De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bewaren of vernietigen op basis van selectielijsten Roeland Verhaert, Stadsarchief Antwerpen Papiermand of archiefdoos?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bewaren of vernietigen op basis van selectielijsten Roeland Verhaert, Stadsarchief Antwerpen Papiermand of archiefdoos?"— Transcript van de presentatie:

1 Bewaren of vernietigen op basis van selectielijsten Roeland Verhaert, Stadsarchief Antwerpen Papiermand of archiefdoos?

2 •Niemand weet exact wat er met de documenten moet gebeuren •Niemand weet hoe lang ze moeten bewaard blijven Problematiek

3 •Ofwel niets weggooien => enorme hoeveelheden papier => niets terugvinden •Ofwel zonder onderscheid alles weggooien, wanneer kelder vol zit => plots is de hele geschiedenis van de school verdwenen Gevolgen

4 •Gestructureerd vernietigen en bewaren op basis van selectielijsten •Procedures ter ondersteuning Alternatief

5 •Bewaren kost geld, ook digitaal •Alles bewaren is niet nodig voor het later onderzoek •Beter selecteren betekent betere en meer toegankelijke informatie. Enkel de essentie moet worden bewaard. Waarom niet alles bewaren?

6 Gemeenschapsonderwijs en het gesubsidieerd officieel onderwijs: overgangsfase - Tot nog toe: niets vernietigingen zonder toelating van het algemeen Rijksarchief - Na uitvoeringsbesluit bij Archiefdecreet Vlaamse regering: Niets vernietigen zonder toetsing aan de officiële selectielijsten Vrij onderwijs: -Inrichtende macht beslist, tenzij voor zaken waarvoor er een wettelijke verplichting bestaat Juridisch kader

7 Omzendbrieven van het ministerie “Bewaartermijn van leerlinggebonden documenten” SO/2003/02 en BaO/2005/03 ! Geven voor Gemeenschapsonderwijs en het gesubsidieerd officieel onderwijs geen vrijgeleide om te vernietigen ! Juridisch kader (2)

8 Zie meester over mijn schoolarchief, p Reeksen oplijsten 2.Termijnen en bestemming controleren => selectielijsten 3.Instructies inrichtende macht? 4.Goedkeuring vragen aan Algemeen Rijksarchief/ selectiecommissies Vlaamse overheid (eind 2012?) 5.Vernietigen, bij voorkeur via een firma voor datavernietiging (nu vaak gratis of zelfs met vergoeding) Procedures vernietiging

9 “Systematisch overzicht van alle soorten documenten, reeksen en dossiers die gevormd en ontvangen worden door een school bij het uitvoeren van haar taken, met vermelding van hun definitieve bestemming ('bewaren' of 'vernietigen')” Hulpinstrument: selectielijst

10 •Met zo weinig mogelijk documenten de essentie bewaren van de taken die een school vervult •Werkinstrument voor de administratie, om proactief werken mogelijk te maken  Dossier afgesloten => vermelding “Vernietigen in 2013” of “Permanent te bewaren” •Retroactief opruimen van kelders en zolders: snel en correct de bestemming bepalen Selectielijst: Doel

11

12 Middelbaar onderwijs van het gemeenschapsonderwijs en/reg-com_gew- gem/vlaamse_gewest_region_flamande/5021_ABHP _073.pdf Middelbaar onderwijs van de gemeenten tanden/Selectielijst_gemeente_scholen_ pdf Opmerking: Andere lijsten (ministeries, CLB’s,…) Beschikbare selectielijsten scholen

13 Voor onderwijstaken wel: •Lijsten meer gericht op soorten documenten en dossiers dan op officiële formuliernummers, modellen e.d. •Enkel als leidraad, niet formeel Ondersteunende taken (personeel, financiën, beleid, e.d.): niet (minder) bruikbaar voor anderen - Andere wet- en regelgeving van toepassing Beschikbare lijsten ook voor anderen (basis, hoger,…) nuttig?

14 –Lesgeven: wat werd er gegeven? –Leerlingen en hun loopbaan –De schoolvisie en het –beleid –Het leven op school –(Leerkrachten) Wat is de essentie van een schoolarchief?

15 •Vastleggen van afspraken en regels met de leerlingen •Registreren van leerlingengegevens en inschrijven van leerlingen •Opvolgen van de aan- en afwezigheden van de leerlingen en ongevallen •Sociale en medische maatregelen voor leerlingen Ontwerpstructuur van de selectielijst – onderwijstaken (1)

16 •Maatregelen ter voorkomen van leerachterstand •Opvolgen van oud-leerlingen •Organiseren en plannen van de klassen en lessen – Organiseren van klassen en studierichtingen – Plannen van de lessen door de leerkrachten – Lesgeven Ontwerpstructuur van de selectielijst – onderwijstaken (2)

17 •Opvolgen van de stage •Evaluatie van de leerlingen •Organiseren van intramuros, extramuros en parascolaire activiteiten •Organiseren van interscolaire samenwerking •Samenwerken met externe diensten in kader van educatieve activiteiten Ontwerpstructuur van de selectielijst – onderwijstaken (3)

18 Handboek p •Reeks •Bewaartermijn: 2009/2010 – V na 1 schooljaar = augustus 2011 – V na 1 jaar = 1 januari 2011 •Definitieve Bestemming •Opmerking Velden in de lijst

19

20

21

22 CodeReeksDateringBestem ming LocatieOmvang F3Aanwezigheidslijsten2004/ /2010 V 2012Kelder 2, rek 73 meter F7.2Agenda’s Latijn-Grieks1985/ /1992 V 1994Kelder 2, rek 8-97 meter F2Stamboekregister1988/ /2001 BKelder 2, rek 94 dozen F2Leerlingendossiers1988/ /2001 V 2007Kelder 2, rek meter Aan de slag: retroactief

23 LocatieCodeReeksDateringBestemming G:\2_07_Lesorganisatie\2_0 7_03_ASO\2011_2012 F7.2Agenda’sV 2014 G:\2_01_leerlingenregistrati e\register F2StamboekregisterB G:\2_01_leerlingenregistrati e\dossiers\2011_2012 F2LeerlingendossiersV 2018 Aan de slag: proactief

24 Bedankt voor uw aandacht.


Download ppt "Bewaren of vernietigen op basis van selectielijsten Roeland Verhaert, Stadsarchief Antwerpen Papiermand of archiefdoos?"

Verwante presentaties


Ads door Google