De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jet Wijdeveld Netwerker/ Docent Unit Contractactiviteiten ROC-Nijmegen Dorry Massée Specialist Educatie Volwassenen Bibliotheek Gelderland Zuid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jet Wijdeveld Netwerker/ Docent Unit Contractactiviteiten ROC-Nijmegen Dorry Massée Specialist Educatie Volwassenen Bibliotheek Gelderland Zuid."— Transcript van de presentatie:

1 Jet Wijdeveld Netwerker/ Docent Unit Contractactiviteiten ROC-Nijmegen Dorry Massée Specialist Educatie Volwassenen Bibliotheek Gelderland Zuid

2 Wat is laaggeletterdheid? Laaggeletterdheid is het onvermogen om schriftelijke informatie die functioneel is in het leven van alledag ( thuis, werk en de samenleving) te begrijpen en adequaat te gebruiken.”

3 Wat betekent dit in de praktijk? Het niet of moeizaam kunnen lezen van een boek, de ondertiteling van een film, een recept, brieven van instanties, een geboortekaartje, de instructie van een pinautomaat of werkinstructie. Moeite hebben met het invullen van formulieren, werkbriefjes of een kaartje schrijven.

4 Probeer onderstaande tekst te lezen en ervaar een beetje wat het is om laaggeletterd te zijn Klnkrs kwt Wr k k zk p mn ttsnbrd; gn klnkr t bknnn. Wr zn z gblvn? Msschn p vknt, mr dt hddn z dn k wl ns mgn mldn! H kn k n n clmn schrvn zndr klnkrs? Tch hft n ndrzk ngwzn dt mnsn tkstn knnn lzn zndr klnkrs. k hp ht mr, ndrs schrf k dt vrhl ds vr nks. Ht zl wl n krt clmn wrdn, bn k bng. n d ndr knt k wl ns gd. k hr vk, dt mn clmns vl t lng zn. k kn mtn n prp dn: wtn jll wr mn klnkrs gblvn zn? Ht s tch prttgr lzn ls z r gwn stn. k ms mn klnkrs. k wl z trg.

5 Wat feiten op een rij •Er zijn 1,1 miljoen volwassen laaggeletterden •Er zijn 1,6 miljoen digibeten; •Er zijn financieel ongeletterden ; 20% van de ouderen (56-65 jaar) 30% van de jongeren in het MBO op niv.1 en 2 7% van de recente schoolverlaters (16-19 jaar) 6% van de beroepsbevolking

6 Geletterdheid en de arbeidsmarkt •Ruim de helft van de laaggeletterden heeft werk •Van de werkende laaggeletterden werkt -25% in de sector Zorg en Welzijn -20% in de Industrie en Energie -17% in de Handel en Horeca

7

8 Samenwerking Bibliotheek en ROC Nijmegen Gedeelde doelen: •laaggeletterdheid voorkomen en terugdringen. •zelfredzaamheid en participatie van alle burgers bevorderen. •bevorderen van leesplezier.

9 Berlijnse muur

10 Werkwijze bibliotheek •Biedt doorlopende leer- en leeslijnen aan voor jong en oud. •Intensieve contacten met Taalaanbieders. •Speciale collecties voor preventie en terugdringen van laaggeletterdheid. Taalpunt en MLP. •Is ondersteunend en faciliterend •Sluit aan bij het lesprogramma van de Taalaanbieder. •Kan als leslocatie fungeren. •Heeft leeskringen op verschillende niveau’s. •Legt de nadruk op leesplezier, lezen is leuk. •Organiseert literaire ontmoetingen

11 van Berlijnse muur naar frontale presentatie

12 Abdelkader Benali in Bibliotheek Hatert

13 Competenties •Kennis van de doelgroep •Didactische vaardigheden aangepast aan de doelgroep •Weten hoe je de doelgroep kunt verrassen en verleiden •Kennis van de nieuwste ontwikkelingen, ook op het digitale vlak •Vaardigheid in het begeleiden naar zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie.

14 Hoe vind je de doelgroep? • Vindplaatsen in kaart brengen •omgeving betrekken •Contact leggen met verschillende organisaties, instellingen en bedrijven. •zichtbaar zijn op verschillende manieren

15 Hoe verleid je mensen tot leren? •Aantrekkelijke wervingscampagnes; door inzet ambassadeurs •Actief deelnemen /aansluiten bij landelijke campagnes •Aanbod laten aansluiten bij leerwens en motivatie •Resultaten zichtbaar maken en succes laten ervaren. •korte activeringsactiviteiten( drempel verlagen)

16 De computer stond al een tijdje in huis maar ik durfde er niets mee. In de cursus heb ik veel geleerd. Ik werk nu dagelijks aan de computer. Ik heb nu veel meer zelfvertrouwen.” Nu weet ik hoe ik informatie kan opzoeken, ik zit regelmatig achter de computer om meer informatie over mijn hobby te zoeken. Nooit gedacht dat ik dat ook zou kunnen.”

17 Wat zijn kritische succes factoren voor het slagen van een project voor deze doelgroep? •Aansluiten bij de motivatie / leervraag •Plezier in vaardigheden •Leren leren •Maatschappelijke participatie •zelfredzaamheid •Van elkaar leren

18 Wat zijn kritische succes factoren voor samenwerking? •Gezamenlijk belang delen •Weten wat ieder in huis heeft •Aansluiten bij de vraag •Weten wat je niet kunt bieden •Elkaars kwaliteiten benutten •Goede afspraken maken en nakomen •Van elkaar leren

19 Zijn er nog vragen? ‘Leren is als een hefboom die vele deuren open maakt.’

20 Bedankt voor jullie aandacht!


Download ppt "Jet Wijdeveld Netwerker/ Docent Unit Contractactiviteiten ROC-Nijmegen Dorry Massée Specialist Educatie Volwassenen Bibliotheek Gelderland Zuid."

Verwante presentaties


Ads door Google