De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat is milieuvriendelijk/solidair gedrag? Hoe komen tot milieuvriendelijk/solidair gedrag? Rol van communicatie/educatie/onderwijs?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat is milieuvriendelijk/solidair gedrag? Hoe komen tot milieuvriendelijk/solidair gedrag? Rol van communicatie/educatie/onderwijs?"— Transcript van de presentatie:

1 Wat is milieuvriendelijk/solidair gedrag? Hoe komen tot milieuvriendelijk/solidair gedrag? Rol van communicatie/educatie/onderwijs?

2 Jongeren en duurzame rechtvaardige samenleving

3 Young Mentality Nederlands jongerenonderzoek Young Mentality: 2006 Indeling op basis van gemeenschappelijke waardenpatronen i.p.v. op basis van socio- demografische factoren of subculturen Duurzamer om naar “belevingswereld” te kijken 8-18jaar Steekproef bij 4000 jongeren, 7 factoren onderzocht, 2 doorslaggevend, 6 groepen

4 Nederlands jongerenonderzoek naar duurzaamheid jarigen -steekproef 1200 jongeren -kwalitatief en kwantitatief Young Mentality en duurzaamheid

5 Opvallend algemeen:

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26 Enkele andere onderzoeken: YoungMentality: rekening houden met drempels, interesse in oplossingen + segmenteren! Onderzoek laat zien dat er bereidheid en interesse is bij jongeren om zich in te zetten voor de wereld (maar…): Ze maken zich regelmatig of af en toe zorgen over de wereld. Ze vinden een duurzame levensstijl belangrijk om na te streven Ze hebben behoefte aan handelingsperspectief en willen direct effect zien Ze denken positiever over Internationale Samenwerking dan volwassenen en vinden activiteiten waar ze zelf iets aan hebben het meest interessant; ‘what’s in it for me’ Eigen belevingswereld en fun-factor zijn belangrijk Wat is shareable? Storytelling is belangrijk + samen/alleen creëren, niet te zwaarwichtig Ze willen meedenken, meewerken, betrokken worden bij project Ze zijn vrijgevig, maar willen weten wat er met het geld gebeurt

27 En wat ben ik hier nu mee? bv. solidariteitsorganisatie Broederlijk Delen Enkel voor eigenzinnige idealisten?

28 En wat ben ik hier nu mee? Funfactor, in groep deelnemen, thema niet op voorgrond, competitie, humor

29 En wat ben ik hier nu mee? “Zuidprik is ondertussen een begrip met inhoud geworden op onze school. Leerlingen weten dat dit staat voor ludieke acties, in het thema waar liefst de hele school bij betrokken wordt. We slagen er door deze acties in om ‘andere’ leerlingen te bereiken (minder geëngageerde leerlingen), we bereiken dus een breder publiek. Met de acties van Zuidprik kunnen/mogen we de hele school op zijn kop zetten. Hier voelen leerlingen zich dan ook veel meer betrokken bij”.

30 Foodtest: profielen en uitdagingen Hapklare Brok Snel, kant-en-klaar, veel “restjes” Uitdaging: 40 dagen trager en zonder restjes! Exotische Stoot Ver, veel voedselkilometers, grote ecologische voetafdruk Uitdaging: 40 dagen lokaal en seizoensgebonden! Gast met Goesting Bourgondisch, “carnivoor” Uitdaging: 40 dagen gezonder en zonder vlees! Lekker Lokaal Ding Duurzaam: Vlees en vis minderen, Lokaal, Ecologisch, Eerlijk en Seizoensgebonden Uitdaging: 40 dagen motiveren!

31 Hoe organiseer jij campagnes op school? Motivatie of Moetivatie ?

32 Motor van goesting (motivatie) Autonomie Ik kan mezelf zijn ; ik voel me vrij bij de dingen die ik doe vs. Ik hoor hier iets te doen VerBondenheid Ik ervaar een band & persoonlijke betrokkenheid vs. afstandelijke, kille relatie Competentie Ik ben succesvol ; mijn inbreng maakt een verschil uit vs. gevoel van machteloosheid

33 Welke argumentatie gebruik jij? bv. vegetarisme -Lekker -voor mijn gezondheid -voor mijn medemens -voor de dieren -voor het milieu -Moby is ook veggie -Mijn vriendin is veggie en ze geeft me veel receptjes -… Ratio >>> emo Langetermijnbelangen >>>korte termijn Laaghangend fruit ! Bv. Donderdagveggiedag

34 Draagvlak creëren op school… Relativering (gedragsverandering t.o.v. draagvlak) Toekomstgericht; benutten van kansen ! Geloofwaardige school

35 Waar worstelen we met Broederlijk Delen zelf mee? -éénduidig, simpel t.o.v. meervoudig complex -Herkenning, identificatie -Globale, “verre” problemen en “lokale”, kleinschalige oplossingen -Werkgroep Groen Beleid/MVO: geloofwaardigheid!

36 Bewuster consumeren in Nminder voedsel van Z naar N meer landbouwgrond minder focus minder bos weg op productie meer ruimte exportvoeding in Z meer energie, water voor eigen voedselproductie Stopt de FOODTEST de HONGER?

37 Voedselprobleem oplossen? = mensen die honger hebben op duurzame manier eigen voedsel laten kweken nood aan duurzame (wereld)systemen (economisch, landbouw, handel) dàt begint bij duurzaam consumeren! Stopt de FOODTEST de HONGER?

38 Tot slot: Broederlijk Delen ‘t zit in de genen… Bedankt voor de aandacht! Sharing experiment


Download ppt "Wat is milieuvriendelijk/solidair gedrag? Hoe komen tot milieuvriendelijk/solidair gedrag? Rol van communicatie/educatie/onderwijs?"

Verwante presentaties


Ads door Google