De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© ‘Niche’ content en convergentie ULYS/ FISHTANK 20 januari 2006.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© ‘Niche’ content en convergentie ULYS/ FISHTANK 20 januari 2006."— Transcript van de presentatie:

1 © remi.maddens@fisthank.be ‘Niche’ content en convergentie ULYS/ FISHTANK 20 januari 2006

2 © remi.maddens@fisthank.be Ghandi vandaag Wat als Ghandi een webcam had? ( Telecom Italia taps Spike Lee to direct this 60 second visual advertising clip.) Alternatieve download: http://www.badmash.org/videos/videos.php?v=gandhi.m ov&t=Gandhi%20Loves%20Him%20Some%20Telecom http://www.badmash.org/videos/videos.php?v=gandhi.m ov&t=Gandhi%20Loves%20Him%20Some%20Telecom

3 © remi.maddens@fisthank.be Noot vooraf •Alle getoonde media, applicaties, content toepassing zijn complementair met de bestaande media (radio, TV, DVD, geschreven pers) •De bestaande media blijven de grootste publiekstrekkers: zij vormen de kapstok / de toegangspoort naar de “nieuwe” media –Cfr. succes DVD-boxen (DS vandaag)

4 © remi.maddens@fisthank.be Agenda 1.Een technologische evolutie 2.heeft effect op mediagebruik 3.wat resulteert in nieuwe content 4.en opportuniteiten 5.maar ook bedreigingen…

5 © remi.maddens@fisthank.be Technologische evolutie

6 © remi.maddens@fisthank.be Steeds meer •Steeds meer platformen en ‘devices’ 1.Digitale televisie (met digitale TT) 2.Opkomst van interactieve buitendisplays 3.Het succes van de MP3-spelers 4.Technologie dringt de huiskamer binnen … 5.… en verspreidt zich draadloos over heel het huis 6.Niet alleen in huis, ook op straat duikt technologie op. •Met steeds meer mogelijkheden 7.Multi-functionele devices 8.Succesvolle internet applicaties vertaald naar andere devices 9.Verschillende platformen spelen op elkaar in 10.Steeds meer “sociale” applicaties op internet 11.Breedband: goede video kwaliteit via internet

7 © remi.maddens@fisthank.be Meer hardware …

8 © remi.maddens@fisthank.be 1. Digitale televisie •Channels –26 analogue TV –31 digital TV –22 digital music & radio •Interactive –EPG –VOD •Movies (+ 2000hours / 500 top movies) •‘VRT juist gemist’ –Email –Walled garden •Channels –67 digital TV (Bxl) –Football •Interactive –EPG –VOD •Movies (50) –Walled Garden (mrt06)

9 © remi.maddens@fisthank.be 2. Interactieve displays •Text-to-Screen –$ 2.99 per SMS –Zomer 2005: 1.627 sms-jes concert NY –$25.000 verkoop eerste 3 weken •Concert download: –Napster en Clearchannel: download direct na concert

10 © remi.maddens@fisthank.be 3. MP3-spelers & GSM’s

11 © remi.maddens@fisthank.be •Sony, steeds groter: 70” •Sony, steeds kleiner: Nieuw in de huiskamer OOK : 2005 1/6 koopt digitale camera = 730.000st. (Bron: DS vandaag – met ernaast artikel over Agfa)

12 © remi.maddens@fisthank.be 5. “Home” entertainment •digitale muziek •in elke kamer •1 draadloze afstandsbediening •binnenkort draadloze transmissie www.sonos.com

13 © remi.maddens@fisthank.be 6. Ook op straat The Jakarta Post, december 2005The Jakarta Post, december 2005 (Textually.org) - Direct download vending machines

14 © remi.maddens@fisthank.be … met meer functionaliteiten.

15 © remi.maddens@fisthank.be 7. Sony Playstation 2 •Eén toestel, veel functies –Game console –CD player –DVD player –Network gaming

16 © remi.maddens@fisthank.be 8. “Killer app” search : van pc naar gsm •Wapedia •Google Mobile Bron: www.mulimob.orgwww.mulimob.org > gepersonaliseerde startpagina’s

17 © remi.maddens@fisthank.be 9. Samenspel van platformen: website betalen met GSM •Dagcode –SMS “dag” naar 3421 –Kostprijs € 1,5

18 © remi.maddens@fisthank.be 10. Sociaal internet: dialoog en uitwisseling

19 © remi.maddens@fisthank.be 11. Breedband: video online

20 © remi.maddens@fisthank.be De gebruiker verandert zijn mediagebruik en consumptie

21 © remi.maddens@fisthank.be Toename media consumptie Source: EIAA, Mediascope Europe, Media Consumption Study 2005 (november 2005) Average European internet user spends 10hours online/week (13h > 16/24)

22 © remi.maddens@fisthank.be Meer voor de buis (DS vandaag) •VRT-studie –2,5% schermgebruik is DVD kijken –3% schermgebruik is video kijken •Waarom verkopen DVD’s goed? (ook al zijn ze duur: box FC De Kampioen kost € 160) –Meer DVD-spelers –Verzameleffect –Gebrek aan geduld week na week te wachten –Extra’s –Controle (drang naar autonomie, cfr. iPod)

23 © remi.maddens@fisthank.be Convergentie mediagebruik: Media-meshing Source: EIAA, Mediascope Europe, Media Consumption Study 2005 (november 2005)

24 © remi.maddens@fisthank.be Toename uitgaven “nieuwe” media •Totaal gezinsuitgaven –+ 4% wonen, voeding, vervoer, cultuur, communicatie •Post en telecommunicatie –€ 884/jaar aan post & telecommunicatie –2004: 2,9 procent van alle uitgaven –2002: 2,6 procent –1995: 1,7 procent •GSM en internet grotere hap budget –+ 47% kosten mobiel bellen –+ 150% kosten internet Bron: http://www.zdnet.be/mobile.cfm?id=52055, ZDNET 20.12.2005http://www.zdnet.be/mobile.cfm?id=52055

25 © remi.maddens@fisthank.be Sterk interesse entertainment Source: EIAA, Mediascope Europe, Media Consumption Study 2005 (november 2005)

26 © remi.maddens@fisthank.be Verschuiving naar “full track”

27 © remi.maddens@fisthank.be Google Zeitgeist bevestigt

28 © remi.maddens@fisthank.be De industrie speelt hierop in met meer en andere content

29 © remi.maddens@fisthank.be Content waardevol product –Groeiende markt voor content –Convergentie mediagebruik –Industrieën groeien naar elkaar toe –Cross-channel marketing •Lost •VT4 –Werken met kleinere groepen •Bespelen van niches (The Orchard) •Ontstaan van communities (Myspaces.com)

30 © remi.maddens@fisthank.be Omzetgroei mobiele markt

31 © remi.maddens@fisthank.be Proximus (Vodafone): “Hot Artist” Enimen –Wedstrijd & beelden –3G Video's –Tones •Poly Tones (€2/download - €1/min) •Real Tones (€4/download) •Hello Tones (€3/download - 3 mnd) http://tones-pictures.live.proximus.be/wapl/nl/Music/Hot_Artists/eminem/index.html http://tones-pictures.live.proximus.be/wapl/nl/Music/Hot_Artists/eminem/tones.html

32 © remi.maddens@fisthank.be IT en entertainment Ook INTEL > 2006 a leap year

33 © remi.maddens@fisthank.be Cross-channel marketing case: “Lost” 1.Klassiek TV-programma 2.VOD / DVR 3.DVD-collections 4.iPod / iTunes »+400,000 (okt 2005) 5.Internet 1.(Klassieke) website: official, fansites, blogs, … 2.WebTV: Google Video, … 6.Mobiel –“Lost Video Diaries” (enkel Verizon) 7.Verder ook nog –Boeken, spelbord, “trading cards”, … –“Platform-agnostisch” denken (bedenken originele content) –DS vandaag: Disney meldt 1,5 milj. iTunes downloads op 3mnd van Lost en Desperate Housewives http://www.latimes.com/business/custom/cotown/la- et-lost3jan03,0,5359344.story?coll=la-homepage- calendar-widget&track=widget

34 © remi.maddens@fisthank.be Cross-channel formats: case VT4 •TV –lineair programma •IDTV –Extra content –Interactiviteit: voting •SMS –Voting –…

35 © remi.maddens@fisthank.be De “niche” van The Orchard •Opkoop en digitale distributie “independent” e/o buitenlandse labels •Toeleverancier iTunes, Napster, Yahoo!,… •Business model: “the long tail” –Niet investeren enkele weinige hits (waarvan honderd duizenden stuks verkocht moeten worden) –Wel investeren in uitgebreide catalogus (waarvan slechts enkele verkocht moeten worden om rendabel te zijn – geen materiële distributie) –Focus op “long tail” •2 drempels overwinnen –Muziek bestaat niet indien “Niet in de winkel” –Muziek bestaat niet indien “Nooit van gehoord”

36 © remi.maddens@fisthank.be De “community” Myspace.com •Wat? –meer hits dan Google –30 milj. user pages (400.000 van groepen) –3,5 milj. nieuwe gebruikers/mnd –Omzet 2005: $30 à $40 milj. –Murdoch/News Corp: $ 580 milj. •Wie? –Hawthorne Heights •500.000 cd’s verkocht •Visibiliteit op –ABC’s Jimmy Kimmel Live –MTV’s TV –Relient K: 500.000/12 mnd –Chemical Romance: 1 milj –Interscope lanceerde the Black Eyed Peas, Beck, Nine Inch Nails: grootste “first-week sales” ooit. Coldplay doet het minder goed. •Convergentie? –Debuut NBC’s The Office Vrienden van Myspace: -www.purevolume.comwww.purevolume.com -www.getsigned.comwww.getsigned.com -www.craigslist.com (eBay)www.craigslist.com

37 © remi.maddens@fisthank.be Opportuniteiten

38 © remi.maddens@fisthank.be Marketing en consumptie •Consument bereid meer te investeren in entertainment & ICT –Digitale televisie: aanbieden “long tail” content –Digitale televisie: VOD (cfr. succes DVD) •Consument heeft nood aan begeleiding –Succes “User generated media”: www.ourmedia.orgwww.ourmedia.org –Content branding voor bestaande merken: www.talpa.tvwww.talpa.tv –Verder ontwikkeling search technologie: “mental” search •Meer succes: gebruik kracht sociale netwerken –“Virtual Mobile Network Providers” –Sociale software •Digitale TV: TiVO & Blog •GSM: Mobsharing (?!) •Convergentie: koppelen van platformen –Draadloze technologie: Wi-Fi GSM, WiMax, … –Meer verkoopspunten: “Bluetooth download booth” in AB –Meer advertentieplatformen: EPG

39 © remi.maddens@fisthank.be www.fishtank.be Remi Maddens Tel: +32.2.215 15 00 Mob: +32.477.99 99 81 remi.maddens@fishtank.be


Download ppt "© ‘Niche’ content en convergentie ULYS/ FISHTANK 20 januari 2006."

Verwante presentaties


Ads door Google