De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jef Maes Hoofd Kenniscentrum - Boek.be Welke toekomst voor het Boek?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jef Maes Hoofd Kenniscentrum - Boek.be Welke toekomst voor het Boek?"— Transcript van de presentatie:

1 Jef Maes Hoofd Kenniscentrum - Boek.be Welke toekomst voor het Boek?

2 Vooraf: methode 1.Definitie: wat is een boek? 2.Wat is e-reading? 3.Diverse e-readers: 1.e-inkt readers 2.Tablets 3.Toekomstige ontwikkelingen 4.e-boekenmarkt verwachtingen 5.Veranderende boekvormen 6.Veranderingen in leesgedrag 7.Verandering in de keten + in elk onderdeel 8.Timereading vs e-lending 9.Streaming 10.Prijs e-boek 11.Initiatieven Boek.be 12.Vlaams e-boek platform 13.Conclusies Overzicht

3 Wat niet? ≠ Exacte wetenschap ≠ Madame Soleil Wat wel? -Bestuderen huidige en toekomstige ontwikkelingen -Technologische ontwikkeling -Bestuderen van geschiedenis en die toepassen op toekomst -Standpunten van specialisten Methode

4 “survival of the fittest” ≠ de sterkste overleeft = diegene overleeft die zich het best aanpast aan de veranderende omstandigheden Doel: advies aan de sector

5 Geert Lernout “Voor mij is alles waarop taal staat een boek en dat kan dus zowel een kleisteen en een koperplaat zijn als een digitale krant of cd. …” “Je kunt het fenomeen van het boek niet begrijpen als je het beperkt tot de ingebonden rechthoekige stapel bedrukte papieren; die is amper vijf eeuwen oud”. “Dit boek gaat dus over de manieren waarop mensen woorden kunnen bewaren”…. Wat is een boek?

6  Niet mordicus vasthouden aan de vorm maar concentreren op de inhoud + op beleving! => Het i-pod moment van de e-reader komt er aan! Enige vraag: wanneer?  Het geheel voor ogen houden! Digitaal lezen - Dragers veranderen, maar het boek blijft - Digitaal lezen zal groeien - Welke verhouding digitaal/papier? - 20 – 80 ? - 30 – 70 ? “Het boek is als het wiel: een perfecte uitvinding die niet zal verdwijnen”

7 Wat is e-reading? Bron: Wiebe De Jager

8 Het ecosysteem van e-reading Bron: TechFlash

9 •Positief: –Rustig lezen – goed voor de ogen –Lezen in de zon is mogelijk –Lange autonomie: +/ pagina’s •Negatief: –Zwart/wit scherm – (nog) geen kleur –Geen bewegende beelden E-inkt-reader: + en -

10 Amazon Kindle: nu versie 3 -V2: 2,4 miljoen ex. in V3: 8 miljoen ex. In % meer dan verwacht -3 G telefoonconnectie naar de shop -Zeer gebruiksvriendelijk -Zeer goedkoop: $139 = € 101 -Negatief: -gesloten systeem -Enkel Engelstalige titels uit de Amazon-shop E-reader: benchmark

11 -Beschikbaar vanaf €149 (bv. Bebook club, Oyo, Icarus) E-reader: breed gamma Overzicht van alle beschikbare e-readers:

12 •Negatief –Lezen in licht en in de zon is moeilijk –Niet bedoeld om lang te lezen – lcd-scherm=vermoeiend Groot succes: 15 miljoen ex. verkocht wereldwijd in in België (procentueel aan de top in Europa) iPad = 95% van de tablet-markt 25/03/2011 Lancering iPad 2 Tablets – iPad,… Positief: - Mooie kleuren - Multifunctioneel (beweging, video,…) - Grote snelheid en gebruiksgemak - Wifi of 3G

13 Overzicht van de tabletmarkt: tablets-overzicht/ Tablets – andere 2011: Het jaar van de tablets -Meeste draaien op Android -Sommige wachten op Honeycomb (nieuwe Android versie) -Samsung, Blackberry, Acer, Lenovo, LG…

14 •E-inkt-readers: –Steeds goedkoper –Naar prijs 0? E-reader: ontwikkelingen Kleurenschermen: •Mirasol: •Kleurenscherm op basis van IMOD technologie •Leesbaar in de zon •Laag verbruik •Eerste toestellen verwacht eind 2011

15 •Kleurenschermen: –Linquavista •nieuwe schermen zonder achtergrondverlichting en met kleur en video-ondersteuning •Electrowetting technologie •Toepasbaar in tablets •Spinn-off van Philips maar recent overgekocht door Samsung! –PixelQi: •combineert een lcd-display met een modus zonder achtergrondverlichting. •je moet schakelen tussen een gewone en een leesmodus. •Op tablet van Notion Ink (Indisch bedrijf) Verwacht in 2011 E-reader: ontwikkelingen - vervolg

16 Ecologische argumenten niet onderschatten: Studie Clean Tech ivm. Kindle: = na 1 jaar gebruik voetafdruk productie Kindle teruggewonnen = besparing van 168 kg CO2 = productie en distributie van 22,5 boeken Ecologische aspecten

17 •Nederland 2010: • e-boeken vs 49,2 miljoen papieren ex. •0,6% van de A-markt (Bron: GfK Retail and Technology Benelux) •Vlaanderen 2010 : 0,25% van de A-markt (Bron: Boek.be) •USA: 9% van de A-markt (Publishers Weekly) E-boek markt 2010

18 Gaat de e-reading doorbreken? Publishing in the Digital Era – studie van Bain & Co (Avignon 2010) : consumenten ondervraagd in US, Japan, Duitsland, Frankrijk, UK, Zuid-Korea -15 tot 20% zal in 2015 een e-reader of tablet bezitten – 15 à 20 % vd. Markt = digitaal -2/3de tot 3/4de via tablets -80 à 90 % marktaandeel voor de iPad binnen de tabletmarkt.

19 Nieuwe technologie => nieuwe mediavormen -Niet direct: -Begin boekdrukkunst -> drukken manuscripten -Begin televisie -> verfilmde radio of theater -Nieuw medium ontdekt zijn eigenheid Filmpje Alice for iPad Veranderende boekvormen

20 -Hybride boek: multimedia met tekst + video + geluid. -Bv. Vook -Bv. Libroid -Het gelaagde e-boek: -1 ste laag: tekstboek (eventueel via POD) -Diepere lagen (voor specialisten): -Extra documenten, Bibliografie, Iconografie, Muziek, Reacties van lezers -…. bv. Gutenberg e-project (Robert Darnton The Case for Books ) Veranderende boekvormen

21 - Crossmediale boek: een combinatie van een boek, internetcommunity, gaming… Twee voorbeelden: • het Huis Anubis: vertrokken vanuit TV-reeks, maar nu boeken, film, community, games… • Liza Holton (ex uitgeefster Harry Potter in VS) – 39 Clues en The Amanda Project Veranderende boekvormen (2)

22 -interactieve, sociale boeken: -rechtstreekse communicatie tussen auteur en lezer -Lezers dragen bij tot de inhoud van een boek. -Lezers kunnen voorpublicaties/fragmenten lezen, becommentariëren en beoordelen Veranderende boekvormen (3) -Enriched content: enkele voorbeelden - e-boeken met video en geluid: reeds nu op de markt: zie Kindle

23 Espresso Book Machine: Printing on demand • binnen enkele minuten een pasklaar boek • 110 pag./minuut. • keuze uit boeken • diverse toestellen in de US en UK • eerste toestel in Europa: ABC boekhandel A’dam • EBM in boekhandel? In de bibliotheek?

24 -Internet stimuleert hyper attention -Slow reading zal onder druk komen  taak voor leesbevordering Fast reading Slow reading Deep attention Hyper attention Veranderend lezen Effect van iPad op leesgedrag gemeten door Read it later

25 New Long Tail (New market) New How will productforms migrate? Bron: TNO

26 INTERNET PaaS & Cloud Google editions Amazo n Online retailers Boekhandels Auteurs Consument Fysieke handel New reading models Webshop Time reading Online reading E-boek fysiek boek Apple Fysieke distributie Uitgevers Mutatie in verkoopplatformen

27 Rol van de auteur - Bedenker en maker van content - Bewaker van het creatieve proces DIGITALE WERELDPAPIEREN WERELD - Bedenker en maker van content -Bewaker van het creatieve proces -Digitale verkoop rechtstreeks naar lezer? -Zelf publiceren wordt makkelijker -=> grotere machtspositie tov. uitgever

28 •Ja: –Auteur kan rechtstreeks naar consument –Zelf publiceren wordt makkelijker auteur sterker vs uitgever? •Nee: –Hoe uw boek vinden? => e-marketing wordt belangrijker –Boeken worden meer projecten  boek + video + spraak  creatief verwerken van originele ideeën –Steeds meer vormen mogelijk:  iPad, iPhone, Android, eReader…  Wie zorgt voor aangepaste transcodatie?

29 Rol van uitgever -Waken over kwaliteit van de content -Juiste distributiekanaal kiezen -Marketing/promotie van de content -Waken over de rechten DIGITALE WERELDPAPIEREN WERELD -Waken over kwaliteit van de content -Juiste distributiekanaal kiezen -Marketing/promotie van de content -Waken over de rechten -Opzetten projecten in nieuwe vormen: uitgever=producer -Transcodatie -Rechtstreeks digitale verkoop via cloud en grote aggregatoren (Google, Apple, Amazon,…)

30 Meerwaarde van een uitgever?  Sterker inzetten op e-marketing  Boekenprojecten opzetten samen met auteurs  boek + video + spraak  creatief verwerken van originele ideeën  Transcodatie naar diverse outputs  iPad, iPhone, Android, eReader…  Interne workflow aanpassen  Aanwezigheid verzekeren “in the cloud” en op grote platformen  Beveiliging van de content

31 workflow bij uitgever

32 Rol van de distributeur -Opslag voorraad -Uitleveren orders -Fysieke levering -Marketing en promotie (soms) DIGITALE WERELDPAPIEREN WERELD -Opslag voorraad -Uitleveren orders -Fysieke levering -Marketing en promotie (soms) -Opslag en beveiliging e-boeken: slechts enkele grote e-distributeurs: eBoekhuis, ePagine…

33 Rol van de boekhandel -Verkoop van boeken in de winkel -Advies aan klanten -Plaats voor ontdekking en beleving -Levering aan bibliotheken -Levering aan scholen DIGITALE WERELDPAPIEREN WERELD -Verkoop van digitale boeken in de winkel -Levering aan bibliotheken -Levering aan scholen -Advies aan klanten -Plaats voor ontdekking en beleving ?

34 Toekomst van de boekhandel? -Boekhandel moet op het web aanwezig zijn -Inzetten op combinatie van papier en digitaal -Communityvorming rond boekhandel  Advies van boekhandelaar -> klant  klantprofielen steeds belangrijker  Uitwisseling ervaringen onder klanten  evenementen/beleving in de boekhandel -Investeringen nodig voor aanwezigheid op web + beleving =>Schaalvergroting dringt zich op

35 Toekomst van de boekhandel? -Inzetten op timereading (zie verder) -Naar boekhandel stappen moet belevingsmeerwaarde bieden tov. web  ontmoetingsplaats met auteurs/lezers…  bijkomende info (ook digitaal) binnen de boekhandel - Op zoek naar vervangende omzet? de-boekhandel-van-de.html

36 Relatie boekhandel - uitgever? -Boekhandel moet zijn meerwaarde bewijzen naar de uitgever - kennis van de klanten => CRM wordt erg belangrijk in digitale wereld -Uitgever moet bewust boekhandel ondersteunen  papier blijft belangrijk aandeel (70/80 %) van de omzet  minder verkooppunten = minder impulsverkopen  kan door extra korting voor combinatiebedrijven (papier + digitaal)  ondersteuning belevingselementen

37 Rol van de bibliotheek -Uitlenen van boeken -Selectie en advies aan lezers -Plaats voor ontdekking en beleving DIGITALE WERELDPAPIEREN WERELD -Plaats voor ontdekking en beleving -Uitlenen van boeken - Uitlenen van digitale boeken: voorwaarden van de uitgevers? -Selectie en advies aan lezers via website

38 •Timereading: lezer betaalt om een boek te lezen gedurende bepaalde periode (bv. 48u, 5-10 dagen…) •Boekhandel wordt betalende bibliotheek •Nut van time reading: –Advies van boekhandel aan klanten = push marketing –Teaser voor zowel papieren als e-boek –Bedrag terugbetalen als er wordt aangekocht (bv. binnen 7 dagen). Mogelijk via micropayments. •E-lending = concurrentie voor boekhandel –Bescherming nodig bv. window time Time reading vs e-lending Boekhandel vs bibliotheek

39 -Geen wettelijke regeling = exclusief recht – onderhandelingen met Bibnet -Raadpleging binnen de Bib mogelijk -Uitlenen van e-readers met daarop beschermd werk = niet wettelijk geregeld -Bibliotheken belangrijk voor de culturele participatie en inhoudelijke informatie => e-boeken ook via bibliotheek -Boekenvak streeft naar akkoord, met enkele beperkingen: -Window time -Faire vergoeding voor uitgevers en auteurs E-lending - juridisch

40 Wie leest digitaal?

41 -Streaming = online reading -Belangrijk om onafhankelijk te staan tov. hardware producenten -vergelijking muziek: Spotify – maar met eerlijke verloning voor auteur en uitgever -Leesabonnement: de formule van de toekomst? -Nog op te lossen probleem: hoe verder lezen als je niet online bent? Streaming is dè toekomst

42 Beveiliging: DRM - kopieerbeveiliging noodzakelijk - DRM = Digital Rights Management - Adobe DRM: mogelijk om een boek op 5 toestellen te plaatsen - niet gebruiksvriendelijk - Social DRM: elke download is traceerbaar - wel gebruiksvriendelijk - positieve resultaten - Beste anti-piraterij = zorgen voor een betaalbare legale downloadmogelijkheid!

43 - Nu +/- 80% van de papieren prijs = te hoog? - Btw verlaging van 21 naar 6% = daling met 15% => 65% vd. prijs Prijs van een e-boek -royalties auteur: hoger bij e-boeken dan bij papieren boek -marges vd boekhandel bij e-boeken lager dan bij papieren boeken -Uitgever houdt finaal minder over! Met dank aan Timo Boezeman

44 Uitgangspunten Boek.be DIGITALISERING ALS UITDAGING NIET ALS BEDREIGING >< MUZIEKSECTOR 1.Boekensector mag deze ontwikkeling niet missen: innovatiestimulering 2.Behoud van de keten maar bewust dat veel gaat wijzigen 3.Geen dominantie van grote (buitenlandse) spelers. Bv. Amazon, Google….

45

46 Mogelijkheden: 1.verkoop via e-boek.org: -klant kiest favoriete boekhandel -Boekhandel 7% commissie 2. Eigen schaduwsite -Korting gedeeld: 50% boekhandel / 50 % Boek.be 3. Integratie in eigen webshop: -Boek.be vraagt commissie voor dienstverlening 4. Verkoop via iPad-app Relatie met de boekhandel

47 lancering 4 november 2010 directe betaling (niet via iTunes) iPad app

48 - Een enorm potentieel: downloads van de app na 14 dagen - verdrievoudiging van de verkoop - veel problemen met Adobe DRM Enkele cijfers

49 - de uitgevers willen een vrije keuze - klantengegevens zijn erg belangrijk in e- commerce - 30% commissie is zwaar overdreven => stappen richting ministers Lieten (media) en Van Quickenborne (economie) => vraag om onderzoek of het niet strijdig is met Europese wetgeving over vrije concurrentie => onderhandelingen met Apple – geen effect => online reading wordt zeer belangrijk (webapp en html5) zie ook uitgeefbedrijf-een-slechte-dealhttp://www.boekenvak.be/blog/apple-versus-het- uitgeefbedrijf-een-slechte-deal Wijzigingen in beleid bij Apple

50 •Combinatie vouchers •Timereading: beperking in tijd –Gidsfunctie voor boekhandel –Micropayments zijn belangrijk •Hybride boeken: –luisterboek en e-boek –Boek + video •Proefprojecten rond de optimalisatie van de workflow binnen uitgeverijen •Proeftuin rond digitale boeken op de Boekenbeurs •Stimuleren van het uitgever van e- boeken (van naar tegen 2012) Andere plannen Boek.be

51 •Creëren van een digitaal depot met exploitatiemogelijkheden door Vlaamse Overheid via innovatief aanbesteden •Exploitatie: samenwerking Bibnet – Boek.be Samenwerking Overheid – Bibnet – Boek.be

52 •Publiek-privaat samenwerkingsmodel. Zowel uitgevers als openbare bibliotheken moeten van het platform gebruik kunnen maken, voor verschillende doeleinden. •Platform ontwikkelen met de volgende modules: –Invoermodule om content op een gestandaardiseerde manier in te laden met bijhorende metadata. –Opslagmodule om de content op een beveiligde manier op te slaan. –Indexeermodule die een full-text search van de content en browse inside mogelijk maakt. –Transcodatiemodule om de content in verschillende formaten te publiceren. –Exploitatieplatform voor e-commercedoeleinden. Vlaams e-boek Platform

53 Vlaams e-boek Platform (VEP)

54 •Finaliteit: –Verkopen van e-boeken –Timereading: “verhuur” van e-boeken gedurende een beperkte periode –E-lending: uitlenen van e-boeken via de openbare bibliotheek Vlaams e-boek Platform

55

56 1.Digitale tijdperk bekijken als een opportuniteit en niet als een bedreiging 2.E-reading breekt zeker door 3.Het papieren boek gaat niet volledig verdwijnen, wel dalen in omzet 4.Elk onderdeel van de keten zal zijn meerwaarde moeten bewijzen tov. de andere onderdelen 5.Boekhandel en bibliotheek raken mekaar en komen beiden onder druk door grote internationale spelers 6.Concentratie bij de distributie en bij retail Conclusies

57 •G. Lernout – Het boek, een beknopte geschiedenis – uitgeverij Meulenhoff/Manteau 2004 •J. Epstein – Book business: publishing, past present and future – W.W. Norton 2001 •C. Anderson – The Long Tail – Business Books 2006 •C. Anderson – Free: hoe het nieuwe gratis de markt radicaal verandert – Nieuw Amsterdam 2009 •R. Darnton – The case for books: past, Present, and Future – Public Affairs 2009 Bibliografie

58 •http://www.boekenvak.be/technologywatchhttp://www.boekenvak.be/technologywatch •http://www.readwriteweb.comhttp://www.readwriteweb.com •http://www.wired.com/ - Chris Andersonhttp://www.wired.com/ •http://boekeman.blogspot.com/ - Timo Boezemanhttp://boekeman.blogspot.com/ •http://www.idealog.com/blog/ - Mike Shatzkinhttp://www.idealog.com/blog/ •http://www.inct.nl/http://www.inct.nl/ •http://www.eburon.nl/uitgever_2_0http://www.eburon.nl/uitgever_2_0 - Wiebe De Jaeger Blogs en internetsites

59 Vragen? Hartelijk dank Volg de ontwikkeling rond e-reading op of via de Twitter-account jefmaesboekbe


Download ppt "Jef Maes Hoofd Kenniscentrum - Boek.be Welke toekomst voor het Boek?"

Verwante presentaties


Ads door Google