De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dûh, die meisje zuigt Straattaal en taalvariatie en wat de school ermee moet en kan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dûh, die meisje zuigt Straattaal en taalvariatie en wat de school ermee moet en kan."— Transcript van de presentatie:

1 Dûh, die meisje zuigt Straattaal en taalvariatie en wat de school ermee moet en kan

2 Stellingen •Meertaligheid (Berbers – Nederlands b.v.) is een voordeel •Door SMS-taal gaan leerlingen slechter schrijven •Straattaal verrijkt de taal

3 Voordelen meertaligheid •Lukt bij iedereen (maar: hoe eerder hoe beter) •Cognitieve taken sneller uitvoeren •Makkelijker een nieuwe taal leren •Beter weten hoe talen in elkaar zitten •Grotere zelfverzekerdheid •Meer tolerantie naar andere culturen •Uitstel dementie

4 En straattaal? •Probleem als het eentalig is •Relatie met een andere, antiburgerlijke wereld Opdracht van de school: •De algemene taal (Nederlands) leren én de taal van de school zonder de straattaal af te wijzen

5 Grammatica: straattaal volgt regels •Het hulpwerkwoord ‘gaan’, ook in indicatief: de poes gaat slapen •‘het’ wordt ‘de’: de boek, de huis. Dus ook ‘deze boek, die huis’ •Uitgangs-e bij bijvoeglijke naamwoorden na ‘een’: een goeie diploma, een mooie mes •En uitspraak: rollende R, dikke S Je moet je aan de regels houden

6 Over taal en de straat DAT Dagelijkse algemene taal •dagelijkse gebruikstaal •direct, over hier en nu •concreet CAT Cognitieve abstracte taal •taal van de school •indirect, over daar en toen en straks •gedachteconstructies

7 Over taal en de straat DAT Dagelijkse algemene taal •dagelijkse gebruikstaal •direct, over hier en nu •concreet CAT Cognitieve abstracte taal •taal van de school •indirect, over daar en toen en straks •gedachtecon structies Straattaal •dagelijkse taal in de peergroup •direct, over hier en nu •concreet

8 Jongerentaal: iedere dag anders •de puta madregeweldig •lulijzermobiele telefoon •chiboylekkere jongen •fayaerg •boetieleugen/onzin •droppienaakt zijn •vreetkeetsnackbar •dikke doeidoe ik echt niet!

9 Over jongeren en jongerentaal •Straattaal vraagt hoge taalvaardigheden (Nortier) •Het grootste deel van de jongeren maakt onderscheid in register (NTU, nationale jeugdraad) •Ondersteunt de identiteit van de groep •Zeer verschillend: Murks, Amsterdamse straattaal, Algemeen cités, le verlan,

10 heel erg goed bombe, chill, cool, da, dope, flex, gru, gruwelijk, kapot goed, lauw, master, masterlijk, relaxt, span, spin, standaard, strak, tof, tranga, vet, wreed, wijs

11 Jongerentaal dringt door?

12

13 SMS-taal 1 God: Im No. 1. No pix, plz. Uz my name nicely. Day7=holy. Take care of mum’n’dad. Don’t kill, scrU round, steal or lie. Keep yr hands (&eyz) off wot isnt yrs

14 positief, veilig leerklimaat betekenisvolle taken ondersteuning door interactie, reflectie, instructie Krachtige leeromgeving voor taalleren

15 positief, veilig leerklimaat Taalvariatie en klimaat •Je eerste taal is je identiteit •Leerlingen voelen zich veilig in hun eerste taal/dialect •Waardering ervoor is belangrijk Hoe is dat voor straattaal?

16 Dus Van •Op school praten we Nederlands •Straattaal vermijden •SMS-taal verbieden •Jongerentaal geringschatten Naar •Hoe zeg jij dat in …. •Straattaal gebruiken •Rappen en 160 •Jongerentaal hoog achten en gebruiken

17 betekenisvolle taken Taalvariatie en betekenisvolheid •Straattaal en algemene taal is overal om je heen •Straattaal is nuttig, algemene taal is nuttig •Taal observeren is taalbeschouwing

18 Dus …. •Schrijf een verhaal in straattaal en vertel dat aan leerlingen van de basisschool •Interview oudere mensen naar typische (dialect)woorden. Maak daar een woordenboekje van •Beschrijf de straattaal van Antwerpen en vergelijk die met die van Utrecht •Luister naar lokale rap of hiphop en praat over de inhoud •Laat Fatima een taallesje ‘Berbers’ geven •Laat Ricardo een taallesje straattaal geven •Praat over het belang van straattaal •Bespreek wanneer straattaal wel en niet kan •Discussieer over het belang van passend taalgebruik •Leerlijnen maken, waarop leerlingen hun vorderingen van DAT naar CAT aangeven •Maak een WebQuest:

19 ondersteuning door interactie, reflectie, instructie Taalvariatie en ondersteuning •Straattaal kan helpen bij begrip •Taalverschillen benoemen geeft inzicht in taal •Geef woorden en zinnen die in algemeen Nederlands kunnen •Taalregisters zichtbaar maken •Herschrijven/- presenteren •Trainen, trainen


Download ppt "Dûh, die meisje zuigt Straattaal en taalvariatie en wat de school ermee moet en kan."

Verwante presentaties


Ads door Google