De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sven De Moor 5 maart 2013 2DS. Sven De Moor  Educatief medewerker vtbKultuur sinds 1998  Socio-culturele vereniging  18 personeelsleden, 150 afdelingen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sven De Moor 5 maart 2013 2DS. Sven De Moor  Educatief medewerker vtbKultuur sinds 1998  Socio-culturele vereniging  18 personeelsleden, 150 afdelingen."— Transcript van de presentatie:

1 Sven De Moor 5 maart DS

2 Sven De Moor  Educatief medewerker vtbKultuur sinds 1998  Socio-culturele vereniging  18 personeelsleden, 150 afdelingen met 750 vrijwilligers  Bezig met ICT, website, sociale media (faciliteren)  Sinds 2012 met project 2DS  Verkenner-ontwikkelaar  Intern-extern  Taakgericht-relatiegericht WIE BEN IK?

3 Doelstelling Concept WAT IS 2DS?

4  Doelstelling 2DS brengt mensen van 35 tot 60 jaar met eenzelfde culturele interesse samen en geeft hen de mogelijkheid om die interesse uit te diepen en om te zetten in actie. 2DS biedt de cultuurbelevers ondersteuning in hun projecten door gespecialiseerde diensten aan te bieden en hen een digitaal platform ter beschikking te stellen waarop ze toegang hebben tot een netwerk van gelijkgezinden, informatie, instrumenten en kennis om projecten in optimale omstandigheden te kunnen ontwikkelen. Op lange termijn wil 2DS hét cultuurspreidingsnetwerk van Vlaanderen worden, hét referentiepunt op het vlak van cultuuractivatie! WAT IS 2DS?

5  Huidig concept Een online platform met 3 hoofdcomponenten: - inspiratiehoek (best practices, …) - thematische ateliers voor co-creatie (matching) - diensten voor organisatoren (promotie, verzekering, transport, funding, …) 2DS = - Een open platform voor initiatiefnemers van creatieve culturele initiatieven - Een open platform voor deelnemers aan culturele initiatieven WAT IS 2DS?

6 Aanleiding Mijlpalen EEN BEETJE HISTORIEK

7  Oorzaak Het verenigingsleven in zijn huidige vorm veroudert. Op welke manier kunnen we dit op een modernere manier aanpakken en een jongere doelgroep bereiken? -> noodzaak vernieuwing vs R.I.P. vtbKultuur  Aanleiding vtbKultuur wil als sociaal-culturele vereniging een betekenisvolle rol spelen voor de leeftijdsgroep jarigen. De Raad van Bestuur gaf opdracht om na te gaan op welke wijze een werking kan opgestart worden, gericht op de vermelde doelgroep. EEN BEETJE HISTORIEK

8  Eerste idee: verandertraject vtbKultuur Migreren van lokale afdelingen naar themagroepen. - Online samenwerken via bestaande platformen.  Huidig idee: oprichten nieuwe organisatie 2DS - Alle mensen met interesse voor cultuur verenigen - op een deels zelfgebouwd online dienstenplatform - met functionaliteiten voor kennisdeling, profiel- matching, co-creatie en promotie. EEN BEETJE HISTORIEK

9 Omgeving Swot Concurrentie ANALYSE

10  Onderzoek Dirk De Corte ‘Is er een markt voor zinvolle culturele groepsbeleving voor de groep van 35- tot 60-jarigen door vtbKultuur?’ -> concrete aanbevelingen  Pas het productaanbod aan  Wees alert voor trends  Bouw “alternatieve netwerken” uit (niet-dwingend)  Bouw platformen voor co-creatie  Verbind passieve met actieve cultuurparticipatie (noden)  Zorg voor een correcte branding van “Het Tweede Spoor” OMGEVINGSANALYSE

11 CONCURRENTIEANALYSE Gezinnen Vrouwen Belangenbehartiging Gepensioneerden Ontplooiing Cultuur Vakantie Vrijheid Genieten Natuur Avontuur Sociaal Groei Ondernemend Netwerken Bijleren Maatschappelijk engagement Actief Reizen Ontmoeting Contact Bewegen Solidariteit Sport Zorg Educatie Bedevaart Hobbyclubs Pensioendienst Platteland Koken Gezondheid Creativiteit Intercultureel Opvoeding Juridisch advies Kinderopvang Samenleven Behoeften vrouw Bedrijfsvoering Emancipatie Rechtvaardigheid Verbondenheid Alleenstaand Consument Spaarkaart Kinderen Universiteit vrije tijd Geschiedenis Taal Kunst Cursussen Cultuurkaart Boeken & cd’s Vlaams Open

12  Correlaties -> beleidsuitdagingen  Voortrekkersrol spelen in nieuwe vormen van cultuur(participatie).  Nieuwe vormen van vrijwilligers- en afdelingswerking.  Via ons aanbod inspelen op de democratisering van cultuuruitingen en verbreding van cultuurbelevingen.  Efficiënt en interactief communicatieplatform uitbouwen (eventueel met partners).  In onze eigenheid herkend worden. Naamsbekendheid. (“we’re stuck in the middle”)  Nieuwe vormen van groepsvorming bewerkstelligen: nieuwe netwerken. SWOTANALYSE

13 Niet In Mijn Organisatie VERANDERTRAJECT

14  Vaststellingen/weerstanden :  “besmetting” nieuwe doelgroep met bestaande doelgroep: verouderd publiek vtbKultuur (andere cultuur)  2 sporen moeilijk te mengen voor personeel: 2 snelheden  Transparantie behouden tov subsidiërende overheid  Conclusie : We kiezen niet voor een verandertraject, maar rollen het project uit binnen een nieuwe organisatie. -> sneller opstarten -> meer mogelijkheden -> met een schone lei beginnen -> op lange termijn vtbKultuur opslokken? Stap 1: projectmanager -> businessplan/haalbaarheid VERANDERTRAJECT?

15  Eerste fasen binnen vtbKultuur -> coalitie: PL + SDM <> WG VERANDERINGSMODEL KOTTER

16 … WORDT VERVOLGD

17  Doelgroepenonderzoek ism iMinds  Bevraging doelgroep  Expertenpanel  panelonderzoek  Conceptvoorstel verder uitwerken ism professionele partners (draagvlak)  Visualisatie  Branding  Partnerships diensten  Voorstelling businessplan aan RvB  Goedkeuring oprichting nieuwe organisatie (?)  Samenstelling medewerkersteam (?) VOLGENDE STAPPEN

18 Vragen ??????????


Download ppt "Sven De Moor 5 maart 2013 2DS. Sven De Moor  Educatief medewerker vtbKultuur sinds 1998  Socio-culturele vereniging  18 personeelsleden, 150 afdelingen."

Verwante presentaties


Ads door Google