De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgaan met rekenstoornissen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgaan met rekenstoornissen"— Transcript van de presentatie:

1 Omgaan met rekenstoornissen

2 dagverloop Schets stoornis-moeilijkheid en bijhorende kenmerken
Rekenobservatie Rekenwereld tot 20 Splitsingen overbrugging Rekenwereld tot 100 Omkeergetallen Maal- en deeltafels Rekenwereld tot 1000 Inzicht in de getalopbouw Handig(?) rekenen

3 Moeilijkheden-stoornis
Een stoornis zijn moeilijkheden die hardnekkig, opvallend en ernstig tegelijkertijd zijn Dus : iedere stoornis groeit uit moeilijkheden Kenmerken : nuttig voor het theoretische kader Voordracht : gericht op het praktische

4 definitie rekenen op het niveau van de lagere school is
het voorspellen van het resultaat van een verandering in hoeveelheid

5 rekenobservatie volgens Van Erp
situering Drs Van Erp situering rekenobservatie

6

7 opbouw observatie van het tellen
observatie van de koppeling Formule – Handeling observatie van de kernvaardigheden observatie van de koppeling Handeling - Formule

8 Tellen : algemene werkwijze

9 telreeksen van 1 tot 10 van 10 tot 1 van 2 tot 7 van 8 tot 3

10 observatiepunten telrichting koppeling werkhand reeks

11 video Jolien R Iris

12 koppeling Formule - Handeling
werkwijze basisprincipe

13 som 6 + 3 wat kan er mislopen wanneer gaat het goed
+ teken met blokjes wel de getallen, niet samenvoegen wanneer gaat het goed een hoopje van 6 en één van 3, samenvoegen een hoopje van 6 en 3 een hoopje van 9

14 andere formules 7 – 2 3 x 4

15 kernvaardigheden maatbegrip correspondentie conservatie classificatie
seriatie

16

17 correspondentie toon ik

18 koppeling handeling - formule
twee kinderen eten ieder 4 boterhammen twee kinderen eten samen 4 boterhammen op een tak zitten 6 vogels, één vliegt er weg in een hok zitten 7 kippen, er komen er 2 bij hek

19 video Jolien C Saskia Julie R

20 principe van remediëren

21 drie stappen inzicht inoefening automatisatie

22 inzicht koppeling formule
verwoording (liever een bad dan een eenvoudige keuze) handeling

23 inoefening tempo van de overgang voordelen van spel nadelen van spel
processie van Echternach kind bepaalt tempo voordelen van spel interactiepatroon doel is winnen, rekenen is middel metafoor : pion omstoten nadelen van spel

24 automatisatie wegnemen van materiaal verkorten van de verwoording
durven gissen / denkfase inlassen toenemen van de snelheid toenemen van de stress

25 Rekenwereld tot 20

26 splitsingen Eerst handenspel Dan notatie Dan memory Dan door elkaar

27 handenspel Toon ik, zorg voor een goede koppeling handeling-verwoording

28 notatie Als de koppeling handeling-verwoording stevig is, kan ze ‘genoteerd’ worden

29 memoryspel

30 Splitsingen door elkaar

31 Overbrugging van het tiental
Koppel handeling – notatie en verwoording aan elkaar Ik toon dit

32

33 Rekenwereld tot 100

34 hèlp ... omkeringen

35 oorzaken lateraliteitsprobleem taalprobleem
veel voorkomende ontwikkelingstussenstap

36 basisprincipe

37

38 klank - MAB 1e stap : verschil in klank tussen E en T
2e stap : koppeling klank T aan staven, klank E aan eenheden 3e stap : van T en E naar klank 4e stap : inoefenen materiaal raden naar aanleiding van klank om de beurt materiaal toevoegen en wegnemen, telkens noemen

39 MAB - getal MAB direct linken aan het geschreven getal, zonder verwoording geschreven getal direct linken aan MAB zonder verwoording inoefenen getal trekken, MAB verborgen nemen, checken aan de hand van MAB getal verborgen trekken, MAB nemen, checken aan de hand van getal

40 klank - getal eerst : van klank naar MAB naar getal
geleidelijk aan : MAB verborgen aanwezig, fysiek verder verwijderd, tot het helemaal weg is altijd snel teruggaan naar MAB als de omkeringen terug opkomen

41 Vermenigvuldigen en delen tot 100

42 Vermenigvuldigen algemeen
belang van vermenigvuldigen memoriseren geruststellen

43 inzicht vanuit het materiaal vanuit een verhaal
meerdere groepjes van 3 dit is één groepje van 3, dit zijn 2 groepjes van drie ... vanuit een verhaal geitenboer paardenvoer ...

44 belang van de factoren bijzonder belangrijk op inzichtelijk niveau
weinig belangrijk in de uitvoering inoefening : groepjes maken op commando, soms verandert het aantal groepjes, soms het aantal blokjes sommen raden

45 inoefenfase afhankelijk van het startmoment van je begeleiding
hele kluif

46 fouten interpreteren welke weg volgde het kind wanneer het op de vraag ‘8 x 9’ het volgende antwoord geeft ? 81 63 64 80 27

47 inoefenen : enkele dillema’s
op rij of door elkaar bij aanvang op rij, na een tijdje door elkaar remediërend : zo snel mogelijk door elkaar, anders wordt het opdreunen dwingend

48 per tafel of alle tafels door elkaar
in eerste instantie per tafel zo snel mogelijk mengen ook hier weer: remediërend versus klaspraktijk

49 volledige verwoording of verkorte in combinatie met vingertellen

50 per tafel op rij met materiaal met visuele ondersteuning, uitkomsten
zuiver auditief spel met tolletje

51 per tafel door elkaar uitkomstenspel bij twijfel : onmiddellijk tonen
bij fouten : interpreteren een fout is niet erger dan een kegel omgooien, je zet het recht en speelt verder

52 enkele tafels mengen met uitkomstenkaartjes met het honderdveld
lottosituatie met het honderdveld Ieder kind één tafel (in een kleur), rollen met de 12 zijdige dobbelsteen

53 alle tafels mengen faalangstige kinderen : stimuleren om eerst te ‘gokken’, daarna pas op rij radende rekenaars : stimuleren om zich klaar te maken en dan hun antwoord pas te geven (denktijd creëren tussen opdracht en antwoord)

54 maalkaart criterium gebruik belang van de kleuren
belang van de volledigheid nadeel voordeel

55 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 12 14 16 18 20 15 21 24 27 30 28 32 36 40 25 35 45 50 42 48 54 60 49 56 63 70 64 72 80 81 90 100

56 inoefening Rondspel (toon ik) Lotto (toon ik)
interpretatie van de fouten Lotto (toon ik)

57

58

59 delen

60 delen in versus delen per

61

62 inzichtsverwerving Video Nikolaï (slechte kwaliteit, goede inhoud)
Video Radu

63 inoefening geen geïsoleerde tafels fouten interpreteren

64 spellen water halen (video Stephanie)
boter, kaas en eieren met deelsommen Halmadeelspel (video Radu)

65

66

67 Rekenwereld tot 1000

68 Inzicht in de getalopbouw
Tiendelig stelsel Arabische erfenis Opbouw in verschillende niveau’s

69 bakkersverhaal Jonge kinderen Beeldend Goede metafoor

70 Met MAB materiaal Sterk handelend, verduidelijkend

71 tabel Vouwgetallen tabelstructuur

72 + en – 99, 199, ... vanuit materiaal (video Nikolaï) met handgebaren
inoefenen : tegelspel (video Jolien)

73


Download ppt "Omgaan met rekenstoornissen"

Verwante presentaties


Ads door Google