De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wateronderzoekers 2004, U.L.B. Hoe samen werken voor een duurzame ontwikkeling ? Hoe samen werken voor een duurzame ontwikkeling ? Institut de la Sainte.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wateronderzoekers 2004, U.L.B. Hoe samen werken voor een duurzame ontwikkeling ? Hoe samen werken voor een duurzame ontwikkeling ? Institut de la Sainte."— Transcript van de presentatie:

1 Wateronderzoekers 2004, U.L.B. Hoe samen werken voor een duurzame ontwikkeling ? Hoe samen werken voor een duurzame ontwikkeling ? Institut de la Sainte Famille d’Helmet

2 Ontdekking van het Moeraske : laatste levende moeras in Brussel. De eerste stap: verkenning van het Moeraske om ons onderzoek te organizeren en al vriendschap te sluiten.

3 Bij de ‘étang de la Perche’ vinden we een gebied met afvloeiend water. Het eutrophisch karakter van het water wordt gekenmerkt door de groei van kroos aan het wateroppervlak

4 We ontdekken de vijvers van het Moeraske omzoomd door rietgras.

5 De ploeg beslist hier in het hart van het Moeraske de 2de plaats te localiseren voor het nemen van stalen.

6 Het landschap van het Moeraske heeft in elk seizoen zijn charmes.

7 Het is noodzakelijk voor het behoud van de vijvers van het moeras dat ze goed beheerd worden.

8 Mevrouw Elvira Puttevils, coördinatrice van de wateronderzoekers, ontvangt ons op 18 februari 2004 op het mini-congres aan de U.LB.

9 Het is heel leuk de universiteit te ontdekken samen met vrienden, zeker tijdens het mini-congres, en zo deel te nemen aan verschillende lezingen

10 Réginald Lorrain, de verantwoordelijke van het laboratoire de Glaciologie van de ULB laat ons het avontuur van het poolijs ontdekken, een vorm van water met een geheugen.

11 Luc Michiels, de verantwoordelijke van het Maison de l’eau et de la vie legt uit waar het bij water allemaal om gaat.

12 Wat een plezier kennis te maken met zulke formidabele peters als dr. Guy Houvenaghel van de ULB, en dr. Robert Iserentant van de UCL.

13 Het is bemoedigend de solidariteit van collega’s te ondervinden in het enthoesiasme voor de projecten.

14 Onze kapitein wenst ons veel geluk met ons wetenschappelijk onderzoek.

15 Eerste stalen nemen op localisatie 1 aan de Kerkebeek.

16 We houden onze wetenschappelijke vaststellingen goed bij.

17 We meten de temperatuur van het water.

18 Localisatie 2 voor het nemen van waterstalen uit de Kerkebeek. Eerste ontdekking, er stroomt geen afvalwater meer door het overwelfde gedeelte van de rivier.

19 Mijnheer Houvenaghel heeft een heel handig systeem ontwikkeld om stalen te nemen.

20 Tweede verrassing tijdens ons onderzoek, we vinden zoetwater garnalen onder de stenen op de rivierbedding.

21 Om stalen van kizelwieren te nemen moet je heel zorgzaam tewerk gaan.

22 Het is aan te raden de pH metingen te vergelijken met verschillende tests.

23 Het kwalitatieve aspect van het staal op localisatie 2 lijkt ons bevredigend.

24 Een erg handig systeem om stalen te nemen, niet ?

25 Onze peter aan het werk op localisatie 3 voor het nemen van stalen.

26 Wetenschapplijk onderzoek doe je in teamverband !

27 De site voor het nemen van waterstalen van het Moeraske op localisatie 3.

28 Voor een team onderzoekers, is dit wel een mooi stel wateronderzoekers!

29 We mogen niets over het hoofd zien, elk van ons heeft een functie en een verantwoordelijkheid in het onderzoek

30 Zo, het nemen van de stalen is dus geslaagd !

31 MijnheerrIserentant helpt ons bij het voorbereiden van de stalen kiezelwieren.

32 In het laboratorium moeten de waterstalen gesorteerd worden en alles klaargezet voor de analyses.

33 De behandeling van kiezelwieren met salpeter zuur moet met zorg gebeuren.

34 Wetenschappelijk ondrzoek betekent ook beraadslagen en afspreken om samen te handelen.

35 Preciesiewerk en zorgzaamheid zijn geboden voor de microscopische voorbereiding van de kiezelwieren !

36 Met de goede ingesteldheid en veel geduld bereik je je doel !

37 Elk gebaar telt.

38 Als je nitraten in water wil doseren, moet je geijkte oplossingen maken voor de colorimetrische analyse.

39 Het doseren van orthophosphaten vereist ook een ijking van de colorimeter.

40 De keuze van de goede golflengte en een goed zicht zijn echter nodig om het antwoord te vinden

41 In teamverband is onderzoek veel aangenamer.

42 Het onderzoek boeit. De tijd gaat voorbij maar de uren worden niet meer geteld

43 De jongeren helpen de ouderen de wiskundige berekeningen uit te voeren van de resultaten van de wateranalyse.

44 Je moet ook leren de resultaten voor te stellen, grafieken te maken en de conclusies te formuleren.

45 Het ene avontuur komt na het andere en zo slagen we erin de leerlingen van het eerste jaar warm te maken voor ons onderzoek.

46 Boeied zo’n geleid bezoek aan het Moeraske samen met de conservator, mijnheer Christian Rombaux!

47 Het Moeraske is een natuurreservaat met grote biodiversiteit.

48 Na ons onderzoek kunnen wij stellen dat de Kerkebeek nu biologisch aan het herstellen is, maar er moet verder toezicht gehouden worden op dit riviertje.

49 Zouden onze leraar wetenschappen, mijnheer Guy Halart, en mijnheer Christian Rombeaux, conservator van het Moeraske misschien al onderzoeksprojecten aan het opstellen zijn voor volgend jaar ?

50 Wat denken jullie ervan, samen op weg naar nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen ?

51 Samen met onze leraar wetenschappen, mijnheer Guy Halart, zijn we van mening dat we samen moeten werken aan een duurzame ontwikkeling, en wij vonden het zo!!, bedankt iedereen !


Download ppt "Wateronderzoekers 2004, U.L.B. Hoe samen werken voor een duurzame ontwikkeling ? Hoe samen werken voor een duurzame ontwikkeling ? Institut de la Sainte."

Verwante presentaties


Ads door Google