De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toine nagel ‘bouwstenen’. ‘aanbieden of meedoen’ 11 januari 2013 - Burgum Bouwstenen voor Sociaal Toine Nagel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toine nagel ‘bouwstenen’. ‘aanbieden of meedoen’ 11 januari 2013 - Burgum Bouwstenen voor Sociaal Toine Nagel."— Transcript van de presentatie:

1 toine nagel ‘bouwstenen’

2 ‘aanbieden of meedoen’ 11 januari Burgum Bouwstenen voor Sociaal Toine Nagel

3 toine combineert: social design & creative marketing

4 (blijven) aanbieden? of wordt het meedoen? één uurtje rond de vraag...

5 wat u in dit uur mag verwachten... de basis voor een community (burgerparticipatie is ook ‘community building’) behoeften bloot leggen de verbindende factor vinden het concept / de koers bepalen specifieke ‘skills’ die nodig zijn

6 inleidend: hoe ontstaat een MFA?

7 inleidend: uit ‘ambtelijke plicht’... (‘uitvoerder‘ van beleid)

8 inleidend: uit ‘opportuniteit’ (kansen zien; maatschappelijk ondernemerschap)

9 inleidend: maar hoe dan ook: de ‘opdracht’ om een MFA te stichten komt niet van de wijkbewoner... (je wilt wél dat de wijkbewoner iets omarmt. Iets waar hij of zij niet om heeft gevraagd...)

10 hoe maak je nou dat een wijkbewoner de MFA ‘adopteert’? dé grote vraag:

11 verandering... “The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results”

12 ‘adoptie’ begint bij: elkaar leren kennen verandering...

13 dus: onderzoek | maar: pas op! valkuil; consumer behaviour

14 pas op! mensen handelen eerst... en beredeneren daarná waarom Neurologie: limbisch systeem, de ‘oerhersennen’ versus ‘nieuwe hersennen’ (cortex / neocortex)

15 pas op! want: álle mensen handelen éérst en beredeneren daarná... niét ‘enqueteren’... onderzoeken!

16 écht allemaal... de eigenaar zegt... maar wat motiveerde hem echt?

17 conclusie... vragen, op de ‘enquete manier’ is géén optie...

18 maar... hoe dan wél?!

19 algemene inzichten (behoeften) als MFA kúnt u in al deze behoeften een rol spelen

20 tijdgeest, behoeften (én validatie) ?

21 woon-/leefstijl onderzoek... Een onderzoek dat Glenn van der Vleuten (360 graden rond) voor BaLaDe liet uitvoeren...

22 woon-/leefstijl (advies) Een onderzoek dat Glenn van der Vleuten (360 graden rond) voor BaLaDe liet uitvoeren...

23 glashelder, maar dan komt het...

24 hoe interpreteer je die onderzoeksuitkomsten? ?

25 ieder z’n vak...

26 marketing: communicatie: Beantwoordt de vragen: Waarom? Waarheen? Waarvoor? Hoe? (marketing benoemt metadoelen, tussendoelen, einddoelen) Is een “hoe”... (communicatie is een tussendoel, en beoogt een einddoel)

27 ieder z’n vak... valkuil: rollen en taken

28 organisatiefocusgroep communicatie (is vooral ‘zenden’) doel van communicatie: ‘gedrag beïnvloeden’

29 maar: met ‘gedrag beïnvloeden’... (‘overheidscommunicatie’) maak je geen vrienden

30 organisatie focusgroep we willen ‘adoptie’... en dat bereik je door empathie én ‘enthousiasmeren’

31 daarom durf te veranderen... durf ‘wat voor de hand ligt’ ter discussie te stellen valkuil: invloeden op beleid

32 wat helpt is: ‘omdenken’ wat zie je?

33 ‘omdenken’ durf een ‘dwarsdenker’ te zijn... niets is er is zélfs verschil tussen wat u ziet en wat is dus: niet zomaar iets aannemen... checken! wees kritisch!

34 BaLaDe – De uitkomsten van het woon/leefstijl onderzoek: Afstandelijk. Introvert. Wijkbewoners weten niet wat er gebeurt in BaLaDe... Communicatie zegt: “Introvert. Wijkbewoners weten niet wat er gebeurt... We worden extrovert, de contactfrequentie moet omhoog! We gaan periodiek een nieuwsbrief maken!” De ‘dwarsdenker’ zegt: “Moet die contactfrequentie wel omhoog? Misschien wordt er wel voldoende gecommuniceerd, maar ‘mismatched’ die communicatie. Misschien is de stijl wel mede debet aan -afstandelijk-? (en als dat zo is, dan leidt een hogere contactfrequentie juist tot meer -afstand-...) Een ‘dwarsdenk’ voorbeeld: ‘omdenken’

35 Maar... Hoe beoordeel je of het ‘de juiste communicatie stijl’ is... ‘empathische’ communicatie maakt iets los... (en dat iets is bijna tastbaar)

36 ‘empathische’ communicatie maakt iets los... communicatie stijl Ernest Hemingway’s beste verhaal, zo vond hij zelf, bestond uit zes woorden: for sale, baby shoes, never worn

37 communicatie stijl ‘empathische’ communicatie maakt iets los (iets dat u wél verwacht maar er niet is... kan communiceren máár kan ook dé mismatch zijn)

38 praktijk voorbeeld: informatief / empathisch door dezelfde uitvoerende mensen gemaakt...

39 iets anders dan: brand / -identity wie de wijkbewoner is, dat hebben we onderzocht maar: wie bent u eigenlijk? om een band te hebben... moet je elkaar kennen

40 praktijk voorbeeld (identiteit / persoonlijkheid)

41 praktijk voorbeeld (identiteit in beeld) samenvatting >

42 meedoen (‘adoptie’): De basis voor een goed plan: onderzoek profiel, meningen, wensen (niet ‘enqueteren’) interpretatie bepaalt conversie naar actie (de juiste disciplines) dwarsdenkenniets is, bepaal je eigen koers (let op conditionering) De basis voor een goede ‘uitrol’: communicatieiets los maken (de juiste stijl) merk identiteitprofileren & wensen vervullen (innerlijk en uiterlijk) En daarna volgt ‘activeren’ (Brand Activation)... Maar dat is voor een andere keer. samenvattend...

43 Vragen & Discussie toinenagel.nl

44 toine nagel tot zover


Download ppt "Toine nagel ‘bouwstenen’. ‘aanbieden of meedoen’ 11 januari 2013 - Burgum Bouwstenen voor Sociaal Toine Nagel."

Verwante presentaties


Ads door Google