De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Agenda 1. Welkom 2. Uitleg werkgroep Digitale WeerbaarheidUitleg werkgroep Digitale Weerbaarheid 3. MSN -taal 4. Internet en enkele gevaren 5. Lesmateriaal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Agenda 1. Welkom 2. Uitleg werkgroep Digitale WeerbaarheidUitleg werkgroep Digitale Weerbaarheid 3. MSN -taal 4. Internet en enkele gevaren 5. Lesmateriaal."— Transcript van de presentatie:

1

2 Agenda 1. Welkom 2. Uitleg werkgroep Digitale WeerbaarheidUitleg werkgroep Digitale Weerbaarheid 3. MSN -taal 4. Internet en enkele gevaren 5. Lesmateriaal “Diploma Veilig Internet” kort bespreken De rol als ouder is begeleidend en ondersteunend. Het is van groot belang open te staan voor de verhalen van de kinderen en hen te leren omgaan met de risico’s die internet met zich meebrengt.

3 di 10 feb 2009, 12:55 | 0 reacties •Akkoord over veiliger sociaal netwerken BRUSSEL - Op initiatief van de Europese Commissie hebben zeventien Europese internetbedrijven dinsdag een akkoord getekend om sociaal netwerken veiliger te maken voor jongeren onder de 18 jaar. Tot de ondertekenaars behoren Google/YouTube, Facebook, Hyves, Microsoft Europe en Yahoo!Europe. Sociale netwerken genieten een sterk groeiende populariteit: 41,7 miljoen Europeanen gebruiken ze om met elkaar te communiceren op het internet. Naar verwachting is dat aantal in 2012 gegroeid tot 107,4 miljoen. De dinsdag ondertekende overeenkomst heeft tot doel tieners te leren omgaan met potentiële risico's die ze online lopen, zoals pestgedrag of het prijsgeven van persoonlijke informatie

4 Digitale voetafdruk •Mediawijs Aandacht voor de werking en invloed van media speelt al jaren een rol in het onderwijs. Eerst heette dit media-educatie, maar die term is in 2005 door de Raad voor Cultuur omgedoopt tot ?mediawijsheid?. De digitale voetafdruk is het totaal aan sporen dat u achterlaat op het net. De grootte van de voet wordt bepaald door de hoeveelheid sporen die u virtueel achterlaat. Dus als u ergens een enquête invult, lid wordt van een sociaal netwerk site of registreert op een forum, wordt uw digitale voetafdruk groter. Het onlangs in opspraak gekomen Hilversumse mediabedrijf Advance heeft volgens eigen zeggen een 'interactieve relatie' met 2,2 miljoen Nederlanders. Van ongeveer 300 duizend van hen zijn meer dan honderd persoonskenmerken bekend. Door enkel verschillende testen en onderzoeken op het internet aan elkaar te koppelen, is het bedrijf in staat om een gedetailleerd beeld te krijgen van een grote hoeveelheid Nederlanders. Dit is volgens het College Bescherming Persoonsgegevens mogelijk in strijd met de Wet op de Persoonsgegevens en zij doet hier nu ook onderzoek naar. Andere organisaties, zoals Facebook, passen hun gebruikersovereenkomst zo aan dat alle informatie (foto?s, berichten naar andere gebruikers, weblogs enz) die achter wordt gelaten op het platform, automatisch aan de site toebehoort. Dit betekent dat zelfs wanneer de gebruiker zijn account heeft verwijderd, Facebook het recht heeft om afbeeldingen te gebruiken. Dus de voetafdruk is ook nog eens blijvend! Ook scholieren denken vaak niet na over hun digitale voetafdruk. De enorme hoeveelheid informatie die al beschikbaar is via het sociale netwerk Hyves illustreert dit goed. Scholieren staan er niet bij stil dat informatie uit deze sites kunnen worden gebruikt voor andere doeleinden dan enkel het willen behoren tot een community. De omgang met media verdient meer aandacht in de klas, ook vanwege de enorme opmars van ICT in het onderwijs. Er is echter nog weinig lesmateriaal voorhanden, waardoor leraren zich vaak incompetent voelen om mediawijsheid in de klas te behandelen.

5 Werkgroep Digitale Weerbaarheid Dit blijkt uit onderzoek van de Britse organisatie ChildWise. Zij onderzocht het kijkgedrag van ruim kinderen. Volgens Rosemary Duff, de directeur van ChildWise is het een generatie die papier en tekst hebben verlaten. De organisatie waarschuwt dat kinderen straks onvoldoende kunnen lezen en schrijven. De Britse jongeren besteden per dag 2,7 uur aan televisie kijken, anderhalf uur aan internet en een kleine anderhalf uur aan gamen. Een op de drie van de kinderen neemt zelfs een computerspelletje mee naar bed. Kinderen van nu zijn ’beeldschermkinderen’ AMSTERDAM - Jonge kinderen tussen de vijf en zestien jaar brengen per dag gemiddeld zes uur door achter een beeldscherm Van buiten spelen of een boek lezen komt weinig terecht. Daar besteden ze hooguit een halfuurtje aan. Telegraaf: do 22 jan 2009, 12:22

6 Kent u deze? •W8ff •Wacht even •LOL •Laughing out Loud •Brb •Be Right Back •;-) •Knipoog

7 Kent u deze? •Kom je naar mij om 8 uur •Let op! Mijn ouders kijken mee •PAW •Groetjes / Doei •Grtzzzz, laterzzzz •Ik zie je •Cu

8 Kinderen vinden internet geweldig! •Meer tijd om te experimenteren •Van nature ontdekken •Voorsprong op volwassenen

9 Internet is oké Wat vinden volwassenen de voordelen van Internet? •Informatie •Internetbankieren •Communicatie •Gelijkgestemden / lotgenotencontact •Praktisch Wat vinden kinderen leuk aan internet? •Spelletjes •Sociale contacten onderhouden •Profielsites •MSN •Downloaden Is er verschil?

10 Zo’n 4,7 miljoen Nederlandse internetgebruikers van 15 jaar en ouder hebben in de afgelopen 12 maanden wel eens onbetaald gedownload. Burgers zien het downloaden en delen van muziek, films en games als algemeen maatschappelijk aanvaard, maar weten weinig van de techniek en regelgeving die ermee te maken heeft. Het blijkt dat er veel onduidelijk is over de toelaatbaarheid van downloaden. Het downloaden voor eigen gebruik van auteursrechtelijk beschermde muziek en films mag. Het downloaden van games is verboden. In het geval van p2p-netwerken wordt vaak niet alleen gedownload, maar wordt materiaal, vaak automatisch, weer ter beschikking gesteld aan anderen. Dit uploaden van bestanden zonder toestemming van de rechthebbende, is als zodanig niet toegestaan.

11 Favorieten van kinderen •Profielwebsites –Hyves.nl –Cu2.nl •MSN •Youtube •Games –Habbo –Runescape

12 Profielsites

13 Hyves tips -Persoonlijke gegevens -Afschermen voor niet-vrienden -Pas op met foto’s -Realiseren dat alles openbaar is -Buzz uitzetten

14 Pesten op de MSN

15 MSN tips -Alleen bekenden toevoegen -Berichtgeschiedenis bijhouden -Geen foto’s of bestanden doorsturen -Webcam alleen bij bekenden -Realiseren dat alles door de ander opgeslagen kan worden tch/introductie_veilig_internetg ebruik.htm

16 Pesten in games: Habbo Hotel •Spulletjes worden weggenomen - gestolen •Nep credits worden aangeboden (0900 nrs) •Accounts worden gekraakt Retro hotels! Wallie kaarten o.a. bij Hema!

17 Pesten in games: Runescape •Jongen van 14 plaatst afscheidsbrief op forum van het spel Runescape

18 “Jaaaa! Ik wil ook hoeren” door Carolien Venhuizen Ik werd vorige week door een goede vriend, werkzaam in de jeugdzorg, geattendeerd op de schokkende website; Op deze site kun je meespelen met het virtuele misdaadspel ‘bendes’. Dit schijnt de nieuwste rage te zijn onder jongeren. Doel van het spel: zoveel mogelijk virtuele misdaden plegen om godfather te worden van de onderwereld. Mensen overvallen, auto’s stelen, banken beroven enz. Wanneer je het spel goed speelt kun je credits verdienen die je allerlei voordelen kunnen verschaffen. Deze credits kun je ook eenvoudig kopen via je mobiele telefoon en dan inruilen om bijvoorbeeld hoeren te kopen die dan weer meer credits voor je verdienen. Je moet je hoeren wel af en toe helemaal verrot slaan, want dan werken ze harder……! De inlogcode van het spel ontvang je, zonder leeftijdscontrole (!), binnen enkele seconden in je . Kom je verder in het spel dan kun je worden gelinked naar gokspellen (wederom zonder leeftijd check!) waar je via sms aan mee kunt doen. Torenhoge telefoonrekeningen zijn het gevolg. Deze sites dienen toch in ieder geval voor 18 jaar en ouder te zijn?! De titel van dit stuk “Jaaaaa ik wil ook hoeren” betreft een quote uit een chatsessie over het spel ‘bendes’ onder jongeren en werd geschreven door een meisje van 13 jaar……

19 Criminal War.nl Bulletstar.net Spele.nl/Aktie/2833/Criminele_Organis atie.htm

20 Spellen tips -Persoonlijke gegevens -Niet schelden (wie kaatst kan bal terug verwachten) -Waarschuw moderator bij vervelende gebeurtenissen -Schakel altijd een volwassene in als er gevraagd wordt om een adres door te geven of naar een 09-nummer te bellen Go money kaart kopen via mobieltje Pegi-classificatie:

21 Uit de kleren voor de webcam Medialessen

22 •Internetseks, daar kun je goed ziek van zijn! •Tot slot het allermoeilijkste: praat over seks en online seks. Online seks is een nieuw taboe: pubers praten er niet graag over en zeggen dat ze er niets van moeten hebben: ‘Ik kijk wel uit zeg!’, ‘Hoe wanhopig moet je zijn!’ Ze zijn niet gewend erover te praten, zelfs niet met vrienden of andere leeftijdgenoten. Maar ondertussen gebeurt het heel veel. •Uit onderzoek blijkt dat er massaal geëxperimenteerd wordt met seksuele gevoelens binnen online relaties, en ook met online seks en seks via de webcam. Zolang ouders zich aanpassen aan dat taboe op online seks, leert een kind niet voldoende nadenken over de risico’s. De meest kwetsbare groep is tussen 11 en 15 jaar, en niet alleen meisjes. •Praat dus ook over seks, en seks via internet. Leer een kind bewust te zijn van de eigen grenzen en wensen en die van een ander. Wat niet goed voelt, is niet goed. Ook niet via de webcam. Surf bijvoorbeeld samen eens naar internetsoa.nl en informeer jezelf: Internetseks, daar kun je goed ziek van zijn!

23 Posters van naakte vader op school!

24 Pesten via websites Verkiezing lelijkste meisje van de wereld: Stem nu V

25 Happy Slapping Verkiezing lelijkste meisje van de wereld: Opnemen van filmpjes: •Ongewenst •Soms vooraf gepland •Zeer ernstig •Ook in het basisonderwijs! Publicatie middels: •MMS / MSN / •Plaatsing op websites •Uitprinten van beelden

26 Profielsite door klasgenoten gemaakt Verkiezing lelijkste meisje van de wereld: Nickname Status Naam Woonplaats Leeftijd Geboortedatum Sterrenbeeld: Uglygirl14 OFFLINE Melanie de Winter Almere Waterman Ik hou van Ik haat Ik eet het liefst Ik ben lelijke jongens mijn vriendin Jennie hondenpoep Vrijgezel mail me!!!

27 Waarom vertellen kinderen zo weinig? •Kinderen zijn bang dat ze niet meer mogen MSN´en of internetten •Ze schamen zich ervoor •Angst dat het pesten alleen maar zal toenemen •“Ik moest eerst aan mijn moeder uitleggen wat MSN was.” •Angst dat er met anderen over gepraat wordt

28 Filmpje Cyberbullying

29 “Diploma Veilig Internet” •Maakt kinderen bewust •Veilig internet –Ook onderwerpen als computerverslaving en houding achter de pc •2 niveaus •Per niveau 8 hoofdstukken met 10 lessen •Les duurt ongeveer 45 minuten •Diploma (on-line) •Gratis te downloaden

30 Docentenhandleiding De rol als leerkracht is begeleidend en ondersteunend. Het is van groot belang open te staan voor de verhalen van uw leerlingen en hen te leren omgaan met de risico’s die internet met zich meebrengt. De lessen zijn erop gericht om de leerlingen inzicht en vaardigheden aan te leren om op een goede manier om te gaan met internet en de risico’s die daarbij horen. De rol van ouders is van groot belang voor het onderwerp. Kinderen maken namelijk het meeste gebruik van internet in de thuissituatie. Het is belangrijk dat leerlingen niet alleen met hun leerkracht kunnen praten over wat hen bezig houdt op internet, maar zeker ook met hun ouders. Kinderen die thuis in een open sfeer kunnen vertellen wat ze meemaken op internet blijken veel minder in de problemen te komen dan kinderen bij wie dat thuis niet mogelijk is. Ouders Leerlingen Leerkrachten

31 Overig Lesmateriaal MR:CTRL Pimpjefoon 10 tips van Mr Ctrl voor veilig internetten 1. Geef nooit je ( )adres of telefoonnummer van jezelf, vrienden, ouders of je school aan iemand die je alleen kent van internet. 2. Spreek niet af met mensen die je kent van internet. Als je dit toch doet, vertel het dan aan je ouders. 3. Gebruik altijd een nickname op internet! 4. Reageer niet op vervelende chatberichten of seksuele toespelingen, maar verwijder of blokkeer deze persoon. 5. Vertel het aan je ouders als je je vervelend voelt door iets wat je hebt gezien of hebt meegemaakt op het internet. 6. Stuur geen hatelijke mailtjes, berichten of virussen naar andere kinderen. 7. Geef nooit je wachtwoord aan anderen mensen, ook niet aan vrienden. 8. Doe nooit dingen voor de webcam waar je later spijt van zou kunnen krijgen! 9. Open nooit vreemde mailtjes, bijlagen en kettingbrieven, ook niet van bekenden. 10. Denk goed na bij alles wat je doet op internet. Pimpjefoon is een lespakket over het plezierig en veilig gebruik van je mobieltje. Speciaal ontwikkeld voor de groepen 6, 7 en 8 van de basisschool. Mr Ctrl handleiding Wordt er bij u op de basisschool ook gecyberpest via msn? Geef les! Deze lessen zijn bedoeld voor de leerlingen van groep 6, 7 en 8. Meer materiaal over veilig internet en/of cyberpesten vindt u in onze winkel: Wilt u regelmatig informatie over jeugd en nieuwe media? Abonneert u zich dan op onze gratis maandelijkse digitale nieuwsbrief. Stuur u mailtje naar

32 •Vragen ? •Einde workshop Met dank voor de aandacht


Download ppt "Agenda 1. Welkom 2. Uitleg werkgroep Digitale WeerbaarheidUitleg werkgroep Digitale Weerbaarheid 3. MSN -taal 4. Internet en enkele gevaren 5. Lesmateriaal."

Verwante presentaties


Ads door Google