De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lezen begint bij goed kijken Over functionele leesvaardigheid CNO en NDN - 8 mei 2009 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lezen begint bij goed kijken Over functionele leesvaardigheid CNO en NDN - 8 mei 2009 Hilde Rombouts Monitoraat op maat."— Transcript van de presentatie:

1 Lezen begint bij goed kijken Over functionele leesvaardigheid CNO en NDN - 8 mei 2009 Hilde Rombouts Monitoraat op maat

2 1 Context Praktijkervaring Monitoraat op maat = taalondersteuning academisch Nederlands = persoonlijke studentenbegeleiding Literatuur (zie bijlage)

3 Inhoud taalbegeleiding leesvaardigheid:  bepalende factoren  methode

4 3 Nood bij studenten - lange teksten  begrip van het geheel  tijdrovend geen woordenboek - onderscheid hoofd- en bijzaken - interpretatie afbeeldingen of grafieken

5 4 Functionaliteit -bij examens: open vragen en meerkeuzevragen -bij studeren : syllabus en handboek, hand-outs en notities -bij papers en presentaties: vakliteratuur -bij vaktypische opdrachten: wetteksten in RECH; romans, poëzie en theaterstukken in TFL; handleiding bij labopracticum in BIO, …

6 5 Vakspecifiek materiaal grote aanpassing t.o. secundair onderwijs = kloof door  lengte van de tekst  grote hoeveelheid: meerdere teksten over 1 onderwerp  vakspecifiek en wetenschappelijk taalgebruik

7 6 Kenmerken strategisch lezen de lezer is •actief •begrijpend •tekstgericht de begeleiding verloopt •interactief •instructiemodel  Voor-tijdens-na  Van breed naar smal

8 7 Taak taalbegeleider •bewustmaken: leesgedrag? •activeren: lezen is arbeid •leesstrategie aanleren

9 8 Voorspel -stilstaan bij de titel en het thema (=voorkennis activeren) -voorspellingen maken bij titel(s) en illustraties -de tekst doorbladeren en bekijken: auteur, bron? -foto’s, figuren, voetnoten, trefwoorden in marge, nummering, cursivering etc. percipiëren -inhoudstafel inspecteren -tussentitels registreren

10 9 De daad bij het woord voorspelling controleren  a.h.v. inleiding, besluit bijsturen? tekst skimmen  Kernzinnen  Signaalwoorden, structuurmarkeerders  Themawoorden tekst lezen  Voorkeurplaatsen  Verbindingswoorden en verwijswoorden

11 10 De daad bij het woord van breed naar smal  interactie met  voorkennis  voorspelling  leesdoel  dubbele aandacht  inhoudelijk  structureel

12 11 Naspel •Verwerking: in functie van leesdoel •Verankering: uitbreiden of wijzigen van voorkennis

13 12 Wat is spinnenzijde? “Spinrag is gemaakt van het vezeleiwit fibroïne, dat verwant is aan collageen en keratine (…)” “Voor wetenschappelijke en industriële toepassingen gebruikt men vooral de dragline, die zeer sterk is. Dat is de draad waaraan de spin hangt als ze zich laat vallen (…)”

14 13 “Spinrag is gemaakt van het vezeleiwit fibroïne, dat verwant is aan collageen en keratine (…)” “Voor wetenschappelijke en industriële toepassingen gebruikt men vooral de dragline, die zeer sterk is. Dat is de draad waaraan de spin hangt als ze zich laat vallen (…)”

15 14 Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

16 15 Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

17 16 Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

18 17 Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

19 18 Les lezen Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

20 19 Goed lezen is … nauwgezet kijken en actief dialogeren met de tekst.

21 20 Bronnen •Nora Bogaert (e.a.). Aan het werk! Adviezen ter verbetering van functionele leesvaardigheid in het onderwijs, Nederlandse Taalunie, 2008 •M. Walraven; Instructie in leesstrategieën. Problemen met begrijpend lezen en het effect van instructie aan zwakke lezers. Paedologisch instituut, Amsterdam, 1995 •D. Stalpers en J. Wammes. Leesstrategieën voor studieboeken. Reeks: Studeren in het hoger onderwijs, Nederlands Centrum Buitenlanders, Utrecht, 2003

22 21 Contactgegevens Monitoraat op maat – taalondersteuning academisch Nederlands Hilde Rombouts Linguapolis, Prinsstraat 8, 2000 Antwerpen Tel


Download ppt "Lezen begint bij goed kijken Over functionele leesvaardigheid CNO en NDN - 8 mei 2009 Hilde Rombouts Monitoraat op maat."

Verwante presentaties


Ads door Google