De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HRM Gastcollege / Avans Hogeschool Breda / 3 december 2013 PROVOCATIEF COACHEN Gerard Dikschei HR Director - Emerald Kalama Chemical BV Registerpsycholoog.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HRM Gastcollege / Avans Hogeschool Breda / 3 december 2013 PROVOCATIEF COACHEN Gerard Dikschei HR Director - Emerald Kalama Chemical BV Registerpsycholoog."— Transcript van de presentatie:

1 HRM Gastcollege / Avans Hogeschool Breda / 3 december 2013 PROVOCATIEF COACHEN Gerard Dikschei HR Director - Emerald Kalama Chemical BV Registerpsycholoog NIP/A&O - TalentMove Wat is dat nu weer?

2 Grondlegger van de Provocatieve Coaching is de Amerikaan Frank Farrelly Opgeleid als Social Worker werkt hij vele jaren als therapeut in psychiatrische ziekenhuizen. Hij is getraind in psychoanalytische gesprekstechnieken (mn. Rogeriaanse aanpak) en werkt via het Diagnose – Recept Model waarbij invoelen, feedback geven, spiegelen, etc. de vaste technieken zijn. De cliënt staat centraal Farrelly wordt hij op den duur steeds ontevredener met zijn effectiviteit als therapeut. Hij wil zeggen waar het op staat, als mens tegen mens Als een cliënt voor de zoveelste keer vertelt dat hij toch maar beter zelfmoord kan plegen en hij verveeld luistert, vraagt de cliënt aan hem: ‘Wat denk je eigenlijk?’ En hij antwoordt: ‘Nou, eerlijk gezegd: ik vind je verhaal zó goed, ik zou het maar doen!’ De cliënt schrikt en gaat meteen de andere optie - blijven leven, verdedigen. Frank Farrelly denkt: ‘Dit is geinig, dit werkt!’ Op basis van deze ervaring ontwikkelt Farrelly steeds meer interventies, met wonderbaarlijke resultaten. Patiënten reageren op zijn provocaties door ander, gezonder gedrag te gaan vertonen. In Nederland is de provocatieve coaching zo’n twintig jaar geleden ‘ontdekt’ door Anneke Meijer en Jaap Hollander, de oprichters van het Instituut voor Eclectische Psychologie in Nijmegen

3 Provocatieve coaching betekent: Grenzen overschrijden! De grenzen van je cliënt De grenzen van het fatsoen Je eigen grenzen als coach Als provocatie op de juiste manier en op het goede moment wordt ingezet, kan het heel wat teweeg brengen! Het uiteindelijk doel: Zelfvertrouwen, Assertiviteit, Realiteitszin en Durf van jouw cliënt te versterken. Omdat deze methode aan alle logica voorbijgaat, raakt die bij cliënten direct de kern van het probleem en is die dus uiterst efficiënt. Ik begin me aan je te irriteren! Fijn Zo! Je bent goed bezig!

4 Jouw ROL als Provocatieve Coach: Ouderwetse Nar Advocaat van de Duivel! Provoceren werkt alleen maar de juiste basishouding Warmte (of echt contact - is belangrijk omdat anders mensen het gevoel hebben dat je ze alleen maar afzeikt, wat je niet wilt) Humor (zorgt voor relativering en betrokkenheid. Bovendien kun je op een grappende manier beter vreselijke dingen tegen iemand zeggen - en dat wil je soms wel). Uitdaging (zorgt dat mensen zelf de verantwoordelijkheid nemen: ze kunnen niet niks blijven denken en doen. Je daagt hen net zo lang uit tot ze met een authentieke reactie komen!) Kun je dat nou wel doen: gewoon zeggen wat je denkt, grappen en grollen maken over de problemen van de cliënt, of over de cliënt zelf? Beschadig je daar mensen - mensen die in de war zijn of vreselijke dingen hebben meegemaakt - niet mee? Om die vragen te kunnen beantwoorden, is het belangrijk stil te staan bij de mensvisie Het lukt me maar niet om een relatie te houden Tja, dat begrijp ik wel als ik je zo zie Coach Client

5 MensVisie van de Provocatieve Coach Mensen kunnen meer aan dan je denkt. Ze zijn veerkrachtiger dan lijkt! Mensen lachen sneller dan je denkt en lachen schept een band! Mensen veranderen als ze uitgedaagd worden, niet als ze ‘gepamperd’ worden. Mensen uitdagen betekent ze serieus nemen! Als je hen serieus neemt, zullen ze hun gedrag daarop aanpassen. Als je de ezel vooruit wilt laten lopen moet je hem vooral aan zijn staart trekken! Mensen houden van ordening. Als je die als coach niet biedt gaat de cliënt vanzelf ordening aanbrengen.

6 Hoe word ik een goede Provocatieve Coach? Geen ‘certificeringsmolen‘ Lees boeken en verhalen! Oefenen, Oefenen en nog eens Oefenen!! Passie voor het vak Serieuze interesse in de medemens!

7 FILMPJES

8 Oefening Ga in 3 groepjes uiteen Verdeel 3 rollen: Coach, Client & Observator Rouleer zodat ieder aan de beurt komt als Client! Client brengt realistisch probleem in Coach gaat provocatief te werk min Terugkoppeling in groep

9 Gedragingen van de Provocatieve Coach Verbinding maken! Ander serieus nemen Afstemmen op de goede golflengte Advocaat van de duivel of de Nar spelen Uitspraken doen Slecht gedrag ophemelen Kleine Details uitvergroten Geen zendingsdrang Idiote oplossingen geven! Geen ordening of structuur aanbrengen Generaliseren, Stereotyperen Uitdagen! Humor inbrengen Schepje bovenop doen – uitvergroten Overdrijven Onderbreken Geen structuur bieden Zaken uit zijn verband trekken Anderen aanhalen Afdrijven van het onderwerp etc


Download ppt "HRM Gastcollege / Avans Hogeschool Breda / 3 december 2013 PROVOCATIEF COACHEN Gerard Dikschei HR Director - Emerald Kalama Chemical BV Registerpsycholoog."

Verwante presentaties


Ads door Google