De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story."— Transcript van de presentatie:

1 Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story

2 Doel van het project Watereducatie Leerlingen ‘waterbewust’ te maken en hen te leren over het water (in alle facetten) in hun directe omgeving en het gebruik ervan. Het educatieve waterprogramma moet er tevens voor zorgen dat leerlingen weten welke instanties verantwoordelijk zijn voor en actief zijn op de diverse aspecten van waterbeheer. Het programma moet de interactie tussen jongeren en deze instanties stimuleren.

3  Wat vooraf ging!  Inventarisatie van het bestaande materiaal in Zuid-Holland The continuing story

4  Wat vooraf ging!  Inventarisatie van het bestaande materiaal in Zuid-Holland  Onderzoek naar wensen van het onderwijs The continuing story P.O - Passend bij de les - Aanbodgericht (het wordt aangeboden) - Snel + gemakkelijk in gebruik - Buiten + beleven V.O. - Passend bij de les / theorie - Ervaren, beleven, doen (praktisch; VMBO) - Buiten

5  Wat vooraf ging!  Zondag 2009 Gekozen voor ontwikkeling materiaal Slootonderzoek The continuing story

6  Wat vooraf ging!  Zondag 2009 Gekozen voor ontwikkeling materiaal Slootonderzoek  Start ontwikkeling leerlijn Water in Zuid- Holland The continuing story

7 En in 2011 gebeurde dit!!!!!!

8 De Watervlo Bezoekers- aantallen Locatie Basisschool- leerlingen Bezoekers open dagen Totaal Alblasserdam Delft Den Haag Drechtsteden Maassluis Schiedam Vlaardingen Totaal

9 Leerlijn Water in Zuid- Holland 2011 Leerlijn Water

10 Thema’s; Waterkwaliteit en kwantiteit leerlijn

11 Thema’s; Waterkwaliteit en kwantiteit Aandachtsgebieden Leven in en om het water Watergebruik door de mens Droge voeten leerlijn

12 Thema’s; Waterkwaliteit en kwantiteit Aandachtsgebieden Leven in en om het water Watergebruik door de mens Droge voeten Verdeling in 4 niveaugroepen kennis vaardigheden houding leerlijn

13 Ontwikkeling Slootonderzoek - Het materiaal Leerlijn Kikkerpad Water leeft! WereldWijdWater

14 Ontwikkeling Slootonderzoek - Het materiaal - De cd Leerlijn Kikkerpad Water leeft!

15 Ontwikkeling Slootonderzoek - Het materiaal - De cd - Flyer Leerlijn Kikkerpad Water leeft!

16 Kick-off 23 mei Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off

17 Ontwikkeling Droge Voeten De waterschappen doen vol mee!!!! Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten

18 Ontwikkeling Droge Voeten Uitgangspunten aansluiten op bestaande methodes (waterkwaliteit) en kwantiteit of delen vervangen van bestaande methodes de bestaande leerlijnen waaronder die van Zuid-Holland meenemen bestaande producten van de waterschappen incl Excursies inhoud lesstof vertalen naar regio. In dit geval het gebied van de drie waterschappen in Zuid Holland. Bijvoorbeeld toelichten aan de hand van de belangrijke hotspots in Zuid Holland. inhoud: de gevolgen van het klimaat voor de waterkwantiteit (te nat en te droog!) en de waterveiligheid (Deltaprogramma) moeten worden meegenomen in het aanbod Bevat een duidelijke handleiding en middelen voor docent om zelf les uit te voeren Bevat een praktijkgedeelte waar de leerlingen in contact komen met de experts Bevat een activiteit om de meningsvorming/keuzevaardigheid van de leerlingen te ontwikkelen Wordt gebruik van de moderne digitale middelen, zoals het smartboard. Wat kunnen kinderen/huishoudens zelf doen? Waar blijft het regenwater? Welke waterschappen en gemeentes stimuleren het afkoppelen van regenpijpen, minder verharding etc? Verspreiding ook via andere kanalen dan NME’s zoals: watereducatie.nl, wikiwijs, waterschapspagina’s, (en waar nog meer informatie gehaald wordt door leraren) zichtbaarheid van de waterschappen in lesprogramma met eigen gebied/projecten, naamvermelding en logo's Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten meenemen bestaande producten van de waterschappen incl Excursies de gevolgen van het klimaat voor de waterkwantiteit (te nat en te droog!) en de waterveiligheid (Deltaprogramma) moeten worden meegenomen Bevat een activiteit om de meningsvorming/keuzevaardigheid van de leerlingen te ontwikkelen

19 Ontwikkeling Droge Voeten - het ontwikkelen van een opdracht aan de leerlingen om voor een waterprobleem een oplossing te bedenken Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten

20 Ontwikkeling Droge Voeten - het ontwikkelen van een opdracht aan de leerlingen om voor een waterprobleem een oplossing te bedenken - (inter)actief lesmateriaal met een rollenspel over de tegengestelde belangen die er zijn. Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten

21 Ontwikkeling Droge Voeten - het ontwikkelen van een opdracht aan de leerlingen om voor een waterprobleem een oplossing te bedenken - (inter)actief lesmateriaal met een rollenspel over de tegengestelde belangen die er zijn. - opdrachten laten uitvoeren waarbij ze nadenken over de toekomst van ZH, het leven in de badkuip, Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten

22 Ontwikkeling Droge Voeten - het ontwikkelen van een opdracht aan de leerlingen om voor een waterprobleem een oplossing te bedenken - (inter)actief lesmateriaal met een rollenspel over de tegengestelde belangen die er zijn. - opdrachten laten uitvoeren waarbij ze nadenken over de toekomst van ZH, het leven in de badkuip, - het inpassen van het bestaande lespakket "Droppie als dijkwacht" met ondersteuning van een dijkinspecteur. Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten

23 Ontwikkeling Droge Voeten - het ontwikkelen van een opdracht aan de leerlingen om voor een waterprobleem een oplossing te bedenken - (inter)actief lesmateriaal met een rollenspel over de tegengestelde belangen die er zijn. - opdrachten laten uitvoeren waarbij ze nadenken over de toekomst van ZH, het leven in de badkuip, - het inpassen van het bestaande lespakket "Droppie als dijkwacht" met ondersteuning van een dijkinspecteur. Leerlijn Kikkerpad Water leeft! Kick-off Droge voeten Organiseren van een eenmalig debat!

24 Samenwerking onderling

25 Samenwerking onderling - vraag; wie wil de werkgroep versterken?

26 Samenwerking onderling - vraag; wie wil de werkgroep versterken? - Waterschappen

27 Samenwerking onderling - vraag; wie wil de werkgroep versterken? - Waterschappen - het Watermuseum (ex-tripleE) - vraag: Wil je nog gebruik maken van?

28 Samenwerking onderling - vraag; wie wil de werkgroep versterken? - Waterschappen - het Watermuseum (ex-tripleE) - vraag: Wil je nog gebruik maken van? - Zuid-Holland werkt met water leeft-nieuw-lesmateriaal-voor-nme-centra-in-zh/

29 Samenwerking onderling - vraag; wie wil de werkgroep versterken? - Waterschappen - het Watermuseum (ex-tripleE) - vraag: Wil je nog gebruik maken van? - Zuid-Holland werkt met water - vraag; Helpen bij het maken van een zo concreet mogelijke instructie voor water- en deltabedrijven opstellen. leeft-nieuw-lesmateriaal-voor-nme-centra-in-zh/

30 Samenwerking


Download ppt "Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story."

Verwante presentaties


Ads door Google