De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Social Media inzetten in je eigen communicatiestrategie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Social Media inzetten in je eigen communicatiestrategie."— Transcript van de presentatie:

1 Social Media inzetten in je eigen communicatiestrategie

2 Aangename kennismaking  Naam – Functie – Organisatie?  Wie beheert social media in jullie organisatie?  Leveren ook andere medewerkers content aan?

3 “Communiceren kan iedereen”

4 Online marketing = cijfers analyseren of boodschap overbrengen?

5 Bezinnen vooraleer te beginnen  Nood aan inzicht in gebruik van medium  Communicatie aanpassen aan medium  Communicatie afstemmen op behoeften doelpubliek  Nood aan inzicht in eigen imago  Wie zijn we?  Wie willen we zijn?  Hoe zetten we die inzichten om in communicatie?

6 De social in social media

7

8  Sociale profilering en identiteit: “we zijn wat we liken”  “update your status”  Doelpubliek van de organisatie heeft ook een eigen publiek

9 Iedereen beroemd?

10 De Virtuele Spiegel: Waarom Facebook Ons Ongelukkig Maakt. Koen Damhuis  BV = Bekende Vlaming of Besloten Vennootschap?

11 want… iedereen publiceert? Social media is een verzamelbegrip voor sociale netwerksites waarop gebruikers zelf inhoud creëren, informatie delen en gedachten uitwisselen. Cruciaal daarbij is dat de gebruikers niet alleen informatie consumeren, maar ook gemakkelijk zelf inhoud publiceren. De communicatie verloopt in twee richtingen en op openbare wijze. Sociale media introduceren op die manier een substantiële verandering in de communicatie tussen organisaties, publieke gemeenschappen en individu’s.  Kaplan Andreas M., Haenlein Michael, (2010), Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media, Business Horizons, Vol. 53, Issue 1 p. 61.  H. Kietzmann, Jan; Kristopher Hermkens (2011). "Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media". Business Horizons 54: pp. 241–251.

12 Monoloog versus dialoog 1 → ∞ 1 ↔ ∞

13 Monoloog versus dialoog  Communicatie met doelpubliek wordt zichtbaar en dus ook onderdeel van bedrijfscommunicatie  Gevaar of kans?

14

15

16 Comment: Gevaar of kans?  Internet = openbare ruimte  Besef rond privacy moet nog groeien  Pers en social media: de bal gaat aan het rollen

17 Comment: gevaar of kans? Artikel in De Morgen:  Jelle De Beule krijgt net niet op zijn gezicht van agent Jelle De Beule krijgt net niet op zijn gezicht van agent Voor het Vier-programma 'De Ideale Wereld' ging Jelle De Beule zichzelf aangeven in Verviers, maar de plaatselijke politie kon dat vriendelijke gebaar niet op prijs stellen. In niet mis te verstane bewoordingen kreeg De Beule te horen dat hij maar beter kon ophoepelen, en dan drukken we ons nog vriendelijk uit. De politie, uw vriend? = Reputatie en imago versus gewenste identiteit = Intern afstemmen: medewerkers zijn ambassadeurs

18 Comment: gevaar of kans? Hoe reageer je als organisatie?  “no comment” versus duidelijk communiceren  Beantwoord de vraag voor ze gesteld wordt  Vermijd veronderstellingen en speculatie  Verdediging versus inzicht  Feedback van klanten geeft inzicht in reputatie = kans  Positief reageren = basis klantvriendelijkheid (elke medewerker is een vertegenwoordiger van je organisatie)  Reacties zijn zichtbaar = onderdeel van communicatie  Interactie = klantenbinding

19 Hoe het wel

20

21 Het netwerk in sociaal netwerk Interactie

22 Netwerk = delen en vermenigvuldigen  Profileren = delen = verspreiden  Sneeuwbaleffect  Doel = interactie uitlokken = vergroten bereik  Interactie uitlokken via deelbare content  Afgestemd op behoeften doelpubliek  Zelf delen = vergroten bereik  Gebruik #  Combineer online en offline

23 Behoeften doelpubliek  Inspiratie en tips  Succesfactor Pluizer recensiewebsite  Entertainment  Humor werkt  Identificatie en verbondenheid  “Dagen zonder vlees” en “Music For Life”  Mening  “Smos van Safety First is vies grappig”  Het gesprek van de dag  Zwarte Piet  Nieuwsgierigheid  Geef een kijkje in de eigen keuken: Voorleesweek getuigenissen

24 Inspiratie en tips

25 Humor werkt.

26 Identificatie en verbondenheid

27 “Music For Life mobiliseert een publiek dat anders zelden goede doelen steunt. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen naar media en goede doelen. De belangrijkste reden om naar het huis af te zakken zijn het goede doel, de entertainmentfactor en de creatie van een groepsgevoel. ”

28 “Ik heb een mening”

29

30 Het gesprek van de dag

31 Nieuwsgierigheid

32 Zelf bereik vergroten: #

33 Zelf bereik

34 Zelf bereik vergroten: Combineer online en offline Gebruik je offline netwerk:  Betrek werknemers op Facebook  Geef je organisatie een gezicht  Vergroot je bereik naar het netwerk van je werknemers  Behoefte van mensen: nieuwsgierig naar wat er achter de schermen gebeurd

35 Zelf bereik vergroten: Combineer online en offline  Gebruik je offline activiteiten:  Behoefte van mensen: nieuwsgierig naar wat er achter de schermen gebeurd

36 Zelf bereik vergroten: Combineer online en offline  Omgekeerd kan ook:

37 Zelf bereik vergroten: Combineer online en offline

38 Zelf bereik vergroten: Combineer online en online  Addthis : Make sharing easy

39 Interne afspraken

40 Je tweet donc je suis?  Imago en profilering: communiceer vanuit je beleid  Toepassing LINC vzw  LINC vzw in één zin: Een sociaal-culturele organisatie die projecten opzet rond leesbevordering en digitale geletterdheid.  Samensmelten: inclusieve kennismaatschappij  Verbreden: goed doel / inclusieve maatschappij  Verbreden: LINC als persoon

41 Regels en planning Wat als?

42 Regels en planning  Structuur versus spontaniteit: de gulden middenweg  Vooraf geplande content is makkelijker te beheren  Laat echter ruimte voor spontaniteit en creativiteit  Geplande creativiteit bijv. brainstorm

43 Social media intern: gevaar of kans?  Social media verbieden of medewerkers betrekken?  Gebruik de expertise en diversiteit van je medewerkers in je externe communicatie  Medewerkers dragen bij aan het imago van de organisatie  Medewerkers geven je organisatie een gezicht  Medewerkers zijn ambassadeurs en vergroten bereik

44 FacebookStatistiek Vergelijkend onderzoek

45 De vergelijking Digitale Week Rob DeclerckPJO X Likes Succesgroep25-44 jaar18-24 jaar Succestijd Middag, 18:00-21:00 18:00Variërend SuccesdagWoe/doDo/vrijVariërend Succespoststatussen en linksStatussenFoto’s

46 Welk soort updates werkt beter?  Rob Declerck  Digitale Week  PJO X

47 Dus…  Algemeen: Vanaf 6pm is de gemiddelde volger actief  Regelmaat (bv. iedere donderdag posten) wérkt.  Statussen, foto’s of links? Je publiek bepaalt!  Verhalen werken (vaak) beter dan cijfers.

48 Wat je moet weten over Twitter Tsjil! Euh… Tweet!

49 Aard  Snel en veel  Korte berichten (microblog, 140 tekens)  Hashtags (#)  Vroeger niet interessant op grote schaal  Groei in populariteit

50 Publiek  Journalisten  Sterren & Politici  IT-ers, e-sociaalwerkers,…  Langzaam aan ook ‘jeugd’  Invloed van boekjes en tv (#7dag, #komeneten,…)


Download ppt "Social Media inzetten in je eigen communicatiestrategie."

Verwante presentaties


Ads door Google