De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Vrije Universiteit Faculty of Sciences Department of Computer Science Section Information Management & Software Engineering Subsection Human Computer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Vrije Universiteit Faculty of Sciences Department of Computer Science Section Information Management & Software Engineering Subsection Human Computer."— Transcript van de presentatie:

1

2 1 Vrije Universiteit Faculty of Sciences Department of Computer Science Section Information Management & Software Engineering Subsection Human Computer Interaction, Multimedia & Culture Johan F. Hoorn en Evelien Kok Naar een IT, Afgestemd op Veranderingen in Bedrijfsmodellen

3 2 Inhoud  Status  Probleem  Doel  Theorie  Veranderingsmodel  Vooruitzichten  Vragen Bedrijvendag 2002

4 3 Status  Postdoc en AiO-project  Begeleiders: Hans van Vliet and Gerrit van der Veer  Drie internationale publicaties  Betrokken organisaties:  Mens-Machine Interactie

5 4 Probleem Bedrijfsmodellen veranderen in reactie op de buitenwereld Derhalve veranderen bedrijfsdoelen en werkprocessen IT-systemen raken achterhaald nog vòòr hun oplevering Dit kost veel geld, tijd, moeite en ergernis

6 5 Nutsbedrijf? Dient algemeen belang Niet kostendekkend Commercieel bedrijf? Dient eigen belang Kostendekkend Nieuw bedrijfsmodel Politiek dwingt verandering af Werkproces mag traag zijn Werkproces moet snel zijn Ondersteunende IT mag veel aan gebruiker over- laten Ondersteunende IT mag maar weinig aan gebruiker overlaten

7 6 Ondersteunende IT mag veel aan gebruiker over- laten Ondersteunende IT mag maar weinig aan gebruiker overlaten NutsbedrijfCommercieel bedrijf Nieuw incident aanmaken Invullen 8 actieschermenElke actie een nieuw scherm Aanmaken van vier verschillende formulieren 

8 7 Ondersteunende IT mag maar weinig aan gebruiker overlaten NutsbedrijfCommercieel bedrijf Minimaal aantal ingewik- kelde schermen is teveel (12) Kost teveel tijd (minstens 30 minuten) Foutgevoeligheid is groot Dient algemeen belang niet Niet kostendekkend Kostbaar herontwerp

9 8 Doel  Kunnen we een systeemstructuur bedenken die veranderingen in doelen en processen aankan? Daartoe moeten we de factoren isoleren die stabiel blijven tijdens het veranderings- proces

10 9 Persoonlijk belang Groepsbelang gelukkig hoeft u geen gespleten persoonlijkheid te hebben voor een baan als vrijwilliger van politie Een leuke baan Veilig op Straat bestaat uit veiligheidsteams van een aantal (probleem)jongeren. Opkomen voor elkaar Voorbeelden doelen

11 10 Snelheid Accuratesse Voorbeelden processen

12 11 Theorie Veranderende bedrijfsmodellen doen eigen en groepsbelang verschuiven Ook beïnvloeden zij de snelheid van werkprocessen en daarmee de (menselijke) accuratesse Dit alles verklaart de verschui- vingen in systeemvereisten

13 12 Bedrijfsdoelen: - kostendekkend zijnegoïstisch - beschermen samenlevingaltruïstisch Persoonlijke doelen: - carrière makenegoïstisch - betrokkenheid bij bedrijfaltruïstisch Waar zijn nu die stabiele factoren te vinden? Nieuw bedrijfsmodel verlegt prioriteiten

14 13 Klant Bronnen van conflict, m.b.t. doelen BedrijfsdoelenPersoonlijke doelen Veranderende systeemeisen Belanghebbenden ManagementWerkvloer egoïstisch vs. altruïstisch egoïstisch vs. altruïstisch vs. Gebeurtenis

15 14 Accurate processen: - opvragen e-dossiersnel - ademanalyselangzaam Inaccurate processen: - standrechtsnel - administratie incidentlangzaam Stabiele procesmechanismen Nieuw bedrijfsmodel verlegt prioriteiten Help mij!

16 15 Klant Bronnen van conflict, m.b.t. procesen Accuraat proces Inaccuraat proces Veranderende systeemeisen Belanghebbenden ManagementWerkvloer snel vs. langzaam snel vs. langzaam vs. Gebeurtenis

17 16 Overeengekomen systeemeisen verandering’ Maximale winstKwaliteitCarrièreBedrijfstrouwE-dossierAdemanalyseStandrechtAdm. incident egoïstisch altruïstisch bedrijf persoonlijkinaccuraat accuraat snel langzaam Belang proces doel Gevoelswaarde Verklaringsmodel

18 17 Vooruitzichten  Adaptieve systeemstructuur?  Ethnografie  Gestructureerde vragenlijsten  Confirmatieve factor analyse  Modelpassing

19 18 Vragen?


Download ppt "1 Vrije Universiteit Faculty of Sciences Department of Computer Science Section Information Management & Software Engineering Subsection Human Computer."

Verwante presentaties


Ads door Google