De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten."— Transcript van de presentatie:

1 De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten hebben kwaliteiten om de geletterdheid van kinderen te verhogen.

2 Natalia Gontsjarova Interieur
Wie van u leest boek, tijdschrift, krant, digitaal? Waarom. Zo druk en toch vindt u tijd om een boek te lezen. Hoe kan dat ? Plezier ontspanning Interesse Ontsnappen Afleiding Meer te weten komen over de wereld, over jezelf, over de kinderen Ontplooien

3 lezen Lezen betekent naderen tot iets wat zojuist begint te ontstaan
( Italo Cavino,Als op een winternacht een reiziger) Lezers genereren betekenis tijdens het lezen door relaties aan te brengen tussen hun kennis,hun herinneringen aan ervaringen en de tekst. ( Alberto Manguel,Een geschiedenis van het lezen) Lezen is geen automatisch proces van een tekst opnemen, maar een verbijsterend algemeen en toch persoonlijk reconstructieproces Ingewikkelde activiteiten van de menselijke geest

4 Geletterdheid tegenstrijdige functies
We lezen over ondergang, maar we ervaren schoonheid. We lezen over verdriet en we ervaren troost.( Koos van Zomeren) Lit. kan ons de werkelijkheid doen vergeten ( Sherezade) Lit. ka ons een vergeten werkelijkheid in beeld brengen ( Louis Paul Boon)

5 Geletterde leerlingen en leraren
kunnen betekenis construeren uit teksten en daar succesvol over communiceren kunnen relaties leggen tussen herinneringen aan hun eigen ervaringen, hun kennis over de wereld en de tekst. Receptietheorie versus structuralistische opvatting over literatuur

6 Amos Oz Een verhaal van liefde en duisternis
Wie de kern van het verhaal zoekt in de ruimte tussen het werk en degene die het geschreven heeft, vergist zich; het is erg de moeite waard om niet te zoeken in het gebied tussen het geschrevene en de schrijver, maar in het gebied tussen de tekst en de lezer.

7 Kwaliteiten van een geletterde leerkracht
Taalvaardigheid Inlevingsvermogen Kritisch oordelen Literatuur stimuleert de reflecties op zelf opgedane emotionele ervaringen en helpt daardoor ons moreel oordeel te scherpen ( Martha Nussbaum) Linken leggen naar literatuur, maatschappij en persoonlijk leven Verbeeldingskracht Wie zich inleeft in literatuur moet in zijn verbeelding andere levens leiden, nieuwe perspectieven innemen ( Rorty) Geletterdheid geen eenduidig begrip Veronderstelling dat geletterde leerkrachten beschikkelen over kwaliteiten die hen in staat stellen kinderen beter te begeleiden bij hun leerproces. Dat zou ik graag gaan onderzoeken. Inlevingsvermogen: fantasie en verbeeldingskracht. Perspectief van de personen, andere normen, inleven in motieven waarvan je nooit gedacht had dat je ze zou goedkeuren Lezer wordt eigenaar van het verhaal: verschillende oordelen pver personen: bv, vader van Chritopher inHet wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht. Sommige lezers vinden hem eenrechtschapenmens die worsdtelt met moeilijke omstandighehden, anderen vinden hem een psychopaat

8 leergemeenschap Gemeenschap van mensen die samen leren
Kennis construeren door met elkaar te communiceren Gemeenschappelijke vragen Gemeenschappelijke beleving Nieuwsgierig naar beleving van anderen

9 De leeskring een leergemeenschap
Delen van leeservaringen Onderhandelen over de betekenis Nieuwsgierig naar de mening van de andere lezers Intense literaire beleving ( spannend , uitdagend, plezierig) Ontstaan van nieuwe betekenissen Samen een boek bespreken leidt tot samen het boek analyseren en brengt diepere lagen naar boven.

10 Het waterlampionnenfeest
bespreken volgens de methodiek van Chambers: vertel eens Structuur aanbrengen in boekengesprek door het stellen van goede vragen.

11 kernvragen Wat vind je goed? Wat vind je minder?
Welke vragen roept het op? Welk patronen herken je? ( evt. ook uit andere genres)

12 Leeskring inspireert tot allerlei activiteiten
Voorlezen / vertellen Gesprek over het verhaal Schrijven in rol Presenteren Drama De gemeenschappelijke beleving inspireert andere activiteiten

13 Was dit een inspirerende leergemeenschap?
Ervaringen leeskring Ervaringen schrijven Mogelijkheden in het onderwijs?

14 Pabo 1 Leergemeenschap Onderzoek naar verschillende genres
Boekenkisten met verschilende genres Posters met vragen Onderzoek Leeskring Uitwisselen bibliotheek


Download ppt "De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten."

Verwante presentaties


Ads door Google