De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Richard Sennett Biografie Geboren: 1 januari 1943, Chicago, USA Opleiding:Harvard University Ph.D., 1969 University of.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Richard Sennett Biografie Geboren: 1 januari 1943, Chicago, USA Opleiding:Harvard University Ph.D., 1969 University of."— Transcript van de presentatie:

1 Richard Sennett

2 Biografie Geboren: 1 januari 1943, Chicago, USA Opleiding:Harvard University Ph.D., 1969 University of Chicago B.A., 1964 The Julliard School of Music, 1961 Leerling van Hannah Arendt Werkte o.a. op Harvard en MIT en thans werkzaam als professor op de London School of Economics (Sociologie) en professor op de New York University (Humanities) 2010 Internationale Spinozaprijs voor gehele oeuvre

3 Belangrijkste publicaties The Uses of Disorder: Personal Identity & City Life (1970) The Fall of Public Man, Knopf (1977) Authority (1980) The Conscience of the Eye: The design and social life of cities, Faber and Faber (1991) The Corrosion of Character, The Personal Consequences Of Work In the New Capitalism, Norton (1998) (Ned. Vert. De flexibele mens, 2001 Respect in a World of Inequality, Penguin (2003) The Culture of New Capitalism, Yale (2006) (Ned. Vert. De cultuur van het nieuwe kapitalisme, 2007) The Craftsman, Allen Lane (2008) (Ned. Vert. De ambachtsman, 2008) The Foreigner: Two Essays on Exile, Notting Hill (2011) Together: The Rituals, Pleasures, and Politics of Cooperation (2012)

4 Thematiek Stedelijk leven Arbeidsverhoudingen Publieke ruimte Machtsrelaties Individu versus gemeenschap Productieprocessen Maakbaarheid van mens en samenleving Antikapitalistisch Nostalgisch?

5 mjd5iM42APA

6 De ambachtsman. De mens als maker (2008) Uitgangspunten: Kritiek op Hannah Arendt (politiek moet boven fysieke arbeid staan om richtsnoeren te geven n.a.v. productie atoombom Oppenheimer en Eichmann proces, vakbekwame bureaucraat) Definitie vakmanschap: De bekwaamheid om vakkundig iets te maken Vakmanschap staat voor een duurzame, basale menselijke drijfveer, het verlangen om werk goed uit te voeren omwille van het werk zelf Vakmanschap wordt gevormd door de dialoog tussen concrete handelingen en denken

7 2 stellingen: Alle vaardigheden, zelfs de meest abstracte, beginnen als lichamelijke oefening (meesterschap is meer dan uur werkervaring/oefening) De verbeeldingskracht vergroot het technisch begrip

8 Vakmanschap: geschiedenis Aristoteles: “Wij menen dat de architecten in elk beroep achtenswaardiger zijn en meer weten en verstandiger zijn dan de handwerkmannen, omdat zij de reden kennen van de dingen die worden gedaan.” Plato: Vakmanschap is altijd door kwaliteit gedreven werk – aretè. Poiein (poëzie) = maken en dichten. Vakmannen zijn dichters.

9 Vakmanschap: geschiedenis Middeleeuwen: gildensysteem: federatie van autonome werkplaatsen Werkplaats hiërarchie: meester gezel (± 5 – 10 jaar) leerling (± 7 jaar) Meester: ‘in loco parentis’, plaatsvervangend ouderschap. Godsdienstige eed om vaardigheden van de leerling te vergroten. Leren is nadoen

10 Vakmanschap: geschiedenis Gildencultuur verdwijnt o.i.v. geïndustrialiseerde samenleving (1800 – 1850) Verzet tegen mechanische reproductie o.a John Ruskin, William Morris, Arts & Crafts beweging, herwaardering handwerk

11 Opdracht 1: Schrijf een recept

12 Expressieve instructies 3 stellingen: Taal heeft er moeite mee om lichamelijke handelingen exact te omschrijven. De categorieën van taal zijn ontstaan door intentionele verrichtingen van de hand (Wilson) Demonstratie is niet vertellen maar laten zien, Show, don’t tell! Maar directe imitatie is niet mogelijk.

13 Expressieve instructies Goede en slechte recepten: slechte recepten De gebiedende wijs benoemt de handeling maar verklaart het proces van de handeling niet. Het ontbreken van metaforen (over-dragen) Verlammende autoritaire en zelfverzekerde toon Ontbreken van emphatie

14 Expressieve instructies Goede en slechte recepten: goede recepten Niet-uitgelegde impliciete kennis moet veranderen in expressieve instructie d.m.v. de sympathieke illustratie, de narratio en de metafoor. De sympathieke illustratie verplaatst zich in de moeilijkheden van de beginner. De narratio (decorbeschrijving) biedt kennis in verhalende vorm en plaatst de leerling in een andere omgeving. De metafoor geeft vergelijkingen en moedigt de leerling aan te herformuleren wat hij aan het doen is.

15 Opdracht 2: Herschrijf je recept

16 Het vakmanschap van de docent Plaatsvervangend ouderschap Ervaring Expressieve instructie Geduld Empathie Hanteert criteria voor kwaliteit, die voor de leek begrijpelijk zijn Betrokken Beroepstrots Ethisch bewust Denkt in ‘vakmantijd’, de langzaam verlopende tijd, die reflectie mogelijk maakt.

17 Opdracht 3: Lees dit boek


Download ppt "Richard Sennett Biografie Geboren: 1 januari 1943, Chicago, USA Opleiding:Harvard University Ph.D., 1969 University of."

Verwante presentaties


Ads door Google