De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verhalend ontwerp De wereld in de klas. Verhalend ontwerpen De uitvinder Ergens op het platteland woont een uitvinder met een fantastische werkplaats.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verhalend ontwerp De wereld in de klas. Verhalend ontwerpen De uitvinder Ergens op het platteland woont een uitvinder met een fantastische werkplaats."— Transcript van de presentatie:

1 Verhalend ontwerp De wereld in de klas

2 Verhalend ontwerpen De uitvinder Ergens op het platteland woont een uitvinder met een fantastische werkplaats. Zijn muur hangt vol met beroemde uitvinders en hun uitvindingen. Wat zou hij daar zelf graag ook eens bijhoren……….. De kinderen onderzoeken allerlei apparaten en beginnen hun eigen technoclub. Aan het eind ontstaat een heel ‘proefjesparadijs’.

3 Kernzaken: de grote betrokkenheid maakt veel leerenergie los; de grote betrokkenheid maakt veel leerenergie los; een logische en zinvolle samenhang tussen vakinhouden; een logische en zinvolle samenhang tussen vakinhouden; de leeropbrengst is bijna altijd groter dan gepland. de leeropbrengst is bijna altijd groter dan gepland. leergebied overstijgende kerndoelen leergebied overstijgende kerndoelen

4 Verhalend ontwerpen Technisch ontwerp De verhaallijn De verhaallijn EpisodesVerhaal bestaat uit delen. EpisodesVerhaal bestaat uit delen. SleutelvragenKinderen kunnen vragen zelf bedenken en kunnen ook door leerkracht ingebracht worden. SleutelvragenKinderen kunnen vragen zelf bedenken en kunnen ook door leerkracht ingebracht worden. IncidentenEr gebeurd iets nieuws binnen het verhaal IncidentenEr gebeurd iets nieuws binnen het verhaal WandfriesAlle producten die de kinderen WandfriesAlle producten die de kinderen maken in chronologische volgorde.

5 Voorbeeld schema VerhaallijnSleutelvragenActiviteitenMiddelenOrganisatieAandachtspunten Opening Vertellen van een verhaal met reisgids in de hand Waar al geweest? Hoe kwam je daar? Wie regelde de reis? Zouden we zelf een reisbureau op kunnen richten? Start van het project en gesprek met de klas Posters van landen AtlasWandkaartReisgidsenKlassen-gesprekReisgidsKaarten Episode 1 ……………..…………….……………………….……………………

6 Sleutelvragen Vragen die kinderen uitdagen om zelf antwoorden te vinden Vragen die kinderen uitdagen om zelf antwoorden te vinden Vragen die kinderen uitdagen om actief te leren Vragen die kinderen uitdagen om actief te leren Vragen die structuur bieden Vragen die structuur bieden Vragen die bevraagbaar, onderzoekbaar, bestudeerbaar, beproefbaar zijn Vragen die bevraagbaar, onderzoekbaar, bestudeerbaar, beproefbaar zijn

7 Goede sleutelvragen Meerdere antwoorden mogelijk Meerdere antwoorden mogelijk Zetten kinderen aan tot analyseren en denken Zetten kinderen aan tot analyseren en denken Banen een weg naar verbeelding Banen een weg naar verbeelding Bieden de gelegenheid om eigen ervaringen weer te geven Bieden de gelegenheid om eigen ervaringen weer te geven Geven kinderen de kans om hun eigen kennis op te rakelen Geven kinderen de kans om hun eigen kennis op te rakelen Geven de kinderen eigen verantwoordelijkheid Geven de kinderen eigen verantwoordelijkheid Leiden tot nieuwe vragen Leiden tot nieuwe vragen

8 Vakkenintegratie en vaardigheden. TaalOpstellen brief. TaalOpstellen brief. Folder uitgeven. Lezen van informatie. Luisteren naar elkaar. Interview houden. RekenenGrafieken maken. RekenenGrafieken maken. Uitrekenen kosten. NatuuronderwijsNatuur- en Milieu educatie. NatuuronderwijsNatuur- en Milieu educatie.Gezondheidseducatie.Techniek Aardrijkskunde Kaartgebruik. Aardrijkskunde Kaartgebruik. Drama Rollenspel. Drama Rollenspel. Geschiedenisuitvindingen Geschiedenisuitvindingen Beeldende vormingTekeningen maken. Beeldende vormingTekeningen maken. Poster en folder ontwerpen. Collage maken. En allerlei vaardigheden: Waardevorming Houding en gedrag Discussiëren samenwerkenZelfstandig werken PresenterenOnderzoeksvaardighedenetc…

9 Kernzaken verhalend ontwerpen Betrokkenheid als motor. Betrokkenheid als motor. Werkelijkheid centraal. Werkelijkheid centraal. Leerkracht helpt lln. Leren. Leerkracht helpt lln. Leren. m.n. door stellen van vragen m.n. door stellen van vragen Zinvolle samenhang vakken. Zinvolle samenhang vakken. Geen leukologie. Geen leukologie. Verhalend ontwerpen is bedoeld om onderwijs te verrijken, niet om op te leuken. Verhalend ontwerpen is bedoeld om onderwijs te verrijken, niet om op te leuken. De verhaallijn dient als drager van leeractiviteiten. De verhaallijn dient als drager van leeractiviteiten. Volop vaardigheden. Volop vaardigheden. Samenwerken, onderzoeken, presenteren…… Samenwerken, onderzoeken, presenteren…… Krachtige didactische principes. Krachtige didactische principes. Wie zich afvraagt, wil meer weten….wie iets weet ziet meer! Wie zich afvraagt, wil meer weten….wie iets weet ziet meer! Trots en succes. Trots en succes. Verhalend ontwerpen helpt lln. aan welverdiende gevoelens Verhalend ontwerpen helpt lln. aan welverdiende gevoelens van tros en succes.

10 Leerlingen als experts. Leerlingen als experts. Lln. worden deskundig. Lln. worden deskundig. Wandfries geeft overzicht. Wandfries geeft overzicht. Gemaakte producten worden in volgorde uitgestald, waardoor het helpt om overzicht te houden op het proces en het verhaal. Gemaakte producten worden in volgorde uitgestald, waardoor het helpt om overzicht te houden op het proces en het verhaal. Onderwijs wordt spannend. Onderwijs wordt spannend. In de verhaallijn zijn leeractiviteiten gepland door de sleutelvragen, episodes en incidenten) Het wordt zinvol en roept veel betrokkenheid en leerenergie op. In de verhaallijn zijn leeractiviteiten gepland door de sleutelvragen, episodes en incidenten) Het wordt zinvol en roept veel betrokkenheid en leerenergie op. Leerkracht heeft een bijzondere rol. Leerkracht heeft een bijzondere rol. Lln. bepalen een groot deel, in elk geval het gevoel dat ze veel zelf bepalen. Lln. bepalen een groot deel, in elk geval het gevoel dat ze veel zelf bepalen. Als scenarioschrijver bepaal jij de verhaallijn en daarmee dus ook de inhoud van het onderwijs. Als regisseur haal je het beste uit lln. en heb je de touwtjes (ongemerkt) wel stevig in handen. Lln krijgen veel ruimte, maar jij bepaalt inhoud en de grootte van die ruimte. Als scenarioschrijver bepaal jij de verhaallijn en daarmee dus ook de inhoud van het onderwijs. Als regisseur haal je het beste uit lln. en heb je de touwtjes (ongemerkt) wel stevig in handen. Lln krijgen veel ruimte, maar jij bepaalt inhoud en de grootte van die ruimte.

11 Een verhalend ontwerp maken Keuze van het onderwerp; over welk onderwerp wil je de kinderen meer leren? Keuze van het onderwerp; over welk onderwerp wil je de kinderen meer leren? Verhaallijn opbouwen Verhaallijn opbouwen Episodes benoemen Episodes benoemen Sleutelvragen ontwerpen Sleutelvragen ontwerpen Leeractiviteiten ontwerpen; welke activiteiten kunnen ze ondernemen zodat ze een antwoord op de vraag vinden Leeractiviteiten ontwerpen; welke activiteiten kunnen ze ondernemen zodat ze een antwoord op de vraag vinden Ontwerp gebruiksklaar maken Ontwerp gebruiksklaar maken Draaiboek Draaiboek

12 Voorbereiding De leerlingen Voor welke lln. ga ik iets maken (klas, niveau) Voor welke lln. ga ik iets maken (klas, niveau) Wat kunnen ze nog niet en wat wil je ze leren? Wat wil je bereiken? Wat kunnen ze nog niet en wat wil je ze leren? Wat wil je bereiken? Wat vinden ze spannend en aantrekkelijk? Wat vinden ze spannend en aantrekkelijk? Wat hebben ze nodig, los van de lesstof? (zelfvertrouwen, respect, samenwerken…)? Wat hebben ze nodig, los van de lesstof? (zelfvertrouwen, respect, samenwerken…)? Wat doen de lln.? Wat doen de lln.? Wat is het resultaat? Wat is het resultaat?

13 Voorbereiding De lesstof: Welk onderwerp komt eigenlijk nooit goed uit de verf? Welk onderwerp komt eigenlijk nooit goed uit de verf? Welk onderwerp verdient echte betrokkenheid? Welk onderwerp verdient echte betrokkenheid? Welk onderwerp vind je leuk of belangrijk? Welk onderwerp vind je leuk of belangrijk? Welk hoofdstuk uit het boek kun je ermee vervangen? Welk hoofdstuk uit het boek kun je ermee vervangen? Welke doelen wil je in ieder geval bereiken? Welke doelen wil je in ieder geval bereiken? Is er een hoofdvraag bij dit onderwerp te verzinnen? Is er een hoofdvraag bij dit onderwerp te verzinnen? Wat worden de sleutelvragen? Wat worden de sleutelvragen? Hoe is de indeling in episodes? Hoe is de indeling in episodes? Welke incidenten kunnen er plaatsvinden? Welke incidenten kunnen er plaatsvinden? Wat ga ik doen m.b.t. toetsing (presentatie, wandfries, verslag, ouderavond, posters, folders….?) Wat ga ik doen m.b.t. toetsing (presentatie, wandfries, verslag, ouderavond, posters, folders….?) En hoe ga ik dat beoordelen? En hoe ga ik dat beoordelen?

14 Voorbereiding Randvoorwaarden Kun je samen met een collega werken? Kun je samen met een collega werken? Iets vakoverstijgends… hoe en welke vakken? Iets vakoverstijgends… hoe en welke vakken? Lessenserie of project? Lessenserie of project? Hoeveel tijd heb ik ervoor? Hoeveel tijd heb ik ervoor? Heb ik bepaalde eisen? Heb ik bepaalde eisen? Welke materialen en bronnen heb ik nodig? Welke materialen en bronnen heb ik nodig?

15 Checklist om een onderwerp door te lichten. Is de opening krachtig genoeg? Is de opening krachtig genoeg? Worden de lln. snel bij het verhaal betrokken en worden ze actief? Worden de lln. snel bij het verhaal betrokken en worden ze actief? Komt het plot goed uit de verf? Komt het plot goed uit de verf? Heeft elke episode met het plot te maken (behalve evt. de 1e) Heeft elke episode met het plot te maken (behalve evt. de 1e) Kan het ook met minder episodes? Kan het ook met minder episodes? 4 of 5 zijn er al best veel. Meer wordt gauw onoverzichtelijk. 4 of 5 zijn er al best veel. Meer wordt gauw onoverzichtelijk. Kunnen de lln. zich goed en actief inleven in het verhaal ? Kunnen de lln. zich goed en actief inleven in het verhaal ? Betrokken bij hoofdpersoon of zijn ze zelf de hoofdpersonen? Betrokken bij hoofdpersoon of zijn ze zelf de hoofdpersonen? Geef de lln. de kans om actief de kennis te ordenen en oogst een boel leerenergie. Geef de lln. de kans om actief de kennis te ordenen en oogst een boel leerenergie. Waar laat je de lln. zinvolle vragen genereren? Waar laat je de lln. zinvolle vragen genereren? Goede vragen stellen en laten stellen. Goede vragen stellen en laten stellen. Heb je het werk van lln. goed gestructureerd? Heb je het werk van lln. goed gestructureerd? Voorkom ‘maak maar…… en doe maar….opdrachten’ Lln. moeten wel weten wat er van ze verwacht wordt. Voorkom ‘maak maar…… en doe maar….opdrachten’ Lln. moeten wel weten wat er van ze verwacht wordt. Waar zijn de mogelijkheden tot toetsing aan de realiteit. Waar zijn de mogelijkheden tot toetsing aan de realiteit. Krijgen de lln. de gelegenheid hun werk te vergelijken met de werkelijkheid? Krijgen de lln. de gelegenheid hun werk te vergelijken met de werkelijkheid? Hoe krachtig is het slot? Hoe krachtig is het slot? Is er een duidelijk, liefst feestelijk, eind? Is er een duidelijk, liefst feestelijk, eind?


Download ppt "Verhalend ontwerp De wereld in de klas. Verhalend ontwerpen De uitvinder Ergens op het platteland woont een uitvinder met een fantastische werkplaats."

Verwante presentaties


Ads door Google