De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fraude of integriteit? Aan u de keuze! (10 kritieke momenten in de levenscyclus van een medewerker) Dag van het Magazijn 28 oktober 2008 Gert van Beek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fraude of integriteit? Aan u de keuze! (10 kritieke momenten in de levenscyclus van een medewerker) Dag van het Magazijn 28 oktober 2008 Gert van Beek."— Transcript van de presentatie:

1 Fraude of integriteit? Aan u de keuze! (10 kritieke momenten in de levenscyclus van een medewerker) Dag van het Magazijn 28 oktober 2008 Gert van Beek RSE CII 4iTrust Integrity Services B.V.

2 Stelling Een mens is eerlijk of niet eerlijk. Half eerlijk bestaat niet. Zijn er niet integere aanwezigen in de zaal?

3 Lifetime-employment? Niet meer van deze tijd Minder sociale controle Meer risico’s Job hoppers

4 1)Werving: wees reëel! Zoek niet naar het schaap met de 5 poten!..... Want dan vindt u slechts ‘zwarte schapen’!

5 2) Selectie: wees kritisch! Zelfmarketing of liegen 2 op de 3 sollicitanten liegen in het CV Men neemt de gok

6 3a) Sollicitatiegesprek: vraag door! (1/2) Behandel ook aardige sollicitanten kritisch! Laat u niet door interne druk beïnvloeden! Vraag door! (7 Gouden W’s)

7 Even tussendoor: Een sollicitant kan ook te eerlijk zijn: Ik beloof dat ik voor u harder zal werken dan in mijn vorige job. Ik denk niet dat ik deze taak aankan, maar ik kan het geld goed gebruiken. Het is waar, op papier zie ik eruit als een jobhopper. Maar ik wil onderstrepen dat ik van die vorige jobs geen enkele uit eigen beweging heb verlaten. Ik kijk uit naar een andere betrekking omdat ik in mijn huidige job hard moet werken. Sorry dat ik geeuw, dat komt doordat ik altijd tot laat in de nacht tv kijk.

8 3b) Sollicitatiegesprek: vraag door! (2/2) Originele documenten: kopie niet acceptabel! Screening: Persoonsgerichtonderzoek Screeningmachtiging Identiteit controleren Betrouwbaarheidsverklaring Juistheid en volledigheidsverklaring Verklaring omtrent het Gedrag

9 3c) Beoordeling van het CV: Waak voor schijnwerkelijkheid! CV te mooi om waar te zijn is dat meestal ook! Niet gevraagd is niet gelogen! Laat de kandidaat het eigen CV lezen! Screening specialistisch! Let op de verborgen agenda van de referent! Check de opgegeven telefoonnummers!

10 Leugenaars hebben het moeilijk. Waarom? Liegen vraagt om concentratie qua consistentie. Een leugenaar heeft angst dat het liegen te zien of te horen is, wat inderdaad ook zo is. Daardoor is ontspannen spreken moeilijk. Leugenachtig gedrag gaat gepaard met signalen die vrijwel niet te onderdrukken zijn. In hoofdlijnen verbale- en non verbale signalen. Het lastige is dat veel van deze signalen tegelijk worden afgegeven.

11

12 23 (non)verbale leugenindicatoren!

13 Echt waar! Jongeren zijn beter dan ouderen in het ontmaskeren van leugens; Vrouwen zijn vaardiger dan mannen in het detecteren van leugens en het vaststellen van de werkelijkheid; Zodra mensen intiemer worden wordt het moeilijker leugens te detecteren

14 Bill Clinton: ‘I did not have sex with that woman!’ Geloofde u hem? Waarom wel/niet?

15 Clinton scoorde Van de in de wetenschap bekende verbale en non- verbale leugenindicatoren scoort Clinton tijdens de beroemde ‘I did not have sex with that woman’- speech maar liefst 91%! Hij voldeed aan 21 van de 23 indicatoren!

16 4) Aanstelling: verstrek regels! Verstrek huishoudelijk reglement, veiligheidsregels, integriteitregels, ect. Informeer de medewerker over de inhoud/betekenis van de bedrijfsregels Laat tekenen voor ontvangst en formulier in PD

17 5) Functioneren en beoordelen: regelmatig vastleggen! Voer geregeld functionerings- en beoordelings- gesprekken. Leg vast wat positief is, maar ook wat negatief is en verbetering behoeft. Geen vastlegging: zwakke positie in geval van integriteitsproblemen.

18 6) Veranderde verantwoordelijkheid: opnieuw beoordelen! Geschiktheid steeds opnieuw per functie meten afgemeten aan het gewenste niveau van integriteit

19 7) Signalen: reageer! ! Vele soorten w.o. sociaal maatschappelijke signalen: Persoonlijke aftakeling / terugval Plotselinge welvaart

20 8) Problemen: handel! (Laat) onderzoek(en)! Doel: waarheidsvinding + signaalfunctie Geen struisvogelgedrag Legale middelen proportioneel Waak voor stigmatisering

21 9) Einde dienstverband: wees voorbereid! Exit gesprek zeer waardevol: leermoment Zorg voor goede exit lijst bedrijfseigendommen, waaronder bedrijfskleding Denk aan intrekking authorisaties / bevoegdheden Wees alert op afvoer digitale bedrijfsinformatie

22 10) Na vertrek: maak af wat u begon! Niet elk vertrek is een prettig vertrek Zeg wat u doet en doe wat u zegt Raadpleeg een jurist ook al lijkt de zaak heel duidelijk Vordering? Aangifte? Uw hele organisatie kijkt hoe u handelt.

23 Samenvattend Integer personeel betekent minder verloop, lagere inwerkkosten, langere dienstverbanden, productiever gedrag, minder ziekteverzuim en minder schade door fraude of niet-integer gedrag. Uw winst? Een aanzienlijk betere winstmarge en mensen waar u op kunt bouwen. U scoort met integer personeel!

24 Samenvattend Integer personeel betekent minder verloop, lagere inwerkkosten, langere dienstverbanden, productiever gedrag, minder ziekteverzuim en minder schade door fraude of niet-integer gedrag. Uw winst? Een aanzienlijk betere winstmarge en mensen waar u op kunt bouwen. U scoort met integer personeel!

25 Vragen?

26 Artikel over dit onderwerp nalezen: Tips_voor_werkgevers_om_arbeidsrisicos_te_voorkomen.html Dank voor uw belangstelling! Tips_voor_werkgevers_om_arbeidsrisicos_te_voorkomen.html


Download ppt "Fraude of integriteit? Aan u de keuze! (10 kritieke momenten in de levenscyclus van een medewerker) Dag van het Magazijn 28 oktober 2008 Gert van Beek."

Verwante presentaties


Ads door Google