De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 1."— Transcript van de presentatie:

1 Welkom Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 1

2 Clem Dickmann - Markt - Aumacon Automotive juni pagina 2

3 Automotive landschap anno Officiële (after)salesoutlets Officiële erkend reparateurs700 - Deelnemers garageformules Onafhankelijke werkplaatsen Fastfitters (w.o. glas) Overigen (w.o schade)2.000 Totaal werkplaatsen Automotive juni pagina 3

4 40 jaar autoverkoop Automotive juni pagina 4

5 Aftermarketomzet - 9,1% - 2,9% - 8% - 10,2% - 1% Automotive juni pagina 5

6 Niets aan de hand! Automotive juni pagina 6

7 Zomaar een dag in de autobranche Automotive juni pagina 7

8 Dealercongres 2012 Eric Tak: alle seinen op rood :12 Alle indicatoren in het dealerlandschap staan momenteel op rood. Dat zei Eric Tak, voorzitter van Bovag Autodealers, vandaag in zijn jaarrede tijdens het Bovag Dealercongres. Het gemiddelde dealerrendement is in 2011 gezakt naar 0,78% en zal dit jaar verder zakken naar tussen de 0 en 0,5%, aldus Tak. Automotive juni pagina 8

9 Marktomstandigheden ‘gunstig’ + Veroudering en hoge kwaliteit van het wagenpark + Relatief hoge onderhoudsconsumptie Nederland Automotive juni pagina 9

10 Marktomstandigheden ‘(on)gunstig’ + Veroudering en hoge kwaliteit van het wagenpark + Relatief hoge onderhoudsconsumptie Nederland +/- Complexiteit +/- Verlenging garantietermijnen +/- Liberalisering technische kennis +/- Hoge prijs imago merkdealer Automotive juni pagina 10

11 Perceptie - imago - vooroordelen Automotive juni pagina 11

12 Marktomstandigheden ‘ongunstig’ -Neergaande conjunctuur -Verschraling modelmix -Stagnatie wagenparkgroei -Teruglopende automobiliteit Automotive juni pagina 12

13 Ontwikkeling wagenpark Automotive juni pagina 13

14 Autostroom Nieuw verkoop480k(-14%) -Occasionimport 70k(-11%) -Occasionexport350k(+11%) -Sloop250k(=) -Δ wagenpark PC -50k Stagnatie wagenparkontwikkeling Automotive juni pagina 14

15 Afnemend autogebruik Automotive juni pagina 15

16 Marktomstandigheden ‘ongunstig’ -Neergaande conjunctuur -Verschraling modelmix -Stagnatie wagenparkgroei -Teruglopende automobiliteit -Lage servicebehoefte EV -Hoge werkplaats- en showroomdichtheid -Verlenging service (en APK)-intervallen -Veranderend consumentgedrag Automotive juni pagina 16

17 Werkplaatsdichtheid (bron: Wolk) Automotive juni pagina 17

18 APK basis: personen- + bestelauto's jan. t/m december % +/- totaal merkdealers ,7% totaal universelen ,4% ,1% Bron: RDC; bewerking: AUMACON Automotive juni pagina 18

19 Nieuwe klant -Ouder, meer vrouwen en singles -Meer (online) koopervaring -Minder merk/winkeltrouw -Re-actieve onderhoudsattitude -Erosie rolattribuutfunctie van de auto -Moeilijk segmenteerbaar (= onvindbaar) - Oriënteert & koopt online (= prijsgevoelig) > 80% slecht nieuws Automotive juni pagina 19

20 Oplossing 1 Automotive juni pagina 20

21 Risico Automotive juni pagina 21

22 Oplossing 2 Automotive juni pagina 22

23 Dealerholding Top 50: % van nieuw verkoop Automotive juni pagina 23

24 Doelgroep (wie sleutelt aan wat?) Automotive juni pagina 24

25 Automotive juni pagina 25

26 Garageformules naast merkformules Automotive juni pagina 26

27 Garageformules: oud -Parts & equipment -Retailmarketing (ab mobile, quick rs) -Ex-dealers (cosis, vetos) Automotive juni pagina 27

28 Garageformules: nieuw -Parts & equipment -Retailmarketing (abm, qrs) -Ex-dealers (cosis, vetos) -Leasemaatschappijen (athlon) -Dealerholdings (service only, autorob) -Autofabrikanten (motrio, eurorepar) Automotive juni pagina 28

29 Garageformules EU (bron: Wolk) Automotive juni pagina 29

30 Garageformules NL (bron: AUMACON Top-30) Automotive juni pagina 30

31 Garageformules -Inkoopvoordeel -Marketingcommunicatie -Kennis/training/kwaliteitsbeheer -Samenwerking/groepsgevoel -Omzetgroei (zakelijke markt) Automotive juni pagina 31

32 Garageformules -Inkoopvoordeel -Marketingcommunicatie -Kennis/training/kwaliteitsbeheer -Samenwerking/groepsgevoel -Omzetgroei (zakelijke markt) -Kosten -Vrijheidbeperking Automotive juni pagina 32

33 Garageformules, to come… -Parts & equipment -Retailmarketing (abm, qrs)  laagdrempeligen (requal, starga) -Ex-dealers (cosis, vetos) -Leasemaatschappijen (athlon) -Dealerholdings (service only, autorob)  dealerholdings: franchisegever voor universelen -Autofabrikanten (motrio, eurorepar) Automotive juni pagina 33

34 Automotive landschap anno Offici ë le (after)salesoutlets Offici ë le erkend reparateurs Deelnemers Garageformules Onafhankelijke werkplaatsen Fastfitters (w.o. glas) Overigen (w.o schade)1.500 Totaal werkplaatsen Automotive juni pagina 34

35 Van 2012 naar 2020? Automotive juni pagina 35

36 Voorstelrondje… Aftersales in 2020 Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 36

37 Ruben Vogel - Parts - Berner Produkten Automotive juni pagina 37

38 Niels ter Brake - Retail - Amega Automotive juni pagina 38

39 Gerard Berns - Finance - Koenen en Co Automotive juni pagina 39

40 Pauze Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 40

41 Aftersales in 2020 Volgens Ruben Vogel Visies en stellingen Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 41

42 Meer rendement uit inkoop Verandering inkoop landschap Ontwikkeling Automotive markt Automotive juni pagina 42

43 Importeur auto’s & onderdelen Importeur onderdelen Automaterialen grossier 4 –> 18 jaar 0 -> 3 jaar Universele garage (formules) Berijder Fabrikant Dealer sales & after-sales Schade (formules) Dealer after-sales Universeel Dealer sales Ontwikkeling Automotive markt Automotive juni pagina 43

44 Importeur auto’s & onderdelen Importeur onderdelen Automaterialen grossier 4 –> 18 jaar 0 -> 3 jaar Universele garage (formules) Fabrikant Dealer sales Berijder Schade (formules) Dealer after-sales Invloed importeur op (niet - niet strategische) inkopen Inkoop volume universele formules Groei aantal grossiers automaterialen Inkoop advies & dienstverlening Dealer- verenigingen Krimpende afzet markt Interesse importeur levering onderdelen naar universeel Invloed leasemaatschappij en fleetowners Inkoop bureau’s Internet Nieuwe buitenlandse automaterialen grossiers Interesse universeel levering onderdelen naar dealer Politiek Verandering inkoop landschap Automotive juni pagina 44

45 -Projectmatige aanpak -Commitment vanuit uw organisatie -Complementaire leveranciers -Inkoopbundeling -Ondersteuning van uw strategie vanuit uw leverancier Actief met inkoop & logistiek als onderdeel van uw rendementsverbetering Automotive juni pagina 45

46 -Projectmatige aanpak -Commitment vanuit uw organisatie -Complementaire leveranciers -Inkoopbundeling -Ondersteuning van uw strategie vanuit uw leverancier -Efficiënte werkplaatsplanning voor optimale inkoop en reductie voorraad -Minder contactmomenten, inspanningen en goederenbewegingen -Vermijdbare kosten, kosten en doorbelasten -Managementinformatie -Bespreek uw financiële positie Actief met inkoop & logistiek als onderdeel van uw rendementsverbetering Automotive juni pagina 46

47 Ruben Vogel - Stellingen In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer In 2020 zal het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel overlaten aan de partner/keten/franchise Automotive juni pagina 47

48 Aftersales in 2020 Volgens Niels ter Brake Visies en stellingen Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 48

49 Schaalgrootte is noodzakelijk om te overleven… Aftersales Automotive juni pagina 49

50 Er gaat wel iets veranderen… Auto’s blijven rijden Automotive juni pagina 50

51 Particulier  Prijsvergelijk  Internet  Verkoop gebruikt  Retailketen Zakelijk/lease  SLA  Account management  Multimerk service  Serviceketen De markt Automotive juni pagina 51

52 Merk Universeel Schade BWI Sales Nieuw Lease Sales Gebruikt De ‘aftersales’ motor Automotive juni pagina 52

53 -Werkplaatsafspraken -Meerverkoop, acties -Cross selling -(After)sales leads -Klachtmanagement Klantenservice centraal Automotive juni pagina 53

54 -Groei binnen de activiteit -Groei binnen de keten -Wereldkampioen in de regio Schaal noodzakelijk voor professionaliteit Automotive juni pagina 54

55 Niels ter Brake - Stellingen In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule Automotive juni pagina 55

56 Aftersales in 2020 Volgens Gerard Berns Visies en stellingen Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 56

57 Blik in de toekomst: Wat zien wij in 2020? -We hobbelen door -Resultaten uit het verleden… -We nemen een hypotheek op onze toekomst(voorziening) -30% van de ondernemingen zit in de gevarenzone? Automotive juni pagina 57

58 Wat overkomt ons? -Teruglopende markt met gelijkblijvend aantal aanbieders? -Allerlei nieuwe concepten terwijl wij doorgaan op de oude weg -De onderneming van uw buurman is er over een aantal jaren niet meer? -Integratie van informatie, transparantie Automotive juni pagina 58

59 Informatie wordt steeds belangrijker Verantwoording aan stakeholders BankImporteurFiscusSchoonmoeder Automotive juni pagina 59

60 Informatie: maar hoe moet je sturen? Automotive juni pagina 60

61 Verantwoording InformatieSBR Sturing Administratie en informatie Automotive juni pagina 61

62 -Kritisch sturen en analyseren -Keuzes durven maken en doen -Begroten en plannen -In de kano in plaats van de roeiboot Wat moeten we doen? Automotive juni pagina 62

63 Gerard Berns - Stellingen In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive juni pagina 63

64 En nu tempo… De stellingen in stemming Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 64

65 Stelling 1 In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer Automotive juni pagina 65

66 Stelling 2 In 2020 laat het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel over aan de partner/keten/franchise Automotive juni pagina 66

67 Stelling 3 In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven Automotive juni pagina 67

68 Stelling 4 In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule Automotive juni pagina 68

69 Stelling 5 In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf Automotive juni pagina 69

70 Stelling 6 In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive juni pagina 70

71 Conclusies 1.In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer 2.In 2020 laat het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel over aan de partner/keten/franchise 3.In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven 4.In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule 5.In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf 6.In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive juni pagina 71

72 Bedankt en tot ziens Automotive juni 2012 Tot volgend jaar!


Download ppt "Welkom Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 1."

Verwante presentaties


Ads door Google