De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 1."— Transcript van de presentatie:

1 Welkom Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 1

2 Clem Dickmann - Markt - Aumacon Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 2

3 Automotive landschap anno 2012 - Officiële (after)salesoutlets2.800 - Officiële erkend reparateurs700 - Deelnemers garageformules1.000 - Onafhankelijke werkplaatsen4.000 - Fastfitters (w.o. glas)1.000 - Overigen (w.o schade)2.000 Totaal werkplaatsen11.500 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 3

4 40 jaar autoverkoop Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 4

5 Aftermarketomzet - 9,1% - 2,9% - 8% - 10,2% - 1% Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 5

6 Niets aan de hand! Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 6

7 Zomaar een dag in de autobranche Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 7

8 Dealercongres 2012 Eric Tak: alle seinen op rood 27-03-2012 13:12 Alle indicatoren in het dealerlandschap staan momenteel op rood. Dat zei Eric Tak, voorzitter van Bovag Autodealers, vandaag in zijn jaarrede tijdens het Bovag Dealercongres. Het gemiddelde dealerrendement is in 2011 gezakt naar 0,78% en zal dit jaar verder zakken naar tussen de 0 en 0,5%, aldus Tak. Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 8

9 Marktomstandigheden ‘gunstig’ + Veroudering en hoge kwaliteit van het wagenpark + Relatief hoge onderhoudsconsumptie Nederland Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 9

10 Marktomstandigheden ‘(on)gunstig’ + Veroudering en hoge kwaliteit van het wagenpark + Relatief hoge onderhoudsconsumptie Nederland +/- Complexiteit +/- Verlenging garantietermijnen +/- Liberalisering technische kennis +/- Hoge prijs imago merkdealer Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 10

11 Perceptie - imago - vooroordelen Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 11

12 Marktomstandigheden ‘ongunstig’ -Neergaande conjunctuur -Verschraling modelmix -Stagnatie wagenparkgroei -Teruglopende automobiliteit Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 12

13 Ontwikkeling wagenpark Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 13

14 Autostroom 2012 -Nieuw verkoop480k(-14%) -Occasionimport 70k(-11%) -Occasionexport350k(+11%) -Sloop250k(=) -Δ wagenpark PC -50k Stagnatie wagenparkontwikkeling Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 14

15 Afnemend autogebruik Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 15

16 Marktomstandigheden ‘ongunstig’ -Neergaande conjunctuur -Verschraling modelmix -Stagnatie wagenparkgroei -Teruglopende automobiliteit -Lage servicebehoefte EV -Hoge werkplaats- en showroomdichtheid -Verlenging service (en APK)-intervallen -Veranderend consumentgedrag Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 16

17 Werkplaatsdichtheid (bron: Wolk) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 17

18 APK basis: personen- + bestelauto's jan. t/m december20112010% +/- totaal merkdealers2.281.6042.369.313-3,7% totaal universelen4.249.5914.232.861+0,4% 6.531.1956.602.174-1,1% Bron: RDC; bewerking: AUMACON Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 18

19 Nieuwe klant -Ouder, meer vrouwen en singles -Meer (online) koopervaring -Minder merk/winkeltrouw -Re-actieve onderhoudsattitude -Erosie rolattribuutfunctie van de auto -Moeilijk segmenteerbaar (= onvindbaar) - Oriënteert & koopt online (= prijsgevoelig) > 80% slecht nieuws Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 19

20 Oplossing 1 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 20

21 Risico Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 21

22 Oplossing 2 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 22

23 Dealerholding Top 50: % van nieuw verkoop Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 23

24 Doelgroep (wie sleutelt aan wat?) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 24

25 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 25

26 Garageformules naast merkformules Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 26

27 Garageformules: oud -Parts & equipment -Retailmarketing (ab mobile, quick rs) -Ex-dealers (cosis, vetos) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 27

28 Garageformules: nieuw -Parts & equipment -Retailmarketing (abm, qrs) -Ex-dealers (cosis, vetos) -Leasemaatschappijen (athlon) -Dealerholdings (service only, autorob) -Autofabrikanten (motrio, eurorepar) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 28

29 Garageformules EU (bron: Wolk) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 29

30 Garageformules NL (bron: AUMACON Top-30) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 30

31 Garageformules -Inkoopvoordeel -Marketingcommunicatie -Kennis/training/kwaliteitsbeheer -Samenwerking/groepsgevoel -Omzetgroei (zakelijke markt) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 31

32 Garageformules -Inkoopvoordeel -Marketingcommunicatie -Kennis/training/kwaliteitsbeheer -Samenwerking/groepsgevoel -Omzetgroei (zakelijke markt) -Kosten -Vrijheidbeperking Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 32

33 Garageformules, to come… -Parts & equipment -Retailmarketing (abm, qrs)  laagdrempeligen (requal, starga) -Ex-dealers (cosis, vetos) -Leasemaatschappijen (athlon) -Dealerholdings (service only, autorob)  dealerholdings: franchisegever voor universelen -Autofabrikanten (motrio, eurorepar) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 33

34 Automotive landschap anno 2020 -Offici ë le (after)salesoutlets2.000 -Offici ë le erkend reparateurs1.000 -Deelnemers Garageformules2.000 -Onafhankelijke werkplaatsen2.500 -Fastfitters (w.o. glas)1.000 -Overigen (w.o schade)1.500 Totaal werkplaatsen10.000 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 34

35 Van 2012 naar 2020? Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 35

36 Voorstelrondje… Aftersales in 2020 Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 36

37 Ruben Vogel - Parts - Berner Produkten Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 37

38 Niels ter Brake - Retail - Amega Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 38

39 Gerard Berns - Finance - Koenen en Co Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 39

40 Pauze Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 40

41 Aftersales in 2020 Volgens Ruben Vogel Visies en stellingen Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 41

42 Meer rendement uit inkoop Verandering inkoop landschap Ontwikkeling Automotive markt Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 42

43 Importeur auto’s & onderdelen Importeur onderdelen Automaterialen grossier 4 –> 18 jaar 0 -> 3 jaar Universele garage (formules) Berijder Fabrikant Dealer sales & after-sales Schade (formules) Dealer after-sales Universeel Dealer sales Ontwikkeling Automotive markt Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 43

44 Importeur auto’s & onderdelen Importeur onderdelen Automaterialen grossier 4 –> 18 jaar 0 -> 3 jaar Universele garage (formules) Fabrikant Dealer sales Berijder Schade (formules) Dealer after-sales Invloed importeur op (niet - niet strategische) inkopen Inkoop volume universele formules Groei aantal grossiers automaterialen Inkoop advies & dienstverlening Dealer- verenigingen Krimpende afzet markt Interesse importeur levering onderdelen naar universeel Invloed leasemaatschappij en fleetowners Inkoop bureau’s Internet Nieuwe buitenlandse automaterialen grossiers Interesse universeel levering onderdelen naar dealer Politiek Verandering inkoop landschap Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 44

45 -Projectmatige aanpak -Commitment vanuit uw organisatie -Complementaire leveranciers -Inkoopbundeling -Ondersteuning van uw strategie vanuit uw leverancier Actief met inkoop & logistiek als onderdeel van uw rendementsverbetering Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 45

46 -Projectmatige aanpak -Commitment vanuit uw organisatie -Complementaire leveranciers -Inkoopbundeling -Ondersteuning van uw strategie vanuit uw leverancier -Efficiënte werkplaatsplanning voor optimale inkoop en reductie voorraad -Minder contactmomenten, inspanningen en goederenbewegingen -Vermijdbare kosten, kosten en doorbelasten -Managementinformatie -Bespreek uw financiële positie Actief met inkoop & logistiek als onderdeel van uw rendementsverbetering Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 46

47 Ruben Vogel - Stellingen In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer In 2020 zal het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel overlaten aan de partner/keten/franchise Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 47

48 Aftersales in 2020 Volgens Niels ter Brake Visies en stellingen Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 48

49 Schaalgrootte is noodzakelijk om te overleven… Aftersales Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 49

50 Er gaat wel iets veranderen… Auto’s blijven rijden Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 50

51 Particulier  Prijsvergelijk  Internet  Verkoop gebruikt  Retailketen Zakelijk/lease  SLA  Account management  Multimerk service  Serviceketen De markt Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 51

52 Merk Universeel Schade BWI Sales Nieuw Lease Sales Gebruikt De ‘aftersales’ motor Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 52

53 -Werkplaatsafspraken -Meerverkoop, acties -Cross selling -(After)sales leads -Klachtmanagement Klantenservice centraal Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 53

54 -Groei binnen de activiteit -Groei binnen de keten -Wereldkampioen in de regio Schaal noodzakelijk voor professionaliteit Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 54

55 Niels ter Brake - Stellingen In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 55

56 Aftersales in 2020 Volgens Gerard Berns Visies en stellingen Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 56

57 Blik in de toekomst: Wat zien wij in 2020? -We hobbelen door -Resultaten uit het verleden… -We nemen een hypotheek op onze toekomst(voorziening) -30% van de ondernemingen zit in de gevarenzone? Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 57

58 Wat overkomt ons? -Teruglopende markt met gelijkblijvend aantal aanbieders? -Allerlei nieuwe concepten terwijl wij doorgaan op de oude weg -De onderneming van uw buurman is er over een aantal jaren niet meer? -Integratie van informatie, transparantie Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 58

59 Informatie wordt steeds belangrijker Verantwoording aan stakeholders BankImporteurFiscusSchoonmoeder Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 59

60 Informatie: maar hoe moet je sturen? Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 60

61 Verantwoording InformatieSBR Sturing 20122020 Administratie en informatie Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 61

62 -Kritisch sturen en analyseren -Keuzes durven maken en doen -Begroten en plannen -In de kano in plaats van de roeiboot Wat moeten we doen? Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 62

63 Gerard Berns - Stellingen In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 63

64 En nu tempo… De stellingen in stemming Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 64

65 Stelling 1 In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 65

66 Stelling 2 In 2020 laat het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel over aan de partner/keten/franchise Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 66

67 Stelling 3 In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 67

68 Stelling 4 In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 68

69 Stelling 5 In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 69

70 Stelling 6 In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 70

71 Conclusies 1.In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer 2.In 2020 laat het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel over aan de partner/keten/franchise 3.In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven 4.In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule 5.In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf 6.In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 71

72 Bedankt en tot ziens Automotive 2020 5 juni 2012 Tot volgend jaar!


Download ppt "Welkom Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 1."

Verwante presentaties


Ads door Google