De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

School voor wetenschap en techniek. Linda Berteloot – godsdienstleerkracht Ivan Delaere – pedagogisch directeur.

Verwante presentaties


Presentatie over: "School voor wetenschap en techniek. Linda Berteloot – godsdienstleerkracht Ivan Delaere – pedagogisch directeur."— Transcript van de presentatie:

1 School voor wetenschap en techniek

2 Linda Berteloot – godsdienstleerkracht Ivan Delaere – pedagogisch directeur

3 Mijn aandeel door het vak godsdienst Mijn aandeel als lid van de pastorale raad

4  Solidariteit in de ruimte Noord- Zuid aspect mondiaal  Solidariteit in de tijd Heden- toekomst aspect milieu educatie

5  Organisatie mondiale dag  M&M dag = in de praktijk brengen wat we geleerd hebben in de godsdienstles

6 Aspect milieu S cheppingsverhaal veronderstel dat jij God bent houding tegenover de schepping (heerser tegenover beheerder) filmpjes huistaak voor wie het beter wil doen….nieuwste technieken heel belangrijk !!!! Geen sporen nalaten……….

7 Aspect mondiaal moeilijk staat veel verder van hen af onbekend is onbemind al jaren het zelfde liedje!!! houding tegenover vreemdelingen… toch een kans????

8 Mondiale dag M&M dag  Broederlijk Delen = onze inspiratiebron  Startavond voor scholen en parochies

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38 sterke punten en meevallers zwakke punten en tegenvallers

39  Structureel – infrastructureel  Vakoverstijgend

40  Gebouwenbeheersysteem ◦ Verwarming centraal gestuurd ◦ Lokalen verwarmen volgens noodzaak ◦ Winst : 30 % minder stookkosten  Overkapping en ventilatiesysteem blok 800 ◦ Werken momenteel bezig – af tegen 01-09 ◦ Doel  Betere lucht in de lokalen  Stookkosten verminderen  Betonrot aanpakken

41  Grondstoffenbeheer Aankoop grondstoffen in nijverheidsschool groot deel uit budget ◦ Doordachte aankoop ◦ Doordacht gebruik  magazijnsysteem ◦ Doordachte afvalverwerking  Afval grondstoffen tot minimum beperken  Afvalstromen

42  Problemen ◦ Oud gebouw met heel veel noden  wat prioritair stellen?  Enkel glas in bepaalde vleugels  Nog één oude stookketel – moet dringend vervangen worden om zo ook te kunnen aansluiten met die vleugel op gebouwbeheersysteem ◦ Subsidies ontoereikend + lange wachttijden werken demotiverend

43  3 pijlers ◦ Pastorale groep  uitwerking mondiale projecten waar duurzaamheid zeker aan bod komt ◦ MOS-werking ◦ Samenwerking met externen

44  In beide locaties ( 1 e graad / 2 e -3 e graad) behaalden we de drie groene logo’s  In 2011 behaalden we de Europese vlag!

45

46 Belangrijkste verwezenlijken: 1 Aanleg en onderhoud van de educatieve tuin achteraan de school 2 Fietslichtcontroles op school 3 Dikketruiendag 4 Werking bekend maken op open school momenten 5 Meewerken aan klasgebonden projecten

47

48

49  Samenwerking met dagcentrum ‘De Pelikaan’ ◦ Zij komen bij ons op school ◦ Onze leerlingen gaan bij hen werken  Samenwerking met stad Menen ◦ Aanwezig op energiebeurs door stad georganiseerd

50

51

52  Werken in zo’n projecten zorgt voor een dynamiek in de school, zowel bij leerlingen als bij leerkrachten.  Vakoverstijgend werken bevordert de focus op talent bij leerlingen en leerkrachten.  Leerlingen onthouden heel vaak die projecten, daar spreken ze jaren later nog over!

53  Er worden heel veel VOETEN bereikt: ◦ Context 4 : Omgeving en duurzame ontwikkeling ◦ Stam 1 : Communicatief vermogen ◦ Stam 2-3 : Creativiteit ◦ Stam 5 : Empathie ◦ Stam 6-7 : Esthetische bekwaamheid ◦ Stam 9 : Flexibiliteit ◦ Stam 10 : Initiatief ◦ Stam 11 : Kritisch denken

54  Er worden heel veel VOETEN bereikt: ◦ Stam 16-17 : Open en constructieve houding ◦ Stam 18 : Respect ◦ Stam 19 : Samenwerking ◦ Stam 20 : Verantwoordelijkheid ◦ Stam 22 : Zelfbeeld ◦ Stam 23-24 : Zelfredzaamheid ◦ Stam 26-27 : Zorgzaamheid

55  Opletten dat niet enkelingen het geheel dragen – het moet het werk van het team zijn Niet altijd makkelijk om iedereen mee te krijgen  Let op als bepaalde mensen afvloeien – zorg voor continuïteit (vb. MOS)  Inbreken in vast lessenrooster komt soms storend over  Opletten voor overlappingen (Gezondheidscirkel)


Download ppt "School voor wetenschap en techniek. Linda Berteloot – godsdienstleerkracht Ivan Delaere – pedagogisch directeur."

Verwante presentaties


Ads door Google