De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20 e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20 e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving."— Transcript van de presentatie:

1 De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20 e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving

2 De twintigste eeuw 2 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Introductie - Accenten binnen het onderwerp - Specificaties van het onderwerp; - Kunst en religie, levensbeschouwing - Kunst en esthetica - Kunstenaar en opdrachtgever; politieke en economische macht - Kunst en vermaak - Kunst, wetenschap en techniek - Kunst intercultureel

3 De twintigste eeuw 3 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: • architectuur - systeembouw, vorm en functionaliteit; • futurisme; • Schönberg in verband met expressionisme en seriële muziek; Strawinsky en antiromantische tendensen; Satie; • naar abstractie in de beeldende kunst; • Ballets Russes; • kostuumontwerpen van Popova, Stepanova; • expressionistische dans; • jazz; • film/theater en verwerping van 'realisme' (Eisenstein, Brecht); • verzamelingen: collectie museum Kröller-Müller, volkenkundige musea, volksmuziek (Bartók).

4 De twintigste eeuw 4 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Architectuur - systeembouw, vorm en functionaliteit; Bauhaus en CIAM Het Nieuwe Bouwen De Stijl - strak, geometrische vromen, primaire kleuren Functionalisme (schoonheid ontstaat vanzelf als alles functioneel is) In Nederland - J.J.P. Oud - Gerrit Rietveld Verder Le Corbusier, F.L. Wright, v.d. Rohe

5 De twintigste eeuw 5 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Futurisme (ca ) Verheerlijking van geweld en dynamiek, snelheid, techniek Boccioni, Severini, Balla, Marinetti

6 De twintigste eeuw 6 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Schönberg en expressionisme en seriële muziek; Strawinsky en antiromantische tendensen; Satie; Schonberg: atonale muziek, dissonanten Seriële muziek Door reeksen abstractie bereiken Simeon ten Holt Strawinsky Expressionistische muziek. Onregelmatig.

7 De twintigste eeuw 7 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Erik Satie Niet verhalende muziek met herkenbare dagelijkse geluiden (zie Juan Gris). Parade met kostuums van Picasso

8

9 De twintigste eeuw 9 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Naar abstractie in de beeldende kunst; - voorstelling speelt geen rol - uitdrukking geven aan het innerlijk, het onderbewuste

10 De twintigste eeuw 10 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Ballets Russes; - gesticht door Serge Diaghilev - dans van vooral Nijinski - muziek van o.a. Debussy en Strawinksy - kostuums van Leon Bakst -Voorbeeld - Le sacre du printemps Le sacre du printemps

11 De twintigste eeuw 11 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Kostuumontwerpen van Popova, Stepanova; - kubistische, futuristische en architectonische kostuums en decors - functionele kleding

12 De twintigste eeuw 12 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Expressionistische dans; - Nijinski (Bejart)Bejart - Mary Wigman (Hexentanz)Hexentanz - Martha Graham (eerste vorm van Moderne Dans)Martha Graham of - Voor iedere choreografie moet als het ware een nieuwe bewegingsstijl worden gecreëerd. - Alle beweging - zowel dans als mime – dienen om een dramatische situatie uit te beelden. - Bewegingen van het gehele lichaam verdienen de voorkeur boven gebarenspel. - Groepsdansen mogen niet louter als decoratie worden ingelast. - De choreografie speelt een eigen en niet-ondergeschikte rol

13 De twintigste eeuw 13 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Ontstaan van de Jazz Mix van verschillende stijlen - marsmuziek - blues - gospel - ragtime Kenmerken eerste jazz - solos - zang zonder precieze melodie - blue notes - ragged timing - Louis ArmstrongLouis Armstrong - Bessie Smith - Billie Holiday

14 De twintigste eeuw 14 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Film/theater en verwerping van 'realisme' (Eisenstein, Brecht); - Eisenstein middels montage gevoel overbrengen - Brecht; vragen stellen, geen verhaal laten opbouwen (vervreemding) -Episch theater: maatschappelijke thema’s, werkelijkheid, menselijke verhoudingen (macht en onmacht). Theater moet rol spelen in de maatschappij

15 De twintigste eeuw 15 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Verzamelingen: - collectie museum Kröller-Müller - volkenkundige musea - volksmuziek (Bartók).Bartók Vastleggen van andere culturen, interesse in exotische landen, maar ook in verdwijnende eigen cultuur.

16 De twintigste eeuw 16 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Specificaties van het onderwerp: Kunst en religie, levensbeschouwing -Visies op geschiedenis: breuk met het verleden. -Utopieën van nieuwe tijd: kunst is baanbreker voor die nieuwe tijd; kunst wil maatschappij veranderen. -Kunst heeft op zich geestelijke waarde (democratisering van de kunst als gedachte), zeker abstractie, en universele betekenis (heeft geen verhalen, verwijzingen nodig). Geen narratief. - Voorbeelden zijn ondergeschikt aan vormgeving en onderzoek.

17 De twintigste eeuw 17 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Specificaties van het onderwerp: Kunst en esthetica -Van het materiële naar het geestelijke: verwerping natuurgetrouwheid; vorm, verhouding (De Stijl). - Expressietheorieën; vervreemding; emancipatie van de dissonant (Kandinsky, Brecht). - Morele aspecten van verwerpen van decoratie (form follows function; Adolf Loos). - Definiëren van specifieke grondslagen van elke kunstdiscipline; bij muziek en dans meer op de voorgrond treden van het ritme. - Natuur: de structuur achter de zichtbare natuur. - Originaliteit: samen met een groep gelijkgestemden het nieuwe brengen.

18 De twintigste eeuw 18 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Specificaties van het onderwerp: Kunstenaar en opdrachtgever; politieke en economische macht -Opleiding: andere dan traditionele academies zijn nodig met een onderzoekende, experimentele houding (Bauhaus); zelfstandige gezelschappen (dans, drama, muziek). - Opdrachtgevers: waarderen en steunen de onafhankelijkheid van kunstenaars en hun zoeken naar nieuwe mogelijkheden. - Maatschappelijke organisatie: 'breukvlak': oude en nieuwe maatschappelijke vormen botsen; nationalisme versus internationalisme; socialisme. - Verzamelingen: kunstgalerieën; individuen, naar eigen smaak (de staat verzamelt oude kunst).

19 De twintigste eeuw 19 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Specificaties van het onderwerp: Kunst en vermaak - Film als amusement, theatershows. - Amusementsideeën van muziek.

20 De twintigste eeuw 20 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Specificaties van het onderwerp: Kunst, wetenschap en techniek -Kunst probeert de werkwijze van wetenschap te hanteren: grondslagenonderzoek; muzikale bronnen (partituren); kunst als 'laboratorium‘ (Bauhaus); onderzoek nieuwe materialen en hun eigenschappen.

21 De twintigste eeuw 21 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Specificaties van het onderwerp: Kunst intercultureel - Onderzoek volksmuziek (Bartók). - Maskers en beelden uit Afrika en Oceanië. - Jazz. - Niet-Europese invloeden op Picasso, Matisse en Kirchner.Picasso - Exotische aspecten van Ballets Russes. - Theater: oosterse invloeden.

22 De twintigste eeuw 22 Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw


Download ppt "De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20 e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving."

Verwante presentaties


Ads door Google