De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leidraad: nieuwe haventoegang Huidige situatie • Nieuwe haventoegang is van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling van de haven • Foto is van april.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leidraad: nieuwe haventoegang Huidige situatie • Nieuwe haventoegang is van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling van de haven • Foto is van april."— Transcript van de presentatie:

1

2 Leidraad: nieuwe haventoegang Huidige situatie • Nieuwe haventoegang is van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling van de haven • Foto is van april 2011 • Hoofdwerken af tegen einde dit jaar

3 1. In eerste instantie het behoud en de verdere uitbouw van de positie op het vlak van roro en (lolo) containers Verleden

4 1. Het behoud en de verdere uitbouw van de positie op het vlak van roro Huidige situatie • 5 aanlegplaatsen voor roro • Lijn op Ramsgate operationeel met 2 schepen

5 1. Het behoud en de verdere uitbouw van de positie op het vlak van roro Toekomst • Voortbouwen op de bestaande lijn met mogelijke nieuwe bestemmingen

6 1. Het behoud en de verdere uitbouw van de positie op het vlak van roro Conclusie • Roro blijft een belangrijke pijler voor Oostende • Nieuwe haventoegang is cruciaal voor nieuwe spelers

7 2. Het behoud en opvangen van de groei van de bestaande bulk- en general cargotrafieken. Verleden • Jarenlang rond de 1,5mio ton/jaar

8 2. Het behoud en opvangen van de groei van de bestaande bulk- en general cargotrafieken. Huidige situatie Bulk tem mei 2011Bulk tem mei ,22914,227ertsen 10,5764,202chemicaliën 621,615665,364Grind en zand 14,86415,336Landbouwproduct 14,97318,419Cement en klei 80,1616,025diversen 783,488723,573Totaal : + 8,3%

9 2. Het behoud en opvangen van de groei van de bestaande bulk- en general cargotrafieken. Toekomst • Er wordt volop geïnvesteerd in nieuwe opslagruimtes

10 2. Het behoud en opvangen van de groei van de bestaande bulk- en general cargotrafieken. Conclusie • Dit blijft een belangrijk segment voor de haven • Ook private bedrijven geloven nog sterk in de haven en blijven investeren

11 3. Ontwikkelen van pax-verbindingen, al dan niet gecombineerd vracht/pax + het verhogen van het aantal cruisecalls Verleden • zuivere pax-verbindingen met catamarans en monohulls (maar dit is nu economisch niet meer leefbaar)

12 3. Ontwikkelen van pax-verbindingen, al dan niet gecombineerd vracht/pax + het verhogen van het aantal cruisecalls Huidige situatie • Transeuropa neemt passagiers mee op haar schepen naar Ramsgate (enkel pax met auto’s)

13 3. Ontwikkelen van pax-verbindingen, al dan niet gecombineerd vracht/pax + het verhogen van het aantal cruisecalls Toekomst • Ro-Pax schepen • Campagne met Zeebrugge met gezamenlijke marketing: voor cruises aan de kust

14 3. Ontwikkelen van pax-verbindingen, al dan niet gecombineerd vracht/pax + het verhogen van het aantal cruisecalls Conclusie • Passagiersfaciliteiten zijn aanwezig • Heel nieuwe multifunctionele ruimte wordt in nieuwe stationsomgeving ingebouwd met cruisefaciliteiten • Nieuwe haventoegang was noodzakelijk om cruisesegment uit te breiden

15 4. Behoud van visserij- activiteiten Verleden • Is niet direct ons beleidsdomein • Was een apart autonoom gemeentebedrijf

16 4. Behoud van visserij-activiteiten Huidig • Is sinds einde 2010 opgegaan in Vlaamse Visveiling samen met ZV

17 4. Behoud van visserij- activiteiten Toekomst • Willen hele site vernieuwen en efficiënter maken • Willen van Oostende de thuisbasis maken voor de verse vis

18 4. Offshore industrie en hernieuwbare energie Verleden • C-Power heeft Oostende gekozen als uitvalsbasis voor bouw eerste fase wegens ideaal geschikt door de korte afstand tot de open zee.

19 4. Offshore industrie en hernieuwbare energie Huidige situatie • Oprichting Rebo nv om vlug te kunnen inspelen op de marktbehoefte van zware lastkaaien (investering van 15 € mio) • Rebo bestaat uit 40% PMV en telkens 15% voor AGHO, OWA, Blue Energy en Artes Groep • Eerste klant is C-Power

20 4. Offshore industrie en hernieuwbare energie Huidige situatie • Onze marktprofilering zorgt nu reeds voor het aantrekken van extra bedrijven: CMI, RePower, Seawind,…

21 4. Offshore industrie en hernieuwbare energie Opportuniteit Off-shore projects Description C-Power300 MW in 2 Phases 1000 GWh/Year Belwind330 MW in 2 Phases 1100 GWh/Year Northwind216 MW 670 GWh/Year Rentel288 MW 893 GWh/Year Norther420 MW 1360 GWh/Year Seastar220 MW

22 4. Offshore industrie en hernieuwbare energie Opportuniteit ZonesMW Capacity TCE Target Proposed by developer Moray Firth Firth of Forth Doggerbank9000 Holderness/Hor nsea 4000 Norfolk Hastings West Isle of Wight Bristol Channel Irish Sea

23 4. Offshore industrie en hernieuwbare energie Huidige situatie - achterhaven • Terreinen voor distributie, logistiek en productie

24 4. Offshore industrie en hernieuwbare energie Huidige situatie - achterhaven • Al bedrijven actief in hernieuwbare energie Biosteam Plant Biofuel Plant

25 4. Offshore industrie en hernieuwbare energie Huidige situatie - achterhaven • Academische ondersteuning via Greenbridge incubator • Wegens succes wordt op 2 juli 2011 gestart met tweede vleugel

26 4. Offshore industrie en hernieuwbare energie Toekomst • Aantrekken andere windparkontwikkelaars • Onderhoud van de windparken zal steeds belangrijker worden • Het hele logistieke verhaal brengt veel beweging met zich mee maar genereert weinig tonnage • Hub worden voor de offshore industrie met alles wat daarbij komt kijken (kantoren, herstelbedrijven, scheepswerven, wetenschappelijke en academische ondersteuning,…)

27 5. Overheidsdiensten Huidige situatie • In Oostende bevinden zich de HQ van: – Afdeling Vloot – Afdeling SBG – Afdeling Kust – Departement Kust van aMT • Modernisering MRCC is achter de rug met nieuw centrum • Modernisering van vloot is volop bezig

28 5. Overheidsdiensten Toekomst • Oostende wil de verschillende diensten van het Vlaams Gewest graag behouden • Inspanningen worden gevraagd van beide zijden om op een degelijke manier verder te kunnen blijven werken in een goede verstandhouding.

29 6. Algemene Conclusie • Het strategisch plan, zoals opgesteld in 2005, wordt uitgevoerd • Toen reeds was het duidelijk dat er nood was aan een optimaal gebruik van de ruimte, met als belangrijke aandachtspunten de oude scheepswerf Beliard en een gedeeltelijke demping van het Visserijdok. De eerste is ondertussen opgekocht door de haven en zal ontwikkeld worden.

30 7. Nieuw Campagnebeeld


Download ppt "Leidraad: nieuwe haventoegang Huidige situatie • Nieuwe haventoegang is van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling van de haven • Foto is van april."

Verwante presentaties


Ads door Google