Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJohanna Geerts Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Social Media inzetten in je eigen communicatiestrategie
2
Aangename kennismaking Naam – Functie – Organisatie? Wie beheert social media in jullie organisatie? Leveren ook andere medewerkers content aan?
3
“Communiceren kan iedereen”
4
Online marketing = cijfers analyseren of boodschap overbrengen?
5
Bezinnen vooraleer te beginnen Nood aan inzicht in gebruik van medium Communicatie aanpassen aan medium Communicatie afstemmen op behoeften doelpubliek Nood aan inzicht in eigen imago Wie zijn we? Wie willen we zijn? Hoe zetten we die inzichten om in communicatie?
6
De social in social media
8
Sociale profilering en identiteit: “we zijn wat we liken” “update your status” Doelpubliek van de organisatie heeft ook een eigen publiek
9
Iedereen beroemd?
10
De Virtuele Spiegel: Waarom Facebook Ons Ongelukkig Maakt. Koen Damhuis BV = Bekende Vlaming of Besloten Vennootschap?
11
want… iedereen publiceert? Social media is een verzamelbegrip voor sociale netwerksites waarop gebruikers zelf inhoud creëren, informatie delen en gedachten uitwisselen. Cruciaal daarbij is dat de gebruikers niet alleen informatie consumeren, maar ook gemakkelijk zelf inhoud publiceren. De communicatie verloopt in twee richtingen en op openbare wijze. Sociale media introduceren op die manier een substantiële verandering in de communicatie tussen organisaties, publieke gemeenschappen en individu’s. Kaplan Andreas M., Haenlein Michael, (2010), Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media, Business Horizons, Vol. 53, Issue 1 p. 61. H. Kietzmann, Jan; Kristopher Hermkens (2011). "Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media". Business Horizons 54: pp. 241–251.
12
Monoloog versus dialoog 1 → ∞ 1 ↔ ∞
13
Monoloog versus dialoog Communicatie met doelpubliek wordt zichtbaar en dus ook onderdeel van bedrijfscommunicatie Gevaar of kans?
16
Comment: Gevaar of kans? Internet = openbare ruimte Besef rond privacy moet nog groeien Pers en social media: de bal gaat aan het rollen
17
Comment: gevaar of kans? Artikel in De Morgen: Jelle De Beule krijgt net niet op zijn gezicht van agent Jelle De Beule krijgt net niet op zijn gezicht van agent Voor het Vier-programma 'De Ideale Wereld' ging Jelle De Beule zichzelf aangeven in Verviers, maar de plaatselijke politie kon dat vriendelijke gebaar niet op prijs stellen. In niet mis te verstane bewoordingen kreeg De Beule te horen dat hij maar beter kon ophoepelen, en dan drukken we ons nog vriendelijk uit. De politie, uw vriend? = Reputatie en imago versus gewenste identiteit = Intern afstemmen: medewerkers zijn ambassadeurs
18
Comment: gevaar of kans? Hoe reageer je als organisatie? “no comment” versus duidelijk communiceren Beantwoord de vraag voor ze gesteld wordt Vermijd veronderstellingen en speculatie Verdediging versus inzicht Feedback van klanten geeft inzicht in reputatie = kans Positief reageren = basis klantvriendelijkheid (elke medewerker is een vertegenwoordiger van je organisatie) Reacties zijn zichtbaar = onderdeel van communicatie Interactie = klantenbinding
19
Hoe het wel moet: @PZHAZODI
21
Het netwerk in sociaal netwerk Interactie
22
Netwerk = delen en vermenigvuldigen Profileren = delen = verspreiden Sneeuwbaleffect Doel = interactie uitlokken = vergroten bereik Interactie uitlokken via deelbare content Afgestemd op behoeften doelpubliek Zelf delen = vergroten bereik Gebruik # en @ Combineer online en offline
23
Behoeften doelpubliek Inspiratie en tips Succesfactor Pluizer recensiewebsite Entertainment Humor werkt Identificatie en verbondenheid “Dagen zonder vlees” en “Music For Life” Mening “Smos van Safety First is vies grappig” Het gesprek van de dag Zwarte Piet Nieuwsgierigheid Geef een kijkje in de eigen keuken: Voorleesweek getuigenissen
24
Inspiratie en tips
25
Humor werkt.
26
Identificatie en verbondenheid
27
“Music For Life mobiliseert een publiek dat anders zelden goede doelen steunt. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen naar media en goede doelen. De belangrijkste reden om naar het huis af te zakken zijn het goede doel, de entertainmentfactor en de creatie van een groepsgevoel. ”
28
“Ik heb een mening”
30
Het gesprek van de dag
31
Nieuwsgierigheid
32
Zelf bereik vergroten: #
33
Zelf bereik vergroten: @
34
Zelf bereik vergroten: Combineer online en offline Gebruik je offline netwerk: Betrek werknemers op Facebook Geef je organisatie een gezicht Vergroot je bereik naar het netwerk van je werknemers Behoefte van mensen: nieuwsgierig naar wat er achter de schermen gebeurd
35
Zelf bereik vergroten: Combineer online en offline Gebruik je offline activiteiten: Behoefte van mensen: nieuwsgierig naar wat er achter de schermen gebeurd
36
Zelf bereik vergroten: Combineer online en offline Omgekeerd kan ook:
37
Zelf bereik vergroten: Combineer online en offline
38
Zelf bereik vergroten: Combineer online en online Addthis : Make sharing easy
39
Interne afspraken
40
Je tweet donc je suis? Imago en profilering: communiceer vanuit je beleid Toepassing LINC vzw LINC vzw in één zin: Een sociaal-culturele organisatie die projecten opzet rond leesbevordering en digitale geletterdheid. Samensmelten: inclusieve kennismaatschappij Verbreden: goed doel / inclusieve maatschappij Verbreden: LINC als persoon
41
Regels en planning Wat als?
42
Regels en planning Structuur versus spontaniteit: de gulden middenweg Vooraf geplande content is makkelijker te beheren Laat echter ruimte voor spontaniteit en creativiteit Geplande creativiteit bijv. brainstorm
43
Social media intern: gevaar of kans? Social media verbieden of medewerkers betrekken? Gebruik de expertise en diversiteit van je medewerkers in je externe communicatie Medewerkers dragen bij aan het imago van de organisatie Medewerkers geven je organisatie een gezicht Medewerkers zijn ambassadeurs en vergroten bereik
44
FacebookStatistiek Vergelijkend onderzoek
45
De vergelijking Digitale Week Rob DeclerckPJO X Likes827984230 Succesgroep25-44 jaar18-24 jaar Succestijd Middag, 18:00-21:00 18:00Variërend SuccesdagWoe/doDo/vrijVariërend Succespoststatussen en linksStatussenFoto’s
46
Welk soort updates werkt beter? Rob Declerck Digitale Week PJO X
47
Dus… Algemeen: Vanaf 6pm is de gemiddelde volger actief Regelmaat (bv. iedere donderdag posten) wérkt. Statussen, foto’s of links? Je publiek bepaalt! Verhalen werken (vaak) beter dan cijfers.
48
Wat je moet weten over Twitter Tsjil! Euh… Tweet!
49
Aard Snel en veel Korte berichten (microblog, 140 tekens) Hashtags (#) Vroeger niet interessant op grote schaal Groei in populariteit
50
Publiek Journalisten Sterren & Politici IT-ers, e-sociaalwerkers,… Langzaam aan ook ‘jeugd’ Invloed van boekjes en tv (#7dag, #komeneten,…)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.