De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘t Plataantje beweegt! 2008-2009 BSGO De Plataan Meersstraat 13 8800 Roeselare 051/207055.

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘t Plataantje beweegt! 2008-2009 BSGO De Plataan Meersstraat 13 8800 Roeselare 051/207055."— Transcript van de presentatie:

1 ‘t Plataantje beweegt! BSGO De Plataan Meersstraat Roeselare 051/207055

2 Daar we reeds 2 jaar veel belang hechten aan gezonde voeding via ons gezondheidsbeleid, willen we de komende 2 jaar "beweging" extra in de verf zetten. We pogen alle kinderen in het kleuter, met extra aandacht voor anderstaligen of kinderen uit kansarme gezinnen, te motiveren en te begeleiden om te bewegen. We zouden vertrekken vanuit een prentenboek die we samen met de kleuters zouden opbouwen en aanvullen. We geven hen de kans om bewegingsactiviteiten die ze in het boek toevoegen te leren kennen. Tevens willen we de brug verkleinen naar de sportclubs in de omgeving. We hechten ook belang aan de waarden zoals respect, fairplay, vriendschap, omgaan met emoties en omgaan met afspraken en reglementen. Dit willen we realiseren voor kleuters en door te werken met een prentenboek over sporten is gezond en tof!Het boek zal tevens een hoorlees-cd bevatten voor de ouders die minder goed kunnen voorlezen, met daarbij ons zelfgemaakt bewegingslied. Ook zal er verwerkingsmateriaal aan het boek gekoppeld zijn. We willen het vooral lokaal houden en daar zoveel mogelijk kleuters, leerkrachten, ouders en zelfs externen bij te betrekken. Daarnaast worden de OKAN-klas en de leerlingen van de 3de graad bij het gebeuren betrokken om de kleuters tot meer sport en spel aan te zetten.

3 SEPTEMBER 2008

4

5 Op maandagmiddag is er vrij spel. Op dinsdagmiddag is er een aanbod van materialen (hoepels, loopklossen, ballen,..) Op donderdagmiddag een spel aanleren of inoefenen. ( leerlingen uit L5/L6) Op vrijdagmiddag vrij dansen of een dansje aanleren. ( leerlingen uit L5/L6)  Start de 3 de week van september

6

7 Alle ouders worden geïnformeerd over het project! Er wordt een oproep gedaan aan alle ouders uit het kleuter en het lager.  1 ste keer mondeling: op eerste schooldag  2 de keer: via een brief

8 Speltip 1 Schat zoeken binnen: Kinderen vinden het leuk om dingen te zoeken. Zeker als u het extra spannend maakt met een spannend 'schatverhaal' erbij. Verstop in de woonkamer een schat die uw kind kan gaan zoeken. Dat kan een tas of schoenendoos zijn met daarin allerlei leuke spulletjes, een klein cadeautje of iets lekkers. Speltip 2 Spelletjes met ballonnen: Een hoop ballonnen zo lang mogelijk in de lucht houden, op verschillende manieren, met verschillende lichaamsdelen Een krant oprollen en ermee op ballonnen meppen of oprollen als een frietzak en ballonnen opvangen Hou je tuin proper: maak twee speelvakken met een scheiding tussenin (stoelen, banken,…) Verdeel de deelnemers gelijk over de twee speelvlakken, alsook een gelijk aantal ballonnen. Op een teken proberen de deelnemers zo snel mogelijk alle ballonnen in het speelvlak van de andere deelnemers te gooien

9 OKTOBER 2008

10 Afspraken maken rond de 2 sportdagen in februari 2009 met Okan-leerkracht. Afspraken maken rond de voorleesactiviteiten van Okan-leerlingen in maart Wat is er haalbaar? Aan huis of op school? Overlopen van het reeds bereikte met de SVS-verantwoordelijke. Verder zoeken naar Peter en Meter voor het project

11 Speltip 3 Flessenspel Neem allebei een lege frisdrankfles en vul deze met water. Ga tegenover elkaar staan (bepaal zelf de afstand: bij jongere kinderen maak je de afstand kleiner). Probeer met een bal de fles van de ander om te gooien. Als je fles omvalt moet je eerst de bal weer pakken voordat je de fles rechtop zet. Wie zijn fles is als eerste leeg? Speltip 4 TRIIIIINGG: Neem een eierwekker. Verstop de eierwekker met een minuut ingesteld. Kan je peuter de wekker vinden voordat deze af gaat? Variatie: laat je peuter de wekker verstoppen.

12 Het boek wordt volledig afgewerkt om naar de drukker te brengen. Er wordt nagekeken op spellingfouten. Staan de teksten goed. Zijn de kleuren in orde. NOVEMBER 2008

13

14 Speltip 5 Chinese voetbal: De leden staan in een kring, gezicht naar binnen, benen gespreid, zodat je de voeten van de personen naast je raakt. Met je vuisten klop je de bal verder, binnen de kring. Als de bal door iemands benen gaat, niet door toedoen van een buur, dan mag die maar met 1 hand verder spelen. De volgende keer dat de bal tussen z'n benen doorgaat moet hij zich omkeren en mag hij weer met 2 handen spelen. De keer daarop speelt hij omgedraaid met 1 hand en de 4de keer vliegt hij uit de kring. Speltip 6 Boze Fee Boze fee is een spelletje voor de allerkleinste kleutertjes. De variant is voor de iets grotere kindjes tot 8 jaar. Het spel wordt best gespeeld op een grasveld. Dit spel kan makkelijk gespeeld worden met een grote groep van kindjes. Alle kindjes gaan in een grote cirkel staan. Zorg dat iedereen met zijn armen kan zwaaien zonder dat hij of zij het kindje naast hem raakt. Eén iemand staat in het midden. Dat is de boze fee. Als je met kleine kleutertjes speelt, kan best de juf in het midden staan samen met de boze fee om de boze fee een beetje te helpen. De boze fee heeft een toverstokje in de hand. Met dat stokje zegt zij wat de andere kindjes moeten doen.

15 DECEMBER 2008

16 Er wordt gekozen voor 10 volksspelen. Het bewegingspad zal bestaan uit 10 oefeningen en zal in de tuin uitgestald worden. Beiden moeten klaar zijn tegen de eerste sportdag op 2 februari 2009!

17

18 Figurant ‘t Plataantje loopt rond en deelt ballonnen en reclame uit over het project. Filmpje van K3 wordt afgespeeld.

19 Speltip 7 De Reus en de Kabouter Alle spelers zitten in een kring als kaboutertjes. Een eindje buiten de kring ligt een deelnemer, de reus, op een matje te slapen. Een kaboutertje gaat naar de reus toe en trekt de hoed van de reus zijn hoofd af. Het kaboutertje loopt snel terug naar zijn plaats in de kring. De reus wordt wakker, loopt het kaboutertje achterna en probeert het te tikken voordat het in de kring is. Speltip 8 Dweilvoetbal Er worden doelen en ploegen gemaakt zoals gewoon voetbal. In het midden ligt een dweil en elke speler krijgt een borstel. Het is de bedoeling de dweil in het doel van de tegenstander te krijgen en daarbij enkel de borstel te gebruiken (dus geen handen of voeten). Leg het spel stil wanneer de dweil te droog is geworden. maak hem terug nat en start opnieuw.

20 JANUARI 2009 Gaelle Mys en Theo Custers

21

22

23 Het laatste nieuws Het nieuwsblad

24 De Weekbode

25 Speltip 9 Spiegeltje, spiegeltje aan de wand Vanaf 2 spelers: Je staat recht tegenover elkaar. Eén van de twee doet allerlei lichaamshoudingen en bewegingen (zonder zich te verplaatsen) voor. De andere bootst na in spiegelbeeld. Je spreekt zelf af wanneer je wisselt. Variatie: je begint traag te bewegen en gaat telkens sneller tot de andere persoon een fout maakt. Speltip 10 Rugtekenen Eén persoon tekent een cijfer, letter of tekening op de rug van de persoon voor zich. Deze raadt wat er getekend is. Wissel na elke tekening af. Variatie 1: Je hebt 5 prenten met eenvoudige afbeelding. Eén van deze afbeeldingen wordt op de rug getekend, de andere persoon raadt welke tekening het is door ze aan te duiden. Variatie 2: Wedstrijd: wie er eerst 5 juist heeft is gewonnen Variatie 3: Er wordt op de rug getekend, de andere persoon probeert het op papier na te tekenen.

26 Elke klas werkt een thema uit vertrekkende vanuit het boek. De thema’s variëren van kleuren, tellen, dieren, sporten tot fairplay. Zo kan elke klas gericht op hun voorkeur en niveau van de kleuters hun project uitwerken. Het project wordt afgesloten met de 2 de sportdag op maandag 9 februari.

27

28

29 Speltip 11 Figuren stuiten Voorbereidend werk: je maakt op de achterkant van een affiche 3 tekeningen of tekent deze met krijt op de grond. Bijvoorbeeld: maan - ster - zon. Je hebt een bal nodig en slechts 2 spelers.De persoon zonder bal geeft de opdracht aan de andere speler vb. Bots de bal op de maan, en dan omgekeerd. Variatie 1: Wanneer je juist gebotst hebt met de bal mag je een stap achteruit doen, de ander moet zorgen dat de bal bij jouw terecht komt na de bots. Wanneer iemand in de fout gaat begin je opnieuw, probeer zover mogelijk van elkaar weg te geraken in de ruimte. Variatie 2: de tekeningen kunnen vervangen worden door cijfers of woorden. Variatie 3: je kan het aantal vakken vermeerden tot 6 en de botsruimte groter maken. Speltip 12 Oppassen geblazen Je hebt een doos nodig die je omgekeerd plaatst, met de onderkant naar boven. Aan de onderkant van de doos maak je 2 gaten ( de grote van een bierviltje). Je hebt ook nog een pingpongballetje nodig. Achter elk gat gaat een speler zitten, een derde speler is scheidsrechter. De bal wordt in het midden gelegd. Na het startteken mag er geblazen worden tot 1 van de spelers het balletje in het gat van de tegenspeler krijgt. Variatie 1: Neem een pluimpje of een wattebolletje.

30

31

32 Speltip 15 Warm of koud Vanaf 2 spelers. Je hebt een voorwerp die je ( aanwijzer) verstopt in de ruimte. De andere persoon (speurder) sluit zijn ogen of is geblinddoekt. Eenmaal het voorwerp verstopt is mag de blinddoek af of ogen terug open. De aanwijzer vertelt of het warm of koud is. Variatie 1: Je kan uitbreiden met de woorden ijskoud, koud, lauw, warm, heet en gloeiend. Variatie 2: Je kan ook gewoon een voorwerp in gedachten houden (met een groepje afspreken) in plaats van het te verstoppen. Variatie 3: Bij de jongste kleuters kan je ook "ver" en "dichtbij" gebruiken Variatie 4: Tegen de tijd ( zandloper, keukenwekker) Speltip 16 Kat in de zak Vanaf 2 spelers. Je hebt een zak nodig waar je voorwerpen kan in verstoppen, dit gaat ook met een kussensloop. Eén speler verstopt een voorwerp uit de andere ruimte in de zak. De voeler mag raden wat hij met 1 hand voelt in de zak. Variatie 1: Neem meerdere voorwerpen om te raden Variatie 2: Enkel betasten aan de buitenkant en dan raden. Variatie3: Het aantal keer raden beperken en afspreken Variatie 4: Je toont de verschillende voorwerpen ( vb. 10 stuks) die je in de zak steekt, tegen de tijd een vooraf afgesproken voorwerp zoeken.

33

34 Genieten van een gezond en uitgebreid ontbijt! Kennismaken met de zelfgemaakte volksspelen en deze uitproberen. Aanleren van een zumba-dans Verwenmoment: massage door K3 -> gezicht, rug en handen

35

36 Stand om de boekjes te verkopen Tentoonstelling met alle foto’s van het dynaMo2-project De zelfgemaakte volksspelen werden ter beschikking gesteld voor de kinderen en hun ouders tussen 10u30 en 12u.

37 /5 /10 /22 / 15 / 25 / 10 /5 Volksspelen naam: …………………………………………. Totale score: /112

38 Op woensdag 10 juni was het de beurt aan de papa's van de kleuters om te genieten op de papa-verwendag! Dit mede dankzij ons DynaMo2-project 't Plataantje beweegt. Net als de mama's werden zij ontvangen met een gezond aperitief en konden ze uitgebreid genieten van het gezond ontbijt. Daarna was het tijd voor wat actie. Ze werden in 2 groepen verdeeld en mochten het tegen elkaar opnemen in proeven zoals zaklopen, de knikkerproef, een rondje met de step en een waterproef. Daarna kregen ze hun kleuter in beeld te zien. Ze moesten raden wat hun kleuter zou antwoorden op vragen zoals: "Wat eet je papa graag?", "Wat is het tofste aan je papa?", enz. De meeste papa's waren er recht op!!! Hun kennis werd tevens op de proef gesteld met een spel, het eerste deel bestond uit pictionary (tekenen volgens hun opdrachtkaart) en het tweede deel uit uitbeelden (idem volgens hun kaart). Daarna volgden nog een 3-tal volksspelen en een voetbalspel waar ze punten konden mee verdienen. En als afsluiter werden ze verwend door de kleuters van de 3de kleuterklas. Het verwenpakket ging naar de papa die het meeste punten gesprokkeld had op de verschillende onderdelen

39

40 Speltip 14: Omkijkertje Benodigdheden: geen Vanaf 3 kleuters. Eén kind staat met zijn gezicht naar een muur, de andere kinderen staan een paar meter verder op een rij, achter een lijn. De groep kinderen moeten proberen het kind dat bij de muur staat te tikken, maar deze mag onverwachts omkijken. Als er een kind dan nog loopt moet hij terug naar de lijn en opnieuw beginnen. Variatie: Als men omkijkt moet men een houding aannemen ( hand omhoog, op 1 been staan,...) Speltip 15: Zaklopen Benodigdheden: jute zakken De kinderen moeten een bepaald parcours afleggen, waarbij hun benen in een zak zijn gestoken. Wie het eerst aankomt, heeft gewonnen. Variatie 1: leggen het parcours alleen af tegen de tijd.


Download ppt "‘t Plataantje beweegt! 2008-2009 BSGO De Plataan Meersstraat 13 8800 Roeselare 051/207055."

Verwante presentaties


Ads door Google