De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De eerste car-ferry door Arne Pyson De eerste car-ferry door Arne Pyson.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De eerste car-ferry door Arne Pyson De eerste car-ferry door Arne Pyson."— Transcript van de presentatie:

1

2 De eerste car-ferry door Arne Pyson De eerste car-ferry door Arne Pyson

3 Welkom aan boord ! Welkom aan boord !

4 t.s. “Ville de Liege” Gebouwd in 1913 bij Cockerill te Hoboken-Antwerpen t.s. “Ville de Liege” Gebouwd in 1913 bij Cockerill te Hoboken-Antwerpen

5 Turbine steamer Brt: ton lengte: 95.40m breedte: 10.98m diepgang: 3.00m passagiers: 900 snelheid: 24 knopen

6 Oorlog , ingezet als troepentransport, hier te zien in de haven van Dover

7 …vervoerde gekwetsten van en soldaten voor het front te Ieper…

8 Op 18 januari 1919 bracht ze een eerste contingent vluchtelingen terug naar Oostende.

9 De Japanse keizer Hiro-Hito bezocht op 14 juni 1921 de Antwerpse haven aan boord van de “Ville de Liege”

10

11 Aankomst te Oostende

12 Op 11 februari 1929 bij aankomst te Dover met een stormachtige zuidwester liep de”Ville de liege” op de rotsen en zonk.

13 De romp bevond zich nog in goede staat (hier bij laag water)

14 De berging

15 Na de berging te Dover werd ze naar Antwerpen gesleept.

16 In 1936 werd de “Ville de Liege” in vijf maanden omgebouwd tot de eerste Car-Ferry en herdoopt tot “London-Istanbul” Ze werd 106 m lang en uitgerust om 100 autos te vervoeren en 250 passagiers over twee klassen. Ze werd op 1 augustus 1936 in de vaart gebracht, er werden dat jaar auto’s overgezet door onze lijn. In 1936 werd de “Ville de Liege” in vijf maanden omgebouwd tot de eerste Car-Ferry en herdoopt tot “London-Istanbul” Ze werd 106 m lang en uitgerust om 100 autos te vervoeren en 250 passagiers over twee klassen. Ze werd op 1 augustus 1936 in de vaart gebracht, er werden dat jaar auto’s overgezet door onze lijn.

17 Voor en na de verbouwing.

18 Deze ‘indrukwekkende vlottende garage’ bevatte dertig cabines, zes badkamers, een restaurant, een salon en een rookzaal.

19 1938

20 Zicht op het garagedek

21 Het laden en lossen gebeurde langs de zijwand. (oosteroever)

22 De haveninstallaties werden aangepast en een modern gebouw werd opgericht naast station, bestemd voor de autodiensten, tol en autoclubs.

23 : met vluchtelingen naar Folkestone : Royal Navy omgebouwd tot HMS “Algoma” 1941: omgebouwd tot HMS ”Ambitious” 1942: naar Scapa Flow als steunschip v duikboten. 1943: naar IJsland en Lerwick 06 juni 1944: D-DAY landing Normandië (Britse landingszone) : overgedragen en terug naar België : met vluchtelingen naar Folkestone : Royal Navy omgebouwd tot HMS “Algoma” 1941: omgebouwd tot HMS ”Ambitious” 1942: naar Scapa Flow als steunschip v duikboten. 1943: naar IJsland en Lerwick 06 juni 1944: D-DAY landing Normandië (Britse landingszone) : overgedragen en terug naar België

24 De “London-Istanbul” werd uit dienst genomen in 1950 en afgebroken in door Arne Pyson okt 2005 Einde


Download ppt "De eerste car-ferry door Arne Pyson De eerste car-ferry door Arne Pyson."

Verwante presentaties


Ads door Google