisatie op interfaces (HTML) Data center redundant 5.1 Netwerkstructuur met standaardisatie op interfaces (HTML) Data center redundant 6.1 Flexibel e pool en netwerk van professionals. Projectbasis 6.1 Flexibel e pool en netwerk van professionals. Projectbasis Business Proces Applicaties IT Infrastructuur Organisatie /HRM Visie 1.2 Op basis van rendement per klant 2.2 Uitgevoerd door klant. Per stap akkoord van klant 3.2 Beschikbaarheids garantie en rapportage door leverancier 5.2 Beschikbaarheids garantie en rapportage door leverancier 6.2 beoordeling per projectfase en leerdoelen deelnemers Assesment 1.3 Max 5 leden per team Minimaal 15% rendement 1.3 Max 5 leden per team Minimaal 15% rendement 2.3 Businessscan binnen 24 uur Projectdoorlooptijd max 3 weken 2.3 Businessscan binnen 24 uur Projectdoorlooptijd max 3 weken 3.3 Status teamleden zichtbaar Online / outsourced Incl. versiebeheer documenten 3.3 Status teamleden zichtbaar Online / outsourced Incl. versiebeheer documenten 5.3 Aanpassingen mogelijk binnen 48 uur 6.3 Vraag gestuurd Ketenomkering 6.3 Vraag gestuurd Ketenomkering Designrules Solution Scenario´s Designrules Solution Scenario´s CRG 4.1 Transparante en on demand data sharing. Tabelgestuurd 4.1 Transparante en on demand data sharing. Tabelgestuurd 4.2 op basis van signalering door klant of teamlid. 4.3 Shared data center > 80% fixed formats 4.3 Shared data center > 80% fixed formats Data Kunt u dit op maat maken? Hoe had u het precies gehad willen hebben? Aandacht voor communiceren, samenwerken, klant aan de knoppen, delen van kennis en informatie, stimuleren van creativiteit en verbinding maken Mogelijke toepassingen Internet2.0; wiki’s, blogs, ip-conferences, online agenda, document sharing, Internet voor communicatie en branding, aansturing organisatie, fora, mindmapping, contact centers Combinatie van 3C en CRG voorbeeld

5 Internet search: define:Referentie Een referentie is een verwijzing naar informatie ter ondersteuning van een bewering. nl.wikipedia.org/wiki/Referentienl.wikipedia.org/wiki/Referentie Een referentie is met betrekking tot een sollicitatie- of selectieprocedure het noemen van een contact(persoon) bij een eerdere werkgever of... nl.wikipedia.org/wiki/Referentie_(sollicitatie) citatie, literatuurverwijzing. sadan.wikidot.com/begrippen Punt, lijn of vlak van de matrijs, van waaruit de smeedholte uitgezet wordt en/of waarnaar de beide matrijshelften ten opzichte van elkaar worden... Etc.

6 Voorbeelden van referenties Model (bijv. 3C of CRG model) Persoon (ouders, vrienden etc.) Metingen Contactpersoon bij sollicitatie Instituut (Meetinstituut) Vergelijkings-implementatie Verwijzingen Uitspraak van iemand Kwalificaties Bron van informatie Feiten en informatie Teken Indicatie Wetgeving Werkgever, referentie Gezondheid – fitheid / ouderdom Flow Welvaart – vergelijk situaties in wereld Diploma Cijferlijst Propedeuse Taal Adres Plaats Kwaliteit Contacturen Docenten Lessen Literatuur

7 het nut/voordeel van referenties Je kunt op tijd zijn Plannen: van A naar B Beoordelen Bewijzen Je kunt iets veranderen Meer “virtuele” zekerheid Meer vertrouwen (literatuurlijst) Grote veranderingen in je leven: leerervaring Onderbouwen besluiten Tevreden m.b.t. keuze Exploreren: richting Begrijpen van elkaar …….

8 (Mis)afstemming Voordelen van afstemming: Voorkomen miscommunicatie Geen dubbel werk Weten wat je aan elkaar hebt Elkaar aanvullen Je weet ook wat je niet weet en waar je moet ontwikkelen Beter en makkelijker leidinggeven Verbeteren van samenwerking Hoofddoelen en subdoelen verdelen Aanpassen Efficiëntie Nadelen van misafstemming: Verstoring Vooroordelen Verkeerde manier met elkaar omgaan Tijdsverlies Irritatie ….

9 Hoe meet je slagkracht in een organisatie? Snelheid waarmee mensen te mobiliseren zijn Snelheid waarmee nieuwe businessvisie geïmplementeerd kunnen worden Mate waarin beslissingen (zelfstandig) genomen kunnen worden Snelheid waarmee nieuwe bedrijven/bedrijfsonderdelen geïntegreerd kunnen worden Snelheid waarmee nieuwe technologie geadopteerd wordt. ….

10 10 Breng alle stakeholders voor ieder vakje van de CRG in kaart. Ieder vakje kent minstens één naam, tevens verantwoordelijke voor dat onderdeel, met bijbehorende persoons- en bereikbaarheidsgegevens. Stel de stakeholders relevante vragen. vraag 1.1: ‘Waar wil je je geld mee verdienen en hoe?’ vraag 1.2: ‘In welke business zitten we en hoe staan we er voor?’ vraag 1.3: ‘Sturen we op klantmarge of productmarge’ vraag 1.4: etc. Maar bedenk vooral ook uw eigen relevante vragen. Een gezamenlijke sessie kan tevens bijdragen aan en onderling begrip. In deze fase is het overigens handig om het 3C model te gebruiken om de huidige en gewenste positie te bepalen in de zakelijke omgeving. Breng op iedere rij de situatie in kaart met betrekking tot de visie, beoordeling, ontwerpregels, oplossingsscenario, ontwikkeling, implementatie en beheer. Verwoord deze in eenvoudige en korte termen. Bijvoorbeeld bij visie en business: totaal aanbieder van…. of, standaard aanbieding, vraaggericht of aanbodgestuurd, innovatie, partnerschap, en bij business maintenance: sturing per maand of aantal, bij oplossingsscenario’s: flexibilisering en communicational excellence. Markeer white spots, overlap, inconsistentie of tegenstrijdigheden. Definieer projecten (een combinatie van kolommen en rijen) zoals ‘herdefiniëren businessvisie’, ‘productontwikkeling’, ‘vereenvoudigen ICT beheer’ of ‘front office proces redesign’. De vragen die u daarbij kunt stellen zijn bijvoorbeeld: (vraag 1.1): ‘Waar wilt u uw geld mee verdienen en hoe?’ (vraag 2.1): ‘Wat moet het proces goed kunnen om dit mogelijk te maken?’. (vraag 3.1): ‘Welke applicaties zijn nodig om processen efficiënt te laten verlopen?’ (vraag 4.1): ‘Wilt u tabelgestuurd of hardcoded data die niet meer gewijzigd kan worden?’. (vraag 5.1): ‘Wilt u t.b.v. hardware een single vendor of multi vendor strategie?’. (vraag 6.1): ‘Wilt u een hiërarchische of netwerkstructuur?’. Bron: Reep, van der, F. e.a. (2007). In: Search: Digital World, Het lectoraat Digital World Binnenste Buiten p. 13 CRG stappenplan

11 Use of tools Step 1 (Company Reference Grid). Determine your present situation in respect to your business, processes, ICT and human resources. What is your core business en how do you make money? Step 2. How does that fit into the 3C segment? - To what extend does the customer control your business operations. Answer question C2 and specify the coordination instruments you employ - Do you perceive customer demand as simple or complex? - Ask yourself whether your customer demand and your environment is static or dynamic Step 3. Determine solution scenario’s and plan change. From our experience we have learned that the first step companies usually take is in the domain of communication and branding.

12 Use of tools Do you choose for…. ContinuityOrFlexibility Performance optimizationOrSpeed and dynamics Arrange innovation yourselfOrOne party arranges innovation FunctionalityOrSimple maintenance Cost savingOrInnovation StandardizationOrIndividual need Proven technologiesOrNew technologies Fixed costsOrVariable costs and more risk Better price/performanceOrCost saving ICT in own staffOrOutsourcing of ICT activities Make own set of requirementsOrSet of requirements made by advisor

13 Basis keuze; positionering en waar ga ik mijn geld mee verdienen? SIMPELINGEWIKKELD DYNAMISCHE WERELD STATISCHE WERELD 3C UitbestederFlexibele Functionele Kostenbespaarder

14 programma Verkenning (Why? doel/nut van CRG) Verkenning 3C (What?) Oefening projectuitwerking / afstemming visie (How) - Vanuit 4 rollen geven jullie advies 1. vanuit Business (Hoe verdien ik mijn geld ermee?) 2. vanuit Processen (Wat moet ik doen?) 3. vanuit ICT (Wat ondersteunt hierbij het meest?) 4. vanuit P&O (Wie, welke competenties, afstemming) - Vanuit 4 positioneringen: Cost, Outsourcing, Flexible, Functional Verdere uitwerking en toepassing CRG (vragen?) Just do it!

15 Basis keuze; positionering en waar ga ik mijn geld mee verdienen? SIMPELINGEWIKKELD DYNAMISCHE WERELD STATISCHE WERELD 3C UitbestederFlexibele Functionele Kostenbespaarder

16

17 The impact of the Internet The Internet introduces new business choices for customer interaction. 1. The way companies shape their customer interaction, and not their sector or size, determine the market segmentation. 2. Internet dynamics and its effect on customer interaction re-balances the companies’ marketing and sales function: the Internet shortens the time window for new market opportunities and makes everyone a salesman. Therefore, traditional marketing activities become more and more part of Sales. Corporate communication and branding become more vital.

18 De maatschappelijke context TOPDOWNTOPDOWN BOTTOMUPBOTTOMUP AANBODGERICHTVRAAGGERICHT GROTE IT PLANNEN MARKETING POLITIEK DEN HAAG LINUX / WIKI AANPAK PROTOTYPING SALES RECHTBANK KRANT © F. van der Reep EUROPESE GRONDWET BURGERINITIATIEVEN REFERENDUM INNOVATIEJAARPLAN

19 © F. van der Reep SIMPELINGEWIKKELD DYNAMISCHE WERELD STATISCHE WERELD ONT – MOETEN CAMOUFLAGE OPSTAAN MOETEN Het nieuwe werken:VER-STAAN

20 Internet: synchroniseer je internals IT development controlpersonal productivityteamworkdynamic Organizational development centralizeddecentralizedenhanced hierarchicaldistributed responsibilityvirtual Information access MIS-department corporation, enterprise controlling anybody, any place any time mainframe 1-tierPC/LAN 2-tierclient/server 3-tiernetwork-centric F.A.M van der Reep

21 Evolution of website functionality Time en strategic value functionality Basic presence interaction basic interaction search engine poll business integration transactions communities customer self care basic personalization enquiries business transformation - chain integration - customer integration - personalization - multi channel integration - measure work - system integration - bandwidth - maintenance - communication - tuning - info management - personal - availability - capacity - speed - discipline - content - accessible - response time - design - hosting - naming - branding - target group - vision - own strenght Increasing importance of… - integrity - privacy - security - participation - trust - networking - vision - cooperation Based on Gartner model

22 Front disappears shorter timelines Customer at the controls (inter)nettization entrepreneurship & listening competence change interactive tools ver(inter)netting Belangrijker worden: Creativiteit Klantgerichtheid Samenwerking Stimuleren van samenwerking Visie uitdragen Verantwoordelijkheid dragen Flexibiliteit Resultaatgerichtheid Klant aan de knoppen - Onderzoek geeft aan dat met de ver(inter)netting de dynamiek toeneemt, meer interactieve tools worden gebruikt, competenties veranderen en organisaties anders worden ingericht. Onderzoek naar impact van internet op organisaties: Competenties die het de onderneming mogelijk maken om als netwerkorganisatie te functioneren worden belangrijker. P. vd Heuvel, J.Loudon, Hogeschool INHOLLAND, 2005

23 Impact van veranderingen

24 3C model en de CRG De volgende slides geven een globaal overzicht van 3C en de Company Reference Grid (CRG). Meer hierover is te vinden in de boeken: Ondernemen aan de Maas. Zie En Search: Digital World. 3C kan gebruikt o.a. worden om je opdracht, je bedrijf, je afdeling etc. in persectief te brengen en logische keuzes te maken. De CRG helpt om je doel en business, de processen, de digitale wereld en andere toepassingen en mensen op elkaar af te stemmen.

25 SIMPELINGEWIKKELD DYNAMISCHE WERELD STATISCHE WERELD 3C Hoe kan ik u van dienst zijn? C1: Customer Wie zal ik helpen? Waarmee help ik de klant het best? Wat moet ik daarvoor doen? Wie en wat heb ik daarvoor nodig? Wat kost dat? flexibel uitbesteden functioneel kosten besparen Kunt u dit op maat maken? Heeft u een oplossing voor…. Doe die maar…. Kunt u dit ook voor mij doen? klant-dienstmarkt-product markt-proceswerkordernummer-product Bron: Peter van den Heuvel, Frans van der Reep

26 flexibel uitbesteden functioneel kosten besparen klant-dienstmarkt-product markt-proceswerkordernummer-product Hoe had u het precies gehad willen hebben? Deze past bij u. Dat is dan xx euro. Dat kunnen we ook voor u doen. maatwerk package commodity gestandaardiseerde dienstverlening Bron: Peter van den Heuvel, Frans van der Reep SIMPELINGEWIKKELD DYNAMISCHE WERELD STATISCHE WERELD Hoe kan ik u van dienst zijn? C1: Customer 3C

27 functioneel kosten besparen uitbesteden flexibel Communicational Excellence Communicational Excellence Core Excellence Core Excellence Operational Excellence Operational Excellence Control Excellence Control Excellence Kosen focus Innovatie focus next practice next practice best practice best practice shared practice shared practice right practice right practice Bron: Peter van den Heuvel, Frans van der Reep Practice concepts named by Rita te Grotenhuis 3C SIMPELINGEWIKKELD DYNAMISCHE WERELD STATISCHE WERELD Hoe kan ik u van dienst zijn? C2: Coordination verbeterrichting

28 Bron: Peter van den Heuvel, Recursiviteit Het ‘Drosteblik effect’ flexibel Kunt u dit op maat maken? Hoe had u het precies gehad willen hebben? consultancy, concepting design, customizing productie, administratie projecmanagement onderhoud Recursief Het geheel kan worden beschreven in termen van zich zelf. Ieder onderdeel heeft de kenmerken van het geheel. Dit bevordert ‘heelheid’, helderheid, herkbaarheid en haalbaarheid.

29 29 ContinuïteitofFlexibiliteit Performance optimalisatieofSnelheid en dynamiek Zelf ICT vernieuwing regelenofÉén partij die vernieuwing regelt FunctionaliteitofEenvoudig onderhoud KostenbesparingofInnovatie Standaardisatieof Gericht op de behoefte van bedrijf of individuele medewerker Technieken die zich hebben bewezen ofNieuwe ICT technologie Vaste kostenof Variabele kosten en meer eigen risico Betere prijs/prestatie verhoudingofKostenbesparing ICT activiteiten in eigen beheerofUitbesteden van ICT activiteiten Zelf pakket van eisen makenofAdviseur stelt pakket van eisen op 3C 11-vragenlijst Inzicht in: - organisatiekeuzes - consistentie (denkt iedereen er zo over?) - pakket van eisen - verband, focus en verhouding tussen kosten, continuïteit, beheersbaarheid en ICT Waar kiest uw organisatie primair voor?

30 SIMPELINGEWIKKELD DYNAMISCHE WERELD STATISCHE WERELD functioneel kosten besparen uitbesteden flexibel Bron: Peter van den Heuvel, Frans van der Reep 3C Keuze beslissers Commercieel % ICT % Standaardisatie Uitbesteden Bewezen technieken Eén partij regelt vernieuwing Performance optimalisatie Continuïteit Eenvoudig onderhoud Zelf pakket van eisen maken Vaste kosten Kostenbesparing Betere prijs/prestatie Keuze beslissers Commercieel % ICT % Kostenbesparing Zelf pakket van eisen maken ICT in eigen beheer Continuïteit Bewezen technieken Standaardisatie Zelf vernieuwing regelen Eenvoudig onderhoud Performance optimalisatie Vaste kosten Besparing ipv prijs/prestatie Keuze beslissers Commercieel % ICT % ICT in eigen beheer Standaardisatie Betere prijs/prestatie Functionaliteit Zelf pakket van eisen maken Bewezen technieken Continuïteit Zelf vernieuwing regelen Performance optimalisatie Vaste kosten Innovatie Keuze beslissers Commercieel % ICT % Individuele behoefte Zelf pakket van eisen maken Betere prijs/prestatie ICT in eigen beheer Bewezen technieken Innovatie Zelf vernieuwing regelen Flexibiliteit Performance optimalisatie Functionaliteit Vaste kosten Hoe kan ik u van dienst zijn? C3: Choices van commercieel en ICT verantwoordelijken

31 What business are we in? dynamische wereld simpel ingewikkeld stabiele wereld Hoog volume lage marges lage kosten Efficiency drive/back-office Product- proces oriented Centrale planning Behoudend Taylor Lage aantallen Niche Hoge revenuen Hoge(re) marges Maatwerk Standaardisatie competenties Shared values Customer oriented Reality Pull Bewezen technieken Hoog/middel volume Front office simpel Outsourcing Niet investeren Continue diensten: sevice business Volume hoog, marge start hoog Standaardisatie processen Functioneel georganiseerd Hoogwaaardige diensten F.A.M van der Reep

32 Differentieel inrichtingsprincipes Centrale Keten besturing: Samenwerking o.b.v vaste routines Binnen  buiten Workflow (cascade) Outputsturing Rentmeesterschap & Taskcontrol dynamische wereld simpel ingewikkeld stabiele wereld Netwerk bepaalt de waarde: Samenwerking o.b.v win / win/ Binnen = buiten. Keten- omkering/integratie Eventdriven Resultaatsturing Leiderschap & Strategycontrol F.A.M van der Reep

33 Differentieer IT Architecturen en oplossingen SIMPELINGEWIKKELD DYNAMISCHE WERELD STATISCHE WERELD 3C Bron: Frans van der Reep

34 Operational Excellence Communicational Excellence Core Excellence Control Excellence SIMPELINGEWIKKELD DYNAMISCHE WERELD STATISCHE WERELD Interpersoonlijke effectiviteit Netwerken Overtuigen Interpersoonlijke sensitiviteit Teamgerichtheid Leiderschap Samenwerking stimuleren Coachen Prestatiegerichtheid Verantwoordelijkheid Besluitvaardigheid Flexibiliteit Denkkracht Creativiteit Oordeel geven Externe oriëntatie Initiatief Klantgerichtheid Organisatiebewustzijn Visie ontwikkelen Interpersoonlijke effectiviteit Vertrouwen opbouwen Communiceren Teamgerichtheid Samenwerking Coachen Prestatiegerichtheid Resultaatgerichtheid Aanpassingsvermogen Organiseren Voortgang bewaken Denkkracht Zorg voor kwaliteit Analyse/informatie verzamelen Externe oriëntatie Ondernemerschap Klantgerichtheid Interpersoonlijke effectiviteit Communiceren Vertrouwen opbouwen Teamgerichtheid Samenwerken Prestatiegerichtheid Voortgang bewaken Resultaatgerichtheid Plannen Interpersoonlijke effectiviteit Visie uitdragen Interpersoonlijke sensitiviteit Teamgerichtheid Samenwerking stimuleren Coachen Prestatiegerichtheid Verantwoordelijkheid Besluitvaardigheid Denkkracht Analyse/informatie verzamelen Aandacht voor details Externe oriëntatie Oog voor kosten/baten Denkkracht Zorg voor kwaliteit Oordeel geven Externe oriëntatie Klantgerichtheid Organisatiebewustzijn Oog voor kosten en baten Visie op organisatie competenties F.A.M van der Reep

35 35 3C Uitbesteders 3C segmentUitbesteders Gezichtspuntde wereld is dynamisch en simpel Doelhet leveren van gestandaardiseerd maatwerkpackages door organisaties en organisatieonderdelen in te delen op basis van kerncompetenties en het samenstellen en leveren op basis van gestandaardiseerde marktvraag Motivatie gericht opspecialiseren, samenwerken, aanpassen, combineren en analyseren Intentie gericht ophet doel gestandaardiseerd maatwerkpackages te leveren door je te concentreren op waar je goed in bent, de marktvraag te standaardiseren en te leveren door te combineren en samen te werken met andere organisatieonderdelen of bedrijven. Excellencebij Core Excellence streeft men naar het bij elkaar brengen en optimaliseren van personen en zaken die onontbeerlijk zijn voor een bepaald doel. Digital World gericht op efficiency, informatie (in)delen, marktinformatie en doelgroep marketing, standaardisatie en kostenbesparing, analyse Toepassingen (o.a.)shared service centers voor Finance, HRM, marktonderzoek, call centers, internettools met scenario’s voor de vertaling van klantvraag naar product Keuze beslissers Commercieel % ICT % Standaardisatie Uitbesteden Bewezen technieken E é n partij regelt vernieuwing Performance optimalisatie Continu ï teit Eenvoudig onderhoud Zelf pakket van eisen maken Vaste kosten Kostenbesparing Betere prijs/prestatie Core Excellence: alleen het meest noodzakelijke wordt bij elkaar gebracht. De focus ligt op optimalisatie van de core op effici ë nte en kosteneffectieve wijze. Niet essenti ë le onderdelen, of non-core wordt dan uitbesteed. Bron: Reep, van der, F. e.a.(2007). In: Search: Digital World, Het lectoraat Digital World Binnenste Buiten p. 10

36 36 3C Kostenbespaarders 3C segmentKostenbespaarders Gezichtspuntde wereld is statisch en simpel DoelHet leveren van gestandaardiseerde producten en diensten in een gecontroleerde omgeving op basis van een gestandaardiseerd proces. Motivatie gericht opPlanning, controle, sturen, specialisatie, taak uitvoering. Intentie gericht ophet doel gestandaardiseerde producten en diensten te leveren door marktvraag, product, processen en middelen verregaand te standaardiseren, te beheren, te meten, te analyseren en te bewaken met het oog op kosten/baten Excellencebij Control Excellence heeft men het vermogen om richting te geven en te bepalen en is men bij machte om personen en middelen te sturen naar het gewenste resultaat. Digital World gericht op gestandaardiseerde informatie verspreiding, - verwerking, procesbesturing, goederen logistiek Toepassingen (o.a.)e-learning, e-HRM, gestandaardiseerde aanvragen, Enterprise Resource Planning (ERP) Keuze beslissers Commercieel % ICT % Kostenbesparing Zelf pakket van eisen maken ICT in eigen beheer Continu ï teit Bewezen technieken Standaardisatie Zelf vernieuwing regelen Eenvoudig onderhoud Performance optimalisatie Vaste kosten Besparing ipv prijs/prestatie Control Excellence is er op gericht om binnen bepaalde limieten effici ë nt een resultaat te behalen. Je legt de standaard vast waarmee zaken vergeleken kunnen worden en je managet deze zaken richting deze standaard. Bron: Reep, van der, F. e.a. (2007). In: Search: Digital World, Het lectoraat Digital World Binnenste Buiten p. 11

37 37 3C Functionelen Keuze beslissers Commercieel % ICT % ICT in eigen beheer Standaardisatie Betere prijs/prestatie Functionaliteit Zelf pakket van eisen maken Bewezen technieken Continu ï teit Zelf vernieuwing regelen Performance optimalisatie Vaste kosten Innovatie Operational Excellence geeft aan dat de processen geschikt of klaar zijn voor gebruik om een bepaald resultaat te behalen. Het resultaat (product, dienst, kwaliteit, levering), is dus vooraf gedefinieerd, evenals de klantwens als invoerparameter. 3C segmentFunctionelen Gezichtspuntde wereld is statisch en complex Doelhet leveren van gestandaardiseerde dienstverlening door het uitvoeren van taken, vastgelegd in een functie met een van te voren bepaald doel of rol. Dienstverlening wordt uitgevoerd op het moment dat het gevraagd wordt Motivatie gericht opkwaliteit, ontwikkelen, efficiency, verbeteren, organiseren Intentie gericht ophet doel gestandaardiseerde dienstverlening te leveren door doel en uitvoering nauwkeurig vast te leggen, kwaliteit te leveren, verbeteringen te organiseren, excellent te opereren Excellencebij Operational Excellence zijn processen geschikt of klaar voor gebruik of service, om een bepaald resultaat te behalen op het moment dat het gevraagd wordt. Digital World gericht op procesbesturing, informatie verwerking, feedback, planning, logistiek van mensen en goederen. Toepassingen (o.a.)Intranet met procesbeschrijving, workflowmanagement, en online monitoring, document sharing Bron: Reep, van der, F. e.a. (2007). In: Search: Digital World, Het lectoraat Digital World Binnenste Buiten p. 9

38 38 3C Flexibelen Keuze beslissers Commercieel % ICT % Individuele behoefte Zelf pakket van eisen maken Betere prijs/prestatie ICT in eigen beheer Bewezen technieken Innovatie Zelf vernieuwing regelen Flexibiliteit Performance optimalisatie Functionaliteit Vaste kosten ‘ Communicational Excellence ’. Communicatie heeft het woord commune ofwel gemeenschap in zich. Je vormt een ‘ community ’ met gemeenschappelijke waarden en normen, een gemeenschappelijke drijfveer en geeft gemeenschappelijk vorm aan de gestelde doelen. Succes wordt hierbij steeds meer bepaald door het vermogen om mensen, organisaties en systemen te verbinden. 3C segmentFlexibelen Gezichtspuntde wereld is dynamisch en complex Doelhet je aanpassen aan de veranderende omgeving en vraag en de diversiteit gebruiken om maatwerk te kunnen leveren Motivatie gericht opleren, ontwikkelen, doen, samenwerken, innoveren Intentie gericht ophet maatwerk leveren door flexibel en persoonlijk te zijn, samen werken, innoveren en elkaar inspireren, excellent communiceren en te delen Excellencebij Communicational Excellence streeft men naar gemeenschappelijkheid in waarden, normen en drijfveren Digital World gericht op communiceren, samenwerken, klant aan de knoppen, delen van kennis en informatie, stimuleren van creativiteit en verbinding maken Toepassingen (o.a.)Internet2.0; wiki’s, blogs, ip-conferences, online agenda, document sharing, Internet voor communicatie en branding, aansturing organisatie, fora, mindmapping, contact centers Bron: Reep, van der, F. e.a. (2007). In: Search: Digital World, Het lectoraat Digital World Binnenste Buiten p. 8


Download ppt "Digital World Context, 3C en CRG Minor DW, 15 oktober 2010 mobiel: 06-22408344 skype: peter.vandenheuvel linkedIn:"

Verwante presentaties


Ads door Google