De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aan moderne dans 20e eeuw vooraf: academisch, klassiek, romantisch ballet 19e eeuw Sprookjesachtige wereld Zweven, gewichtloosheid Technisch Spitzen, pirouettes,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aan moderne dans 20e eeuw vooraf: academisch, klassiek, romantisch ballet 19e eeuw Sprookjesachtige wereld Zweven, gewichtloosheid Technisch Spitzen, pirouettes,"— Transcript van de presentatie:

1 Aan moderne dans 20e eeuw vooraf: academisch, klassiek, romantisch ballet 19e eeuw Sprookjesachtige wereld Zweven, gewichtloosheid Technisch Spitzen, pirouettes, lifts, zweefsprongen Buitenwaarts draaien voeten Vijf basisposities

2 Romantisch ballet uit de 19e eeuw Toneelmatige scènes  dansscènes Divertissement = inhoudsloos amusement Isadora Duncan in 1905 in St. Petersburg: "Op een paar uitzonderingen na bestaat het ballet als geheel uit het overwinnen van moeilijkheden, acrobatiek, een soort opeenstapeling van mechanismen. Er is geen menselijke waarde in ballet. De dansers zijn bewegende poppen, geen mensen."

3 Moderne, expressionistische dans Isadora Duncan 1877 – 1927 Streeft naar maximale bewegingsvrijheid, Blote voeten, loshangende gewaad, Extatische manier om gevoelens uit te drukken. Minder nadruk op techniek Gewone bewegingsthema’s lopen, huppelen, rennen, gaan zitten, liggen. Plastische lichaamhoudingen, organische, gebogen lijnen Eenvoudige toneelaankleding. 5-04Lilli Green; vergeten pionier; vgl met Isadora Duncan

4 Martha Graham Nadruk op psychologisch drama (Freud) 2.Gevoelens van hartstocht, frustratie of angst 3.Op expressionistische wijze uitvergroot, 4.zonder herkenbare verhaallijn. 5.Geestesgesteldheid op een lichamelijke manier tot uitdrukking gebracht. 6.Basis is contrast tussen spanning en ontspanning 7.(contraction en release). 8.Spanning  aantrekken van de spieren, vooral het middenrif, samen met inademen en het kromtrekken van de rug. 9.Ontspanning  uitademen en het rechten van de rug. 10.Zwaartekracht belangrijke  liggen, zitten en vallen. tb 65a 5-05Martha Graham: Lamentation

5 Loïe Fuller 1862 Bootst natuurlijke verschijnselen Wapperende gewaden, fantastische vormen Licht en kleur 5-06Loïe Fuller

6 Ruth Denis en Ted Shawn 1879/1891 Danstheater Niet westerse invloeden, exotisch karakter

7 Dalcroze & Laban 1865 / 1879 Theoretici van de expressionistische dans

8 Mary Wigman 1886 Psychologisch realisme Tragisch, dramatisch, aards Mary Wigman: Hexentanz tb 39a

9 Mary Wigman 1886 – 1973 Wierf breed publiek voor expressionistische danskunst (Ausdruckstanz). Psychologisch realisme: vaak tragisch of dramatisch, vol pessimisme, gekweld of verscheurd. Zeer aards karakter van de bewegingen; laag, knielen, kruipen, hurken. Vaak weinig muziek, alleen maar slagwerk  dans als zelfstandige kunstvorm.

10 Expressionistische synthese van Jooss 1901 – 1979  4: De groene tafel (fragmenten) Synthese tussen Ausdruckstanz en academisch ballet. Wil van ieder idee of gemoedsaandoening het meest essentiële in beweging uitdrukken. Werkt met ‘stills’: beweging tot stilstand in betekenisvolle pose. (panto)mime aspecten. Bekend is ‘Der Grüne Tisch’, in 1932 aanklacht tegen de oorlog. Voorbeeld van maatschappijkritiek. 8aElementen klassiek  elementen modern. bWat is het verhaal achter deze dans? cHoe (met welke dansmiddelen) wordt dat verhaal uitgebeeld? tb 53a

11 5-08 Jooss: De groene tafel OnderhandelenDe DoodSoldaten PartizanenmeisjeDe Dood maait alles neer Onderhandelen


Download ppt "Aan moderne dans 20e eeuw vooraf: academisch, klassiek, romantisch ballet 19e eeuw Sprookjesachtige wereld Zweven, gewichtloosheid Technisch Spitzen, pirouettes,"

Verwante presentaties


Ads door Google