Download de presentatie
1
OV-chipkaart stand van zaken
29 oktober 2009
2
De OV-chipkaart, een nationale kaart
Een systeem in geheel Nederland voor alle vormen van OV: trein, bus, regiotaxi, metro, tram, fast ferry Daarom ook zeer complex! Connexxion Arriva RET GVB NS
3
Diverse partijen spelen hun eigen rol
Reizigers Nationale overheid Provinciale en stadsgewestelijke overheden (PTA) Openbaar Vervoer bedrijven; organisatoren en aansluitenden
4
Welke kaarten Persoonlijke OV-chipkaart Anonieme OV-chipkaart
Weggooi OV-chipkaart Papieren kaart nog mogelijk
5
Overzicht kaarten
6
Hoe worden de reiskosten berekend
Bij het inchecken wordt een soort borg van de kaart afgeschreven (landelijk vastgesteld op € 4,00) Bij het uitchecken wordt dit bedrag weer bijgeschreven, met inhouding van de kosten voor de reis Reiskosten = € 0,75 + afstand x km tarief Eventuele korting wordt automatisch in mindering gebracht
7
Hoe is kaart, saldo of product te verkrijgen
8
Chipkaart en internet gaan heel goed samen
Bestel online saldo en producten
9
Gemak van de P-kaart ‘Als je saldo beneden de € 5,00 zakt wordt er automatisch € 10,00 bijgeladen’
10
Het OV-chipkaart systeem
LEVEL 0 De OV-chipkaart 1 Kaartlezers, validators, verkoop- en oplaadautomaten, poortjes, controle apparaten 2 Lokale systemen Veolia (depot apparatuur in de stallingen) 3 Centraal systeem Veolia (verzameling gegevens uit alle depots, chipoffice) 4 Nationaal clearing house (centrale back office TLS) National Action List (NAL): bestellen via internet
11
De communicatielijnen
TLS Level 4 Levels 3 € € € € € € € Veolia Level 3 Arriva Connexxion NS € € € € Veolia POS Klantenservice OV-chipkaart € 0,10 p/m Depot Level 2 NAL Level 1 Level 0
12
De hard- en software Twee leveranciers voor ‘volledige systemen’
East West (NS, GVB, RET, HTM, Connexxion) ProData (Arriva, Veolia, Synthus)
13
In- en uitchecken trein
Er is nog geen oplossing voor de trein: Afsluiten stations? Single CiCo? CiCo in de trein te langzaam Nog geen integratie trein/bus/taxi mogelijk PVU-controleapparaat: is er in- en uitgecheckt?
14
In- en uitchecken Veolia bus
1 tot 2 validators bij de instapdeur 2 validators bij de uitstapdeur 1 ticketprinter / kaartlezer bij de chauffeur CSC = Contactless Smart Card Minivalidator voor de bijhuur PVU-controleapparaat
15
In- en uitchecken Veolia taxi / buurtbus
Idee = Minivalidator voor bijhuur-, versterkings- en buurtbussen Oplossing nog niet voorhanden op korte termijn: OV chip is bijna niet te managen en bekostigen voor onze regionale vervoerders. Er wordt een oplossing gezocht met de branche
16
Waar staat Veolia Nederland
ProData: Totale keten gecertificeerd Implementatie: Veluwe: Harderwijk aansluiten op level 4, duale fase ? Haaglanden: duale fase , einde NVB Limburg: duale fase , einde NVB Distributie Limburg: 190 oplaadpunten 2 mobiele. Ophaalpunten in de voertuigen??
17
Risico’s Kosten lopen voortdurend uit de hand. Kostenneutraal is met de stand van nu een lachertje. Landelijk wordt nu uitgegaan van tenminste 200 M€ extra om het project uit het slop te trekken. Met name distributie wordt heel veel duurder. Er zijn geen afspraken te maken over de extra kosten. Investeringsondersteuning Limburg alleen doen indien helder dat het zinnig is. Inkomsten verlies in duale fase waar niemand verantwoordelijkheid voor wil nemen of niet serieus genomen wordt. Er is geen treinoplossing: CiCo per vervoerder? Afsluiten stations noodzaak in onze ogen. De taxi / belbus oplossing sleept zich voort.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.