De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Guy Peeters Jan Cuypers.  Filmpje opwarming TheoriePraktijk deel 1PauzePraktijk deel 2Evaluatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Guy Peeters Jan Cuypers.  Filmpje opwarming TheoriePraktijk deel 1PauzePraktijk deel 2Evaluatie."— Transcript van de presentatie:

1 Guy Peeters Jan Cuypers

2  Filmpje opwarming

3 TheoriePraktijk deel 1PauzePraktijk deel 2Evaluatie

4  Gericht naar kinderen tot 12 jaar  Voor trainers/coaches … die de kinderen begeleiden  in clubs (trainingen, stages, …)  Tijdens initiaties/sportdagen in scholen  Voor leerkrachten lichamelijke opvoeding in scholen

5

6 Stap 1 Breed/divers denken Stap 2 Keuze maken Stap 3 Breed/divers denken in de gemaakte keuze

7 Stap 1 Alle ideeën zijn goed - totale openheid geen ja-maar Stap 2 Durven kiezen Niet alles willen doen Stap 3 Alle deelideeën zijn goed geen ja-maar

8

9 Inhoud OrganisatieMethode WAT ? HOE ? WAAR ?

10 Wat gaan we de kinderen laten doen ? WAT ?

11 Diverse materialenRitmic warming – up Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend

12 Waar/Waarmee ga ik aan de slag met de kinderen ? WAAR ? WAARMEE ?

13 Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging Opstelling in functie van kern

14 Hoe ga ik om met de kinderen ? HOE ?

15 Van makkelijk naar moeilijkVan gesloten naar openVan oefening naar spel

16

17  Diverse sporttakken  Diverse diploma’s (gediplomeerden/ A,B,C,aspirant- initiator)  Diverse ervaringen Iedereen is gelijk Leren van elkaar

18 Iedereen heeft goede ideeën Verhaal waterput (ontwikkelingshulp)

19 DocentHeterogene deelnemersgroep Geven Deel 1 praktijkDeel 2 praktijk (opnemen op video) Nemen Deel 2 praktijk (opnemen op video) Deel 1 praktijk Delen Deel 2 oefening delen met deelnemers van andere bijscholingen deel 2 oefening (bekijken van elkaars videobeelden …

20 Open source mentaliteit Crowd- sourcing Concept- versterking Nemen – geven –delen Krachten bundelen Nemen – geven –delen Krachten bundelen Deelnemers vormingen

21 Consumeren

22 Inhoud 1.Ritmic warming – up Coördinatie in 4 tijden • Voetenbewegingen • Armbewegingen • Rompbewegingen • Met materiaal 2.Diverse materialen 3.Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend OrganisatieIedereen is altijd in beweging • Straatvorm • L-vorm • Kruis-vorm Methode

23 Inhoud 1.Ritmic warming – up 2.Diverse materialen 1.Stok en bal 2.Kegel en tennisbal 3.Hoepel en stok 3.Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend OrganisatiePer 2 Methode

24 Inhoud 1.Ritmic warming – up 2.Diverse materialen 3.Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend 1.Lopen, steunen, springen (bewegingsomloop) 2.Klauteren, gooien en vangen, steunen (bew.omloop) 3.Ballen rollen, rotaties, lopen OrganisatiePer 2 Methode

25 Inhoud1.Individueel : Lopen met tennisbal en oefeningen doen per 2 : idem en op signaal speler met bal tikt speler zonder bal per 4 : achter elkaar lopen en bal over hoofd doorgooien (voorste start met 2 ballen en achterste loopt naar voren) Organisatie 1.Van individueel naar kleine groepjes 2.Iedereen op elk moment in beweging (ster) 3.Opstelling in functie van kern Methode

26 InhoudSter (met 2 materialen) Dubbele cirkel (met 4 materialen) Organisatie 1.Van individueel naar kleine groepjes 2.Iedereen op elk moment in beweging (ster) 3.Opstelling in functie van kern Methode

27 InhoudDubbele rechthoekjes : oefeningen naar elkaar (ruimte) De matrix (ruimte) Met hoepels (materiaal) Opw : tikspel (niet tikken in hoepels) Kern : Coördinatieoefeningen snelle richtingsveranderingen Organisatie 1.Van individueel naar kleine groepjes 2.Iedereen op elk moment in beweging (ster) 3.Opstelling in functie van kern Methode

28 InhoudHaasje-over lopen + afstoten + gespreid landen Idem maar over iemand in hurkzit (laag) Idem maar met handensteun (hoog) Idem maar over dubbele hindernis (rugby scrimmage) OrganisatiePer 2 - verspreid Methode 1.Van makkelijk naar moeilijk 2.Van gesloten naar open 3.Van oefening naar spel

29 InhoudRustig lopen + vast sprintparcours Idem maar zelf poortje kiezen Idem maar alle keuzes zijn open OrganisatiePer 2 Methode 1.Van makkelijk naar moeilijk 2.Van gesloten naar open 3.Van oefening naar spel

30 InhoudCorrecte pomphouding aannemen (oefening) Pompoefening (oefening) Met bal en 2 potjes in pomphouding (spel) OrganisatiePer 2 - verspreid Methode 1.Van makkelijk naar moeilijk 2.Van gesloten naar open 3.Van oefening naar spel

31 Co-creëren Iedereen heeft goede ideeën

32 Materiaal is uitgangspunt •Zoek creatieve oefeningen met maximum 5 verschillende materialen Algemene motoriek is uitgangspunt •Kies minstens 5 motorische basiseigenschappen (lopen, klimmen, klauteren, zwaaien, kruipen, steunen, hangen, vangen en gooien, springen, draaien, ….) Methode is uitgangspunt •Van makkelijk naar moeilijk •Van gesloten naar open •Van oefening naar spel

33 Inhoud 1.Ritmic warming – up 2.Diverse materialen 3.Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie1.Van individueel naar kleine groepjes 2.Iedereen op elk moment in beweging (ster) 3.Opstelling in functie van kern Methode 1.Van makkelijk naar moeilijk 2.Van gesloten naar open 3.Van oefening naar spel Maak heterogene groepen (sporttak/ervaring/diploma) en leer van elkaar

34 Inhoud1.Ritmic warming – up 2.Diverse materialen 3.Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie 1.Van individueel naar kleine groepjes 2.Iedereen op elk moment in beweging 3.Opstelling in functie van kern Methode 1.Van makkelijk naar moeilijk 2.Van gesloten naar open 3.Van oefening naar spel Maak heterogene groepen (sporttak/ervaring/diploma) en leer van elkaar

35 Inhoud1.Ritmic warming – up 2.Diverse materialen 3.Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie1.Van individueel naar kleine groepjes 2.Iedereen op elk moment in beweging (ster) 3.Opstelling in functie van kern Methode 1.Van makkelijk naar moeilijk 2.Van gesloten naar open 3.Van oefening naar spel Maak heterogene groepen (sporttak/ervaring/diploma) en leer van elkaar

36  Inhouden  Varieer in materialen  Las regelmatig ritmische oefeningen in  Versterk de algemene motoriek  Organisatie  Begin individueel en eindig in kleine groepjes  Geef elk kind de kans om op elk moment in beweging te zijn  Win tijd door een opstelling te kiezen die je zoveel mogelijk kan laten staan de ganse training lang.  Methode  Begin makkelijk en maak het stap voor stap moeilijker  Begin met vaste oefeningen van uzelf en evolueer stap voor stap naar inbreng van de kinderen zelf, zo ontwikkel je de creativiteit van uw spelers  Spelen is leren, las dus spelvormen in… en kinderen vinden dit bovendien erg leuk.

37 Dank u voor uw co-creativiteit persoonlijke eigenheid geven-nemen-delen

38


Download ppt "Guy Peeters Jan Cuypers.  Filmpje opwarming TheoriePraktijk deel 1PauzePraktijk deel 2Evaluatie."

Verwante presentaties


Ads door Google