De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Succesvol communiceren met je klant! Jouw stijl of mijn stijl? Van der Linden Consultancy 7 november 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Succesvol communiceren met je klant! Jouw stijl of mijn stijl? Van der Linden Consultancy 7 november 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Succesvol communiceren met je klant! Jouw stijl of mijn stijl? Van der Linden Consultancy 7 november 2013

2 Van der Linden Consultancy Mariëlle van der Linden Van der Linden Consultancy. Jij maakt het verschil! Sales advies & coaching. Meer loyale en winstgevende klantrelaties in de zakelijke dienstverlening. Advies, coaching, training & workshops, interim management

3 Doel Zicht krijgen op jouw (voorkeurs)stijl van communiceren. Zicht krijgen op de (voorkeurs)stijl van jouw klant. Praktische tips om je communicatie soepel en effectief te laten verlopen.

4 Sociale Stijlen T. Wilson. 4 hoofdstijlen van gedrag: 1.Analytisch 2.Aimabel 3.Expressief 4.Sturend Gericht op het gedrag wat je waarneemt. Zegt niets over karakter, diepere drijfveren of flexibiliteit in aansluiten bij de ander.

5 As van assertiviteit Vraag-gericht Bedachtzaam Is een luisteraar Wacht tot de ander initiatief neemt, reactief Praat en beweegt rustig Bescheiden handdruk Wat op de achtergrond Stellend-gericht Iemand neemt zelf het woord, prater Praat duidelijk, luide toon Trekt initiatief naar zich toe Beweegt onrustig Stevige handdruk Aanwezig

6 As van responsiviteit Taak-gericht Gericht op doelen, taken, processen Wil kennis, feiten en argumenten Gaat graag in discussie Beslist op basis van feiten Woorden: ‘ik’, analyse, oplossing, doel, aanpak, kwaliteit Mens-gericht Gericht op mensen en relaties Wil contact met mensen Gaat discussies of conflict uit de weg Beslist op basis van emoties Woorden: gevoel, samen, overleg, team, gezellig

7 Sociaal Stijl model AnalytischSturendAimabelExpressief Taak-gericht Mens-gericht Stellend-gerichtVraag-gericht

8 Stijlen Analytisch Gericht op de waarheid & feiten: Bewijzen Valide argumenten Zakelijke houding Kritisch Onbewust: Bang om zomaar iemand te geloven Bang voor onjuiste informatie & beslissingen Aimabel Gericht op sfeer: Relatiegericht Vriendelijk Stabiliteit Servicegericht Rust Onbewust: Bang voor wantrouwen Bang voor disloyaliteit

9 Stijlen Expressief Gericht op ‘applaus’: Innovatie Risco’s nemen Out of the box Extravert Energiek Onbewust: Bang om niet gezien te worden Bang om niet aardig gevonden te worden Sturend Gericht op resultaat & score: Sturend in gesprek Snelle beslissers Veranderingsgericht Assertief Discussie Onbewust: Bang om grip te verliezen Bang voor onrechtvaardige behandeling

10 Voorkeursstijl?! Wat is jouw voorkeursstijl? Welke voorkeursstijl heeft jouw buurman/- vrouw?

11 Hoe zien deze stijlen er uit?

12 Communiceren met je klant Welke voorkeurstijl van jouw klant past goed bij jou? Waarom past deze goed? Welke voorkeurstijl heeft jouw ‘lastige’ klant? Hoe ga jij hiermee om?

13 Soepel & effectief communiceren met jouw ‘lastige’ klant Jouw stijl of de mijne?

14 Reach out and touch someone!

15 Omgaan met… Analytisch Houdt afstand en sta rechtop Houdt oogcontact en gebruik weinig gebaren Kom met feiten en bewijzen Geef voorbereidingstijd, rustmomenten Geef nooit feedback waar anderen bij zijn Aimabel Ga ernaast zitten Maak vriendelijk oogcontact Weer relaxed in taal en houding Maak dingen voorspelbaar, leg uit en laat zien Spring niet van de hak op de tak

16 Omgaan met… Expressief Toon je enthousiasme en kom wat dichterbij Gebruik humor en aanraking Praat over kansen Benadruk dat je in de persoon gelooft Geef hem ruimte om zelf te kunnen kiezen Sturend Houdt gepast afstand en geef een stevige handdruk Maak direct oogcontact en toon zelfvertrouwen Benadruk het resultaat Wees duidelijk, kort en bondig

17 Soepel & Effectief Communiceren Ken je eigen voorkeur- stijl(en). Herken de stijl van je klant. Wat is het effect? Reach out and touch someone! Als jij een stap zet dan volgt jouw klant vanzelf. Jij kunt het verschil maken!

18 Succesvol communiceren met je klant! Wil je deze presentatie ontvangen? Laat je visitekaartje/gegevens achter. Je ontvangt deze informatie per mail.

19 Jij maakt het verschil! Reach out and touch someone!


Download ppt "Succesvol communiceren met je klant! Jouw stijl of mijn stijl? Van der Linden Consultancy 7 november 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google