De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Non-verbale communicatie Wat doet? Hoe doet het dat? Wat doe je er aan/er mee?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Non-verbale communicatie Wat doet? Hoe doet het dat? Wat doe je er aan/er mee?"— Transcript van de presentatie:

1 Non-verbale communicatie Wat doet? Hoe doet het dat? Wat doe je er aan/er mee?

2 Rollen van non-verbale communicatie 1.Herhaling – Herhalen van een verbale boodschap 2.Tegenspraak – Tegenspreken wat iemand zegt = suggereren dat iemand liegt 3.Substitutie – Een verbale boodschap vervangen – vb. handgebaar 4.Aanvullen – vb. iemand prijzen en hem ondertussen op de rug kloppen 5.Accentueren – Vb. op tafel kloppen

3 “kanalen” van non-verbale communicatie • Gelaatsuitdrukking • Lichaamshouding en beweging • Gebaren • Oogcontact • Aanraking • Ruimte (the bubble) • Stem: niet wat maar hoe je het zegt – Toon, snelheid, luidheid, accent, “muziekje”, ahh – uh huh – euhh -..

4 Eigenheid van non-verbale communicatie • Kan niet “ge-faked” worden – Je kan oefenen en trainen maar bij stress en/of langdurig faken valt iedereen voor iedereen zichtbaar door de mand – Mensen met o.a. NLP-training (of mensen die achteraf de video kunnen bestuderen) zien het altijd onmiddellijk aan de kleine signalen die onbewust gestuurd worden. • Gaat altijd fout als de uitgezonden signalen verward zijn – Mensen “zien” dan “fake” – Verwarde signalen kan je wel “ontwarren” door er aandacht aan te geven – Oorzaak van verwarring is doorgaans een combinatie van stress, onzekerheid en verkeerd aanleren …. Of van een “cultuur barrière”

5 Non-verbale communicatie “ontwarren” (1) • Leer omgaan met stress – Weet wat stress met je lijf en dus je non-verbale communicatie doet – Bedenk vooraf manieren om die “verwarrende” signalen minder verwarrend te maken • Vb. kleedt u om ze te vermijden, gebruik materialen die ze verdoezelen, … – Neem een time-out als uw stressniveau te hoog is om te managen • Leer ontspannen  yoga is een zeer goed middel

6 Non-verbale communicatie “ontwarren” (2) • Probeer je maximaal bewust te worden van je eigen emoties en hoe die je uitstraling beïnvloeden – Helpt je om je uitstraling te managen – Helpt je om andere mensen te “lezen” – Helpt je lijf om te focussen en correct op “gelezen” reacties te reageren

7 Non-verbale signalen lezen 1.Let op inconsistenties – Als non-verbale uitstraling verbale inhoud tegenspreekt, is het non-verbale meestal “het echte” 2.Bekijk non-verbale signalen niet “stuk per stuk” maar “in zijn geheel” – “stuk per stuk” maakt dat je overal teveel en de verkeerde dingen gaat “lezen” – in ‘t Duits zeggen ze “herein interpretieren” 3.Ga af op je buikgevoel – Non-verbaal is de taal van je “buik”, niet die van je hoofd

8 Vb. evaluatie non-verbale signalen Eye contactIs eye contact being made? If so, is it overly intense or just right? Facial expression What is your their showing? Is it masklike and unexpressive, or emotionally present and filled with interest? Tone of voiceDoes their voice project warmth, confidence, and interest, or is it strained and blocked? Posture and gesture Are their bodies relaxed or stiff and immobile? Are shoulders tense and raised, or slightly sloped? TouchIs there any physical contact? Is it appropriate to the situation? Does it make you feel uncomfortable? IntensityDo they seem flat, cool, and disinterested, or over-the-top and melodramatic? Timing and pace Is there an easy flow of information back and forth? Do nonverbal responses come too quickly or too slowly? SoundsDo you hear sounds that indicate caring or concern?

9 NON-VERBALE SIGNALEN IN JE DIA Kleurkes, letterkes en vormen.. Maar ook aanpak & structuur

10 Zakelijk • Dit is wat we gaan doen – Dat ga ik zeggen – In deze volgorde – En om de weg niet te verliezen • Ga ik voor ik naar de volgende stap ga • Altijd naar hier terug komen • Al mijn illustraties zijn functioneel – Tekst in bullets – geen woord Bedrijfslogo Discreet maar leesbaar: mijn naam, de datum en de nr van de dia

11 CUTE: lief maar mist de ernst van de zaak

12 Tries too hard: niet leesbaar en/of lezer afgeleid


Download ppt "Non-verbale communicatie Wat doet? Hoe doet het dat? Wat doe je er aan/er mee?"

Verwante presentaties


Ads door Google