De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Over ADHD, therapie en medicatie Zorgzaam Omgaan, vzw. Z. O. O. M., vzw. Zorgzame op School. Z o S Het ADHD-ADD -verhaal, start in onze hersenen! Wij nemen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Over ADHD, therapie en medicatie Zorgzaam Omgaan, vzw. Z. O. O. M., vzw. Zorgzame op School. Z o S Het ADHD-ADD -verhaal, start in onze hersenen! Wij nemen."— Transcript van de presentatie:

1 Over ADHD, therapie en medicatie Zorgzaam Omgaan, vzw. Z. O. O. M., vzw. Zorgzame op School. Z o S Het ADHD-ADD -verhaal, start in onze hersenen! Wij nemen je even mee op een boeiende ontdekkingstocht.  © Zorgzaam Omgaan, vzw., Boomgaardstraat 67 te Roeselare. (versie november 2008) DRUK OP F5 EN DE PRESENTATIE START AUTOMATISCH OP. U HOEFT VERDER NIETS TE DOEN of, Druk op [enter] of [li-muisknop] om de presentatie te versnellen.

2

3 In dit deel zullen wij leren dat schakelkasten ontelbare zenuwbanen met elkaar verbinden. Minuscule elektrisch geladen schakelaartjes overbruggen - telkens dit nodig is- de opening tussen twee zenuwbanen. Het lichaam maakt deze neurotrans-mitters (chemische stoffen) telkens opnieuw aan. Ze zorgen voor de elektrische geleiding en verdwijnen achteraf terug!  Dit alles moet snel, zorgvuldig en juist gebeuren!  Het zenuwstelsel brengt informatie van en naar de hersenen. Foute, te weinig en te trage schakelingen kan het zenuwstelsel zich niet permitteren! © P. Glorieux, Zorgzaam Omgaan, vzw. Maar eerst staan wij stil bij een normaal werkend zenuwstelsel. Als voorbeeld bestuderen we de zenuwbanen die er voor zorgen dat ik met mijn ogen kan waarnemen (zien).

4 Het zenuwstelsel brengt informatie van en naar de hersenen. De opdracht luidt: bekijk deze ‘Romeinse Brug’ aandachtig! Wat heb ik nodig om te kunnen zien?  De ogen. Iets om naar te kijken

5 De ogen. Door het lichaam heen lopen overal zenuwbanen Ik kijk nu naar een Romeinse Brug. Wat gebeurt er allemaal?  Opdracht: bekijk deze ‘Romeinse Brug’ aandachtig! Via zo’n schakelkastjes (soms via het ruggenmerg) kan de informatie heen en weer stromen naar en van de juiste afdelingen in de hersenen! Hoe komt het toch dat ik bijvoorbeeld met mijn ogen kan ‘zien’? Het zenuwstelsel brengt informatie van en naar de hersenen. Wat heb ik nodig om te kunnen zien? Iets om naar te kijken Goed om weten:  Het lichaam maakt in de schakelkas- ten voortdurend schakelaartjes aan en laat deze opnieuw verdwijnen. Maar wij mogen ons niet laten afleiden:  Laten wij de schakelkasten even van dichterbij bekijken! Eén zo’n schakelkastje:  willen wij immers bestuderen en doen werken! De tekening op het scherm is een zeer grote uitvergroting van zo’n minuscuul schakelkastje (zoals in de rode cirkel) Onze zenuwbanen zijn op vele plaatsen onderbroken:  In ontelbare ‘schakelkastjes’ worden de zenuwen met elkaar verbonden. Wij zoomen even in en zoeken die zenuwbanen en schakelkastjes die ervoor zorgen dat wij kunnen kijken of zien…

6 Deze foto wordt in het oog tot elektrische impulsen (stroom) omgezet. Als dit klaar is wordt de foto via verschillende zenuwbanen en schakelaars richting hersenen gestuurd.  Het zenuwstelsel brengt informatie van en naar de hersenen. Maar om te ‘zien’, moet de foto naar de hersenen worden verstuurd…Hoe komt het toch dat ik bijvoorbeeld met mijn ogen kan ‘zien’?

7  Het zenuwstelsel brengt informatie van en naar de hersenen. Maar om te ‘zien’, moet de foto naar de hersenen worden verstuurd… Supersnel maakt het lichaam minischakelaartjes aan in de schakelkasten zodat de informatie door kan naar de hersenen! Nog eens voor diegenen die het niet goed hebben gevolgd…. Wij starten bij de foto die door het netvlies van het oog werd ingescand (waargenomen)!

8 Supersnel maakt het lichaam minischakelaartjes aan in de schakelkasten zodat de informatie door kan naar de hersenen! Pas als de informatie aankomt in de hersenen zijn wij ons ervan bewust dat we een ‘Romeinse Brug’ zien! In werkelijkheid gebeurt dit allemaal met de snelheid van het licht!  Het zenuwstelsel brengt informatie van en naar de hersenen. Maar om te ‘zien’, moet de foto naar de hersenen worden verstuurd…

9 Als een zenuwbaan tot rust komt: • verdwijnen alle minischakelaartjes vanzelf; • het systeem wordt zo in de uitstand geplaatst; • het is nu wachten op een nieuw signaal! Het zenuwstelsel brengt informatie van en naar de hersenen. 

10 Nadenken, ons geheugen oefenen, huiswerk maken, gevoelens hebben… Armen en benen bewegen, sporten, fietsen… Kortom: een goed werkend zenuwstelsel is voor de mens onontbeerlijk!  Elk puntje van ons lichaam is zo via het zenuwstelsel met de hersenen verbonden. Slapen, dromen, wegdromen… Op deze wijze kunnen wij: Eten, drinken

11

12 Als de schakelkastjes en schakelaartjes van het zenuwstelsel en de hersenen NIET goed werken:  De opdracht is dezelfde: bekijk aandachtig deze ‘Romeinse Brug’!

13 Als de schakelkastjes en schakelaartjes van het zenuwstelsel en de hersenen NIET goed werken:  De opdracht is dezelfde: bekijk aandachtig deze ‘Romeinse Brug’!Het systeem komt op gang… Maar faalt….

14 Als de schakelkastjes en schakelaartjes van het zenuwstelsel en de hersenen NIET goed werken:  Probleem 1: de zintuigen (hier het oog) kan zich niet richten op één object… Dit maakt het voor de persoon in kwestie reeds zeer druk!

15  • Aanmaak van te weinig schakelaars in de schakelkast. Als de schakelkastjes en schakelaartjes van het zenuwstelsel en de hersenen NIET goed werken: Probleem 2: • Die bovendien fout en te traag geschakeld worden! RESULTAAT De hersenen: • krijgen foute (onstabiele) informatie binnen; • die bovendien niet goed wordt verwerkt; • en waardoor de hersenen fout zullen reageren. Hoe schakelproblemen in het zenuwstelsel verhelpen? Noch het zenuwstelsel, noch de hersenen… laat staan de persoon zelf kunnen deze problemen vermijden. Ze worden immers veroorzaakt door een biologische stoornis = een probleem welke in het lichaam ingebakken zit!

16  Als de schakelkastjes en schakelaartjes van het zenuwstelsel en de hersenen NIET goed werken: Hoe schakelproblemen in het zenuwstelsel verhelpen? • Extra taken (geen straf!). • Hulp door CLB. • Extra hulp bij het maken van huistaak en bij toetsvoorbereiding door de ouders, een vriend of vriendin. • Extra lessen door een leerkracht van de school. • Therapie. • Speciale leermethodes gebruiken (beertjes…). • Speciale hulpmiddelen gebruiken (laptop die kan voorlezen…). • Soms ook medicatie. Medicatie: een woordje uitleg!

17  Medicatie regelt de aanmaak van schakelaartjes in de schakelkasten: Medicatie wordt voorgeschreven door de dokterMedicijnen helpen hier om genoeg hersenschakelaartjes aan te maken… En ze zorgen er bovendien voor : • om snelle… • en juiste schakelingen maken! Medicatie wordt speciaal ontworpen voor één welbepaald probleem!

18  Het systeem werkt met medicatie +/- weerom normaal… Medicatie regelt de aanmaak van schakelaartjes in de schakelkasten: Althans, net zolang de medicatie een oogje in het zeil houdt! Want, hier ‘genezen’ de medicijnen niet… Ze zijn enkel een hulpmiddel!

19  Medicatie regelt de aanmaak van schakelaartjes in de schakelkasten: Want, hier ‘genezen’ de medicijnen niet… Ze zijn enkel een hulpmiddel! Althans, net zolang de medicatie een oogje in het zeil houdt!


Download ppt "Over ADHD, therapie en medicatie Zorgzaam Omgaan, vzw. Z. O. O. M., vzw. Zorgzame op School. Z o S Het ADHD-ADD -verhaal, start in onze hersenen! Wij nemen."

Verwante presentaties


Ads door Google