De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Thema 3 Boek Cliënt en omgeving. Ericson heeft de ontwikkeling van de mens verdeelt in 8 fasen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Thema 3 Boek Cliënt en omgeving. Ericson heeft de ontwikkeling van de mens verdeelt in 8 fasen."— Transcript van de presentatie:

1 Thema 3 Boek Cliënt en omgeving

2 Ericson heeft de ontwikkeling van de mens verdeelt in 8 fasen.

3 - Bij geboorte zijn lichaamsverhoudingen ongelijk (hoofd groter dan lichaam) - Tot anderhalf jaar is fontanel open - Bij drie tot vijf maanden ontwikkeling van melkgebit - Na anderhalf jaar wordt baby, peuter. Enorme lichamelijke groei tijdens de slaap

4 Reflex Verdwenen na maand Op te wekken door Reactie Zoek3 Strijken van de wang Mond en hoofd draait in de richting van de prikkel op zoek naar voedsel Zuig/sli k 3 Aanraken lippen Zuigen in verband met het opnemen van voedsel Moro4 tot 6 Plotseling laten zakken hoofd Snelle spreid- sluitbeweging van armen, vingers en benen. Mond gaat open en dicht Loop2 De voetzool op een vlakke ondergrond zetten Buigen van het neergezette been en strekken van het andere grijp4 tot 6Aanraken handpalm of voetzool Buigen van vingers of tenen

5 De spierbeheersing ontwikkelt zich als volgt: 1. Van boven naar beneden (spieren dichtbij de hersenen beheerst het kind het eerst) 2. Van dichtbij naar veraf (spieren dichtbij de romp worden eerder beheerst) 3. Van grove motoriek naar fijne motoriek

6 1. Tilt het hoofd even op in buiklig (1 maand) 2. Tilt het hoofd langer op en draait het hoofd (3 maanden) 3. Houdt het hoofd in balans (4 maanden) 4. Tilt in buiklig de romp op en steunt op de handen ( 4 maanden) 5. Rolt van buik naar rug (5 maanden) 6. Zit met lichte steun (6 maanden) 7. Kruipt op handen en knieën (7-8 maanden 8. Trekt zich op aan voorwerpen (9 maanden) 9. Staat met steun (10 maanden) 10. Loopt met steun (11 maanden) 11. Staat alleen (12 maanden) 12. Loopt zelfstandig ( 14 maanden)

7 1. Zien - na de geboorte vaag -na 4 weken kan de baby kleuren onderscheiden (eerst rood) -na 2 maanden meer gericht kijken en voorwerp volgen. 2. Horen en reuk - reageert na 3 dagen op stem moeder, in combinatie met de geur van de moeder 3. Tastzin (orale fase) -Is de mond belangrijk (baby kijkt met mond) -Later belangrijk ten behoeve van de cognitieve ontwikkeling

8 1. Door rijping en leren 2. Ervaren, herhalen en imiteren 3. Leren via de tast (vooral de mond) 4. Taal. Van geluidjes naar twee woord zinnen -voortalige fase 0-1 jaar (klinkers) - vroegtalige fase 1-2 jaar (betekenis geven aan woorden, semantiek) - differentiatiefase 2-5 jaar (verbaal en lichaamstaal) - voltooiing, vanaf 5 jaar Baby taal: Brabbeltaalhttp://www.youtube.com/watch?v=5IxWbrbohdI

9 1. Maakt geluidjes vanaf een paar weken 2. Kraait vanaf 2 maanden 3. Lacht vanaf 2 maanden 4. Wendt zich naar stem vanaf 3 maanden 5. Doet geluiden na vanaf 6 maanden 6. Zegt papa/mama ongericht vanaf 8 maanden 7. Zegt papa/mam gericht vanaf 10 maanden 8. Zegt één woord tussen 10 en 18 maanden 9. Zegt drie woorden (tussen 12 en 22 maanden 10. Wijst een lichaamsdeel aan vanaf 15 maanden 11. Combineert twee woorden vanaf 18 maanden

10 Een baby communiceert met name via lichaamstaal aangezien de baby pas na ongeveer één jaar de eerste woordjes kan spreken. - Gesloten hand (ik ben er even niet) - Gesloten hand met duim omhoog (ik ben in afwachting van of de baby heeft plezier Huilen. De moeder herkent aan het huil gedrag of de baby honger of pijn heeft.

11 1. Verschillende geluiden of muziek laten horen 2. Liedjes met de baby te zingen en samen geluiden te maken 3. Bij de activiteiten oogcontact met kinderen houden 4. Zeg wat je doet als je met iets bezig bent 5. Duidelijk en rustig spreken 6. Je woorden ondersteunen met lichaamstaal

12 1. Van allemansvriend naar eenkennigheid (vanaf zeven maanden selectief lachen) 2. Hechting aan stabiele, betrouwbare verzorgers (Bowlby) 3. Ontwikkeling eigen persoonlijkheid - Geen ik-besef. Herkent zichzelf in spiegel niet. - Wel eigen persoonlijkheid en temperament. Te denken valt aan de reactie op een “gebeurtenis” in de omgeving. Deze kan per kind geheel verschillen 4.

13 De ervaring die baby’s hebben met intimiteit heeft nog niets te maken met de beleving met de seksualiteit zoals volwassenen die kennen. Als iemand op jonge leeftijd, door ontbreken van lichaamscontact, geen gevoelens van intimiteit ervaart bij de ouders, dan is het moeilijk om deze gevoelens op latere leeftijd nog te ontwikkelen

14  Baby 2 tot 6 maanden - het eerste lachje blijft uit - neemt zijn beurt niet met imitatiespelletjes  Baby 6 tot 10 maanden - varieert het geluid dat hij maakt niet - probeert niet te imiteren - duimpje komt niet los van de andere vingers - hij reageert niet op zijn naam - kijkt niet naar de richting waar het geluid vandaan komt

15  Baby 10 tot 15 maanden - gaat niet wijzen - neemt geen initiatief  Vanaf 15 maanden - de eerste woordjes komen niet

16 In je boek staan in thema 3 tal van goede tips. Lees deze door. - Tip 1Motoriek - Tip 2Voeding - Tip 3Slapen - Tip 4Taal - Tip 5Lichaamstaal - Tip 6Stimulans - Tip 7 Hechting - Tip 8Ontwikkeling algemeen


Download ppt "Thema 3 Boek Cliënt en omgeving. Ericson heeft de ontwikkeling van de mens verdeelt in 8 fasen."

Verwante presentaties


Ads door Google