De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Agenda 1. Welkom 2. Uitleg werkgroep Digitale WeerbaarheidUitleg werkgroep Digitale Weerbaarheid 3. MSN -taal 4. Internet en enkele gevaren 5. Lesmateriaal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Agenda 1. Welkom 2. Uitleg werkgroep Digitale WeerbaarheidUitleg werkgroep Digitale Weerbaarheid 3. MSN -taal 4. Internet en enkele gevaren 5. Lesmateriaal."— Transcript van de presentatie:

1

2

3 Agenda 1. Welkom 2. Uitleg werkgroep Digitale WeerbaarheidUitleg werkgroep Digitale Weerbaarheid 3. MSN -taal 4. Internet en enkele gevaren 5. Lesmateriaal “Diploma Veilig Internet” kort bespreken De rol als ouder is begeleidend en ondersteunend. Het is van groot belang open te staan voor de verhalen van de kinderen en hen te leren omgaan met de risico’s die internet met zich meebrengt.

4 di 10 feb 2009, 12:55 | 0 reacties •Akkoord over veiliger sociaal netwerken BRUSSEL - Op initiatief van de Europese Commissie hebben zeventien Europese internetbedrijven dinsdag een akkoord getekend om sociaal netwerken veiliger te maken voor jongeren onder de 18 jaar. Tot de ondertekenaars behoren Google/YouTube, Facebook, Hyves, Microsoft Europe en Yahoo!Europe. Sociale netwerken genieten een sterk groeiende populariteit: 41,7 miljoen Europeanen gebruiken ze om met elkaar te communiceren op het internet. Naar verwachting is dat aantal in 2012 gegroeid tot 107,4 miljoen. De dinsdag ondertekende overeenkomst heeft tot doel tieners te leren omgaan met potentiële risico's die ze online lopen, zoals pestgedrag of het prijsgeven van persoonlijke informatie

5 Digitale voetafdruk •Mediawijs Aandacht voor de werking en invloed van media speelt al jaren een rol in het onderwijs. Eerst heette dit media-educatie, maar die term is in 2005 door de Raad voor Cultuur omgedoopt tot ?mediawijsheid?. De digitale voetafdruk is het totaal aan sporen dat u achterlaat op het net. De grootte van de voet wordt bepaald door de hoeveelheid sporen die u virtueel achterlaat. Dus als u ergens een enquête invult, lid wordt van een sociaal netwerk site of registreert op een forum, wordt uw digitale voetafdruk groter. Het onlangs in opspraak gekomen Hilversumse mediabedrijf Advance heeft volgens eigen zeggen een 'interactieve relatie' met 2,2 miljoen Nederlanders. Van ongeveer 300 duizend van hen zijn meer dan honderd persoonskenmerken bekend. Door enkel verschillende testen en onderzoeken op het internet aan elkaar te koppelen, is het bedrijf in staat om een gedetailleerd beeld te krijgen van een grote hoeveelheid Nederlanders. Dit is volgens het College Bescherming Persoonsgegevens mogelijk in strijd met de Wet op de Persoonsgegevens en zij doet hier nu ook onderzoek naar. Andere organisaties, zoals Facebook, passen hun gebruikersovereenkomst zo aan dat alle informatie (foto?s, berichten naar andere gebruikers, weblogs enz) die achter wordt gelaten op het platform, automatisch aan de site toebehoort. Dit betekent dat zelfs wanneer de gebruiker zijn account heeft verwijderd, Facebook het recht heeft om afbeeldingen te gebruiken. Dus de voetafdruk is ook nog eens blijvend! Ook scholieren denken vaak niet na over hun digitale voetafdruk. De enorme hoeveelheid informatie die al beschikbaar is via het sociale netwerk Hyves illustreert dit goed. Scholieren staan er niet bij stil dat informatie uit deze sites kunnen worden gebruikt voor andere doeleinden dan enkel het willen behoren tot een community. De omgang met media verdient meer aandacht in de klas, ook vanwege de enorme opmars van ICT in het onderwijs. Er is echter nog weinig lesmateriaal voorhanden, waardoor leraren zich vaak incompetent voelen om mediawijsheid in de klas te behandelen.

6 Werkgroep Digitale Weerbaarheid Dit blijkt uit onderzoek van de Britse organisatie ChildWise. Zij onderzocht het kijkgedrag van ruim kinderen. Volgens Rosemary Duff, de directeur van ChildWise is het een generatie die papier en tekst hebben verlaten. De organisatie waarschuwt dat kinderen straks onvoldoende kunnen lezen en schrijven. De Britse jongeren besteden per dag 2,7 uur aan televisie kijken, anderhalf uur aan internet en een kleine anderhalf uur aan gamen. Een op de drie van de kinderen neemt zelfs een computerspelletje mee naar bed. Kinderen van nu zijn ’beeldschermkinderen’ AMSTERDAM - Jonge kinderen tussen de vijf en zestien jaar brengen per dag gemiddeld zes uur door achter een beeldscherm Van buiten spelen of een boek lezen komt weinig terecht. Daar besteden ze hooguit een halfuurtje aan. Telegraaf: do 22 jan 2009, 12:22

7 Kent u deze? •W8ff •Wacht even •LOL •Laughing out Loud •Brb •Be Right Back •;-) •Knipoog

8 Kent u deze? •Kom je naar mij om 8 uur •Let op! Mijn ouders kijken mee •PAW •Groetjes / Doei •Grtzzzz, laterzzzz •Ik zie je •Cu

9 Kinderen vinden internet geweldig! •Meer tijd om te experimenteren •Van nature ontdekken •Voorsprong op volwassenen

10 Internet is oké Wat vinden volwassenen de voordelen van Internet? •Informatie •Internetbankieren •Communicatie •Gelijkgestemden / lotgenotencontact •Praktisch Wat vinden kinderen leuk aan internet? •Spelletjes •Sociale contacten onderhouden •Profielsites •MSN •Downloaden Is er verschil?

11 Zo’n 4,7 miljoen Nederlandse internetgebruikers van 15 jaar en ouder hebben in de afgelopen 12 maanden wel eens onbetaald gedownload. Burgers zien het downloaden en delen van muziek, films en games als algemeen maatschappelijk aanvaard, maar weten weinig van de techniek en regelgeving die ermee te maken heeft. Het blijkt dat er veel onduidelijk is over de toelaatbaarheid van downloaden. Het downloaden voor eigen gebruik van auteursrechtelijk beschermde muziek en films mag. Het downloaden van games is verboden. In het geval van p2p-netwerken wordt vaak niet alleen gedownload, maar wordt materiaal, vaak automatisch, weer ter beschikking gesteld aan anderen. Dit uploaden van bestanden zonder toestemming van de rechthebbende, is als zodanig niet toegestaan.

12 Favorieten van kinderen •Profielwebsites –Hyves.nl –Cu2.nl •MSN •Youtube •Games –Habbo –Runescape

13 Profielsites

14 Hyves tips -Persoonlijke gegevens -Afschermen voor niet-vrienden -Pas op met foto’s -Realiseren dat alles openbaar is -Buzz uitzetten

15 Pesten op de MSN

16 MSN tips -Alleen bekenden toevoegen -Berichtgeschiedenis bijhouden -Geen foto’s of bestanden doorsturen -Webcam alleen bij bekenden -Realiseren dat alles door de ander opgeslagen kan worden tch/introductie_veilig_internetg ebruik.htm

17 Pesten in games: Habbo Hotel •Spulletjes worden weggenomen - gestolen •Nep credits worden aangeboden (0900 nrs) •Accounts worden gekraakt Retro hotels! Wallie kaarten o.a. bij Hema!

18 “Jaaaa! Ik wil ook hoeren” door Carolien Venhuizen Ik werd vorige week door een goede vriend, werkzaam in de jeugdzorg, geattendeerd op de schokkende website; Op deze site kun je meespelen met het virtuele misdaadspel ‘bendes’. Dit schijnt de nieuwste rage te zijn onder jongeren. Doel van het spel: zoveel mogelijk virtuele misdaden plegen om godfather te worden van de onderwereld. Mensen overvallen, auto’s stelen, banken beroven enz. Wanneer je het spel goed speelt kun je credits verdienen die je allerlei voordelen kunnen verschaffen. Deze credits kun je ook eenvoudig kopen via je mobiele telefoon en dan inruilen om bijvoorbeeld hoeren te kopen die dan weer meer credits voor je verdienen. Je moet je hoeren wel af en toe helemaal verrot slaan, want dan werken ze harder……! De inlogcode van het spel ontvang je, zonder leeftijdscontrole (!), binnen enkele seconden in je . Kom je verder in het spel dan kun je worden gelinked naar gokspellen (wederom zonder leeftijd check!) waar je via sms aan mee kunt doen. Torenhoge telefoonrekeningen zijn het gevolg. Deze sites dienen toch in ieder geval voor 18 jaar en ouder te zijn?! De titel van dit stuk “Jaaaaa ik wil ook hoeren” betreft een quote uit een chatsessie over het spel ‘bendes’ onder jongeren en werd geschreven door een meisje van 13 jaar……

19 Criminal War.nl Bulletstar.net Spele.nl/Aktie/2833/Criminele_Organis atie.htm

20 Spellen tips -Persoonlijke gegevens -Niet schelden (wie kaatst kan bal terug verwachten) -Waarschuw moderator bij vervelende gebeurtenissen -Schakel altijd een volwassene in als er gevraagd wordt om een adres door te geven of naar een 09-nummer te bellen Go money kaart kopen via mobieltje Pegi-classificatie:

21 Gevaar van webcam loert •Telegraaf, wo 03 mrt 2010, 07:28 •AMSTERDAM - Bijna 10 procent van de tienermeisjes die bij internetten een webcam gebruiken, is wel eens 'in de fout gegaan'. Onder psychologische dwang zijn ze bijvoorbeeld uit de kleren gegaan of hebben seksueel getinte handelingen voor de minicamera verricht. •Belangrijkste redenen om zover te komen zijn nieuwsgierigheid, gein en spanning, schrijft Sp!ts. De gegevens komen uit onderzoek onder meer dan zesduizend tienermeiden tussen tien en achttien jaar op de online community goSupermodel. •Een op de acht meiden 'camt' met jongens en tien procent zegt wel eens te webcammen met een vreemde. 3,2 procent heeft dit ook wel eens met oude mannen gedaan. •Ruim tien procent van tienermeiden heeft spijt van een webcamsessie omdat ze iets gezegd, gedaan of gezien hebben wat ze liever niet wilden zeggen, doen of zien, zoals een seksueel voorstel. •goSupermodel waarschuwt leden voor het gevaar van contact met vreemde mensen op internet, meldt woordvoerder Daan Sip. Hij zegt te zijn geschrokken van de uitkomst van het onderzoek. Telegraaf do 25 feb 2010, 14:25 15 jaar voor seks-chantage via Facebook door onze redactie AMSTERDAM - Een Amerikaanse tiener die klasgenoten via Facebook tot sex dwong, is veroordeeld tot een celstraf van 15 jaar. De 19-jarige Anthony Stancl uit de staat Wisconsin maakte een nepprofiel aan op de populaire netwerksite dat zogenaamd aan een tienermeisje toebehoorde. Vervolgens haalde hij meer dan dertig van zijn mannelijke klasgenoten over om naaktfoto’s en –video’s te sturen, melden Amerikaanse media. In ruil voor het niet openbaar maken van de foto’s eiste Stancl dat de jongens seksuele handelingen met hem zouden uitvoeren. Zeven van de dertig jongens zouden ingegaan zijn op die eis. Stancl kwam onder de aandacht van de politie in 2008 toen hij een valse bommelding pleegde. Op de computer van Stancl werden ongeveer 300 naaktfoto’s van minderjarige jongens gevonden.

22 Uit de kleren voor de webcam Medialessen

23 Posters van naakte vader op school!

24 Pesten via websites Verkiezing lelijkste meisje van de wereld: Stem nu V

25 Happy Slapping Verkiezing lelijkste meisje van de wereld: Opnemen van filmpjes: •Ongewenst •Soms vooraf gepland •Zeer ernstig •Ook in het basisonderwijs! Publicatie middels: •MMS / MSN / •Plaatsing op websites •Uitprinten van beelden

26 Profielsite door klasgenoten gemaakt Verkiezing lelijkste meisje van de wereld: Nickname Status Naam Woonplaats Leeftijd Geboortedatum Sterrenbeeld: Uglygirl14 OFFLINE Melanie de Winter Almere Waterman Ik hou van Ik haat Ik eet het liefst Ik ben lelijke jongens mijn vriendin Jennie hondenpoep Vrijgezel mail me!!!

27 Waarom vertellen kinderen zo weinig? •Kinderen zijn bang dat ze niet meer mogen MSN´en of internetten •Ze schamen zich ervoor •Angst dat het pesten alleen maar zal toenemen •“Ik moest eerst aan mijn moeder uitleggen wat MSN was.” •Angst dat er met anderen over gepraat wordt

28 “Diploma Veilig Internet” •Maakt kinderen bewust •Veilig internet –Ook onderwerpen als computerverslaving en houding achter de pc •2 niveaus •Per niveau 8 hoofdstukken met 10 lessen •Les duurt ongeveer 45 minuten •Diploma •Past in Leefstijl •Gratis te downloaden

29 Docentenhandleiding De rol als leerkracht is begeleidend en ondersteunend. Het is van groot belang open te staan voor de verhalen van uw leerlingen en hen te leren omgaan met de risico’s die internet met zich meebrengt. De lessen zijn erop gericht om de leerlingen inzicht en vaardigheden aan te leren om op een goede manier om te gaan met internet en de risico’s die daarbij horen. De rol van ouders is van groot belang voor het onderwerp. Kinderen maken namelijk het meeste gebruik van internet in de thuissituatie. Het is belangrijk dat leerlingen niet alleen met hun leerkracht kunnen praten over wat hen bezig houdt op internet, maar zeker ook met hun ouders. Kinderen die thuis in een open sfeer kunnen vertellen wat ze meemaken op internet blijken veel minder in de problemen te komen dan kinderen bij wie dat thuis niet mogelijk is. Ouders Leerlingen Leerkrachten

30 10 tips voor veilig internetten 1. Geef nooit je ( )adres of telefoonnummer van jezelf, vrienden, ouders of je school aan iemand die je alleen kent van internet. 2. Spreek niet af met mensen die je kent van internet. Als je dit toch doet, vertel het dan aan je ouders. 3. Gebruik altijd een nickname op internet! 4. Reageer niet op vervelende chatberichten of seksuele toespelingen, maar verwijder of blokkeer deze persoon. 5. Vertel het aan je ouders als je je vervelend voelt door iets wat je hebt gezien of hebt meegemaakt op het internet. 6. Stuur geen hatelijke mailtjes, berichten of virussen naar andere kinderen. 7. Geef nooit je wachtwoord aan anderen mensen, ook niet aan vrienden. 8. Doe nooit dingen voor de webcam waar je later spijt van zou kunnen krijgen! 9. Open nooit vreemde mailtjes, bijlagen en kettingbrieven, ook niet van bekenden. 10. Denk goed na bij alles wat je doet op internet.

31 •Einde workshop Met dank voor de aandacht


Download ppt "Agenda 1. Welkom 2. Uitleg werkgroep Digitale WeerbaarheidUitleg werkgroep Digitale Weerbaarheid 3. MSN -taal 4. Internet en enkele gevaren 5. Lesmateriaal."

Verwante presentaties


Ads door Google