De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg Carinda Jansen Irene Jonker Najla Wassie Judith Wolf Workshop Strength Based Benadering – krachtbronnen van cliënten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg Carinda Jansen Irene Jonker Najla Wassie Judith Wolf Workshop Strength Based Benadering – krachtbronnen van cliënten."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg Carinda Jansen Irene Jonker Najla Wassie Judith Wolf Workshop Strength Based Benadering – krachtbronnen van cliënten

2 Over deze workshop • SBB principes in het kort • Beeldmateriaal uit “Geslagen jaren” - krachtbronnen • Uitleg over genogram, ecomap en ecogram • Maken van een ecogram • Terugkoppeling

3 Principes van SBB in het kort 1. Gaat er van uit dat de grenzen aan ontwikkeling en groei van vrouwen en hun omgeving onbekend zijn 2. Is gebaseerd op krachten, talenten en mogelijkheden van vrouwen en hun omgeving 3. Ziet de omgeving als bron van mogelijkheden voor herstel 4. Gebruikt de keuzes van cliënten als grondslag voor interventies 5. Ziet een relatie tussen vrouw en hulpverlener als essentieel 6. Speelt zich (zo veel mogelijk) af in de leefwereld van de cliënt

4 Vrouwen aan het woord Over eigen verantwoordelijkheid … “ In het begin is het goed om de cliënt aan de hand mee te nemen. Later kunnen vrouwen zelf wel weer die verantwoordelijkheid nemen. Vergeet niet dat vrouwen vaak lange tijd de verantwoordelijkheid is ontnomen door hun partner. Dit moet langzaam opgebouwd worden om hier weer vertrouwen en vaardigheden in te krijgen”. Over krachtgericht werken … “Ik weet wel wat allemaal mis is gegaan. Ik hebt ook al vaak genoeg gehoord dat het aan mij ligt. Het is belangrijk dat hulpverleners de positieve, gezonde kant van cliënten laten zien”.

5 Beeldmateriaal documentaire “Geslagen jaren” Kracht- & hulpbronnen Deskundigen praten over krachtbronnen en het benadrukken van wat mensen wél goed doen. (Bron: Movedmedia, 2009)

6 Vormen van kracht 1.Persoonlijke kwaliteiten 2.Talenten en vaardigheden 3.Krachten en mogelijkheden van de omgeving 4.Interesses en aspiraties Persoonlijke kwaliteiten Talenten en vaardigheden Krachten en mogelijkheden omgeving Interesses en aspiraties (ik ben…)(ik kan …)(ik heb…)(ik wil…) Eerlijk Zorgend Hard werkend Mondig Behulpzaam Komt op voor anderen Kan goed rekenen en met geld omgaan Talenknobbel Bloemschikken Weet alles van muziek/ natuur / tekenen Goed Geheugen Heeft een oudere broer De hond is haar beste vriend Heeft een inkomen Was vroeger lid van een kerk Heeft goed contact met buren Wil artiest worden Gaat graag naar de film Wil een rijbewijs en een eigen auto Gaat graag winkelen met vriendin

7 Stappen in het krachtgericht werken 1.Relatie opbouwen 2.Krachteninventarisatie, eindigend met prioriteiten van wensen (doelen stellen) 3.Planningsfase (gemeenschappelijk plan met activiteiten gericht op de doelen) 4.Uitvoering

8 Genogram, ecomap en ecogram Eenvoudige visuele voorstelling om het sociale netwerk van een cliënt(systeem) in kaart te brengen. Het sluit aan bij: • Systeemgericht werken • Focus op krachten • Focus op informele hulpbronnen • Werken in/met de leefomgeving van vrouwen/systeem Hulpbronnen vervullen belangrijke functies: emotionele steun, instrumentele steun, gezelschap, advies en informatie (Bron: Hartman 1979, 1992)

9 Voorbeeld van een genogram

10 Voorbeeld van een ecomap Sue (40) Voorbeeld van een ecogram

11 sue joekaykim sid Voorbeeld van een ecogram

12 Oefenen met een ecogram • In tweetallen uiteen (duo hulpverlener en niet- hulpverlener) • Casus • Ecogram maken

13 Terugkoppeling •Was het zinvol? •Bruikbaarheid ecogram; verder uitwerken?

14 Carinda Jansen Irene Jonker Umc St Radboud, Omz | Dank u wel voor de aandacht Dank u wel voor uw aandacht


Download ppt "Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg Carinda Jansen Irene Jonker Najla Wassie Judith Wolf Workshop Strength Based Benadering – krachtbronnen van cliënten."

Verwante presentaties


Ads door Google