De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Alleen kennisaspecten  Het impressionisme als kunstrichting.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Alleen kennisaspecten  Het impressionisme als kunstrichting."— Transcript van de presentatie:

1

2 Alleen kennisaspecten  Het impressionisme als kunstrichting.

3  Het toepassen van pentatonische elementen, heletoonstoonladder en kerktoonsoorten.  Polyritmiek en polymetriek.  Het akkoord als kleurmiddel.  Voorkeuren voor vrije vormen.  Structuurbepaling vanuit bijzondere titels die een bepaalde sfeer oproepen.  Uiterst gedifferentieerd gebruik van klankkleur. Debussy: La cathedrale engloutie

4 Kennisaspecten gekoppeld aan luistervaardigheid Melodisch  Het doorbreken van periodische zinsbouw. Ritmisch  Vrijer gebruik van het metrum. Klankkleur  Verglijdende instrumentatie.  Technieken en speelmanieren:

5  sonore zachte klanken;  gestopt koper;  arpeggio's;  gebruik van glissando's. Debussy: claire de lune v.a. 4:30

6

7 Kennisaspecten gekoppeld aan luistervaardigheid  Het terugkomen van vroegere - structuren, bijvoorbeeld oude dansvormen, cantus- firmuszettingen. Alleen kennisaspecten  Aandacht voor pre-klassieke musiceerpraktijken, het moderne in de aankleding van de oude structuren.  Gebruik van bij voorkeur niet- romantische instrumentale combinaties. Strawinsky: Pulcinella vergelijk: Pergolesi la serva padronaPergolesi la serva padrona

8

9 Kennisaspecten gekoppeld aan luistervaardigheid Melodisch  Atonaliteit, Sprechgesang. Ritmisch  Maatwisseling. - Harmonisch  Veelvuldig voorkomen van dissonanten. Webern: 5 stukken voor orkest (ultra-kort) vrije atonaliteit5 stukken voor orkest (ultra-kort) Webern: twee liederen strenge atonaliteit: dodecafonie – bezettingtwee liederen Berg: uitleg sprechgesang in opera Wozzeck v.a. 4:00 of Schönberg Pierrot LunairesprechgesangSchönberg Pierrot Lunaire

10 Structuur  Ostinate figuren. Klankkleur  Nieuwe instrumentaties:  het naar voren halen van slagwerk en blazers;  het onconventioneel gebruik van instrumenten. Strawinsky: sacre du printemps – ritmische emancipatiesacre du printemps Strawinsky: l'histoire du soldat – bezetting, ritme en metrum l'histoire du soldat Bartok: concert voor strijkers, pauken en celesta vanaf 12:38concert voor strijkers, pauken en celesta

11 Alleen kennisaspecten  Het expressionisme als kunstrichting.

12  Weense school.  Bitonaliteit, polytonaliteit.  Ontstaan van de dodecafonie.  Typische motoriek vanwege onregelmatige maatsoorten en syncopen.  Voorkeur voor polyfonie.  Voorkeur voor heldere structuren,  Technieken als kreeft, omkering, spiegel in verband met compositietechnieken van de Weense school.  Uitbreiden van dodecafonie tot seriële technieken.

13

14  Het herkennen van elektronische muziek als zodanig.

15  musique concrète: bestaand geluid manipuleren  pure electronische muziek  mengvormen Stockhausen: cosmic pulses voor electronica; contacte voor piano, slagwerk en electronicacosmic pulses contacte

16

17 Kennisaspecten gekoppeld aan luistervaardigheid  Het herkennen van clusters.  Het herkennen van onconventioneel gebruik van muziekinstrumenten.  Het herkennen van minimal music.

18

19 Alleen kennisaspecten  Begrip klanklaag, dichtheid.  Verdwijnen van tonaliteit.  Begrip seriële muziek.  Grafische partituur.  Het principe van de geleidelijke verandering als basis van een compositie.

20 Penderecki: threniPenderecki: threni –(voor de overlevenden van Hiroshima) clusters Reich: music for 6 marimba'sReich: music for 6 marimba's – minimal music Ives: the unanswered question: v.a 1:00Ives: the unanswered question: v.a 1:00 – polymetriek, bitonaliteit Berio: sequenza XIV voor celloBerio: sequenza XIV voor cello / sequenza III voor stem – nieuw instrumentgebruiksequenza III voor stem Xenakis: Dmaathen voor hobo en percussie In Accord: mix door Kronos kwartetIn Accord: mix door Kronos kwartet – citaten en avant garde John Cage: sonata for prepared pianoJohn Cage: sonata for prepared piano - instrumentgebruik Hindemith-Shlemmer: Triadisch ballet – Hindemith-Shlemmer: Triadisch ballet – Bauhaus, kubistisch dansexperiment Extreem: John Cage 4:33 (1952) everything is music - late dada, performanceeverything is music

21

22


Download ppt "Alleen kennisaspecten  Het impressionisme als kunstrichting."

Verwante presentaties


Ads door Google