De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gastvrijheidseconomie Overijssel Stand van zaken 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gastvrijheidseconomie Overijssel Stand van zaken 1."— Transcript van de presentatie:

1 Gastvrijheidseconomie Overijssel Stand van zaken 1

2 MITO •Doelstelling: versterking regionale economie! •De 4 B’s:  Bekendheid  Bezoekers  Bestedingen  Banen •In 2015: 10% marktaandeel in toeristische overnachtingen, 80 miljoen extra bestedingen en 3000 extra banen 2

3 2 pijlers: TBT en MarketingOost •Samenwerking Overijsselse RBT’s heeft geleid tot MarketingImpuls Toerisme Overijssel (MITO) •Na stoppen GOBT organisatorische versterking cruciaal (aansturing, bundeling krachten) •Splitsing tussen organisatie en merken (professionaliteit, draagvlak, consument centraal) •Meerjarenimpuls Gastvrijheidseconomie Overijssel  op naar krachtig en gastvrij Overijssel Uitvoering Regionaal Economisch Beleid d.d. 11 april

4 TBT en MarketingOost Meerjarenimpuls Gastvrijheidseconomie •MITO – MarketingImpuls Toerisme Overijssel: 6 merken: de regio’s Twente, Vechtdal, Salland, IJsseldelta en WaterReijk en het thema Hanzesteden •Daarnaast 3 verbindende thema’s:  Blauw: ‘ plezier varen’ (Overijssels water)  Groen: ‘puur genieten’ (Proefdepureprovincie)  Rood: ‘ cultuurparels’ + Aandacht voor fiets+wandelprovincie van Nederland! 4

5 Raalte 17 januari 5

6 Leefstijlprofielen Voorbereidingen uitvoering Gelijkschakelen benaderingswijze markt 6

7 7

8 Meerjarenimpuls Gastvrijheidseconomie (vervolg) •Evenementen: in Overijssel meerjarige ondersteuning van evenementen met grote economische spin off (2,7 miljoen) en innovatieve evenementen (0,3 miljoen) •Duitsland: vanuit huidig Euregio-project toewerken naar een meer structurele bewerking Duitse markt op basis van eigentijdse positionering Oost- Nederland •Vlaanderen: groeimarkt in relatie tot concept Puur Genieten! campagne met o.a. Vakantiesalon Antwerpen 8

9 Stakeholders en rollen Bedrijfsleven Overheden & Organisaties Consument Regiomarketing & Productontwikkeling 1.Regisseur 2.Campagneleider 9

10 1) Provincie, regio en gemeenten winnen prijzen: •Overijssel beste fietsprovincie 2012 •Rijssen-Holten wandelgemeente 2012 •Buurten in oud Avereest (Reestdal): mooiste wandelroute On Track •Ommen wandelgemeente 2013 (?) (64% van de stemmen) Wat is bereikt in 2012? (1) 10

11 3) Publiciteit en promotie: •Beurzen: Antwerpen, Fiets- en Wandelbeurs, 50 plus en Zenith •Telegraaf campagne (april, juni-juli) met hoge advertentiewaarde • Hanzelijnspecial Telegraaf (dec 2012) •Trouw artikel over Ijsseldelta (aug 2012) •TV: Wist je dat (RTL4) en RTL vaart (RTL7) •‘Arrangementen met Beeld van Overijssel: o.a. met Kerst in Oud Kampen  Toename van publiciteitswaarde met meer dan 50% Wat is bereikt in 2012? (3) 11

12 4) Route infrastructuren •Wandelnetwerk Vechtdal afgerond •Wandelnetwerken WaterReijk, Zwolle en Salland in aanleg (2013 gereed) •Verhalenpalen succesvol geintroduceerd •In 2013 wordt wandelnetwerk Kampen aangelegd (begin 2014 gereed -  provinciaal netwerk) •Nieuw elan en meerjarig commitment Hanzesteden Wat is bereikt in 2013? (4) 12

13 Stand van zaken campagnes A-merken Twente Salland Vechtdal IJsseldelta WaterReijk Hanzesteden Landgoed van Nederland, City life/country life, Uitrol Twente Tourist Info, Lancering Twente Portal, Landgoed nieuwe stijl De Smaak van Salland, Salland Actief (na Fietsland nu ook Wandelland), Cultuur van Salland (van IJssel tot Heuvelrug) Vechtdal Overijssel alle tijd: Boergondisch genieten, Zoek Yvonne’s (Buiten zijn) en Beste wensen (Buiten spelen) Nederland in het klein: plezier varen (water/delta), Hanze (cultuurhistorie) en Nationaal Landschap (natuur/polders) Van water naar land (pleziervaren), Actief in het WaterReijk (WandelReijk, schaatsen), Giethoorn+wetlands (o.a. China) Hip hanzestadsbezoek, Vanaf het water naar de stad, Hanze 2017, 3 D’s (Duiding, Decor en Dynamiek) 13

14 IJsseldelta Marketing Gerealiseerd 2012 Introductie en promotie streekmerk (H)eerlijk IJsseldelta Ondernemersavonden Kampen, Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis (thema: arrangementen) Coördinatie Open Monumentendag en Hanzespektakel Kampen Promotieplan Zwartewaterland Sluiting VVV winkels en opening agentschappen Zwolle en Kampen Realisatie bezoekerscentra NLIJD Zwolle, Kampen en Zwartsluis Follow up Hanzesymposium Dag van de VVV Coördinatie en promotie Waterevent Teamwissel (merkleider en merkadviseur) Concrete resulaten •IJsseldeltagids 2012 •Beurzen: o.a. Fiets- en Wandelbeurs, Zenith, Waterevent, 50+ beurs •Deelname RTL Vaart (uitzending jan 2013) •Recreatie krant in samenwerking NLIJD •Advertentie Telegraaf, free publicity en stands in Zwolle en Kampen bij Opening Hanzelijn •In samenwerking met Euregio flyer en routebundel in Duits • Social media campage #ikbenzwolle / #ikbenkampen •3% meer unieke bezoekers website (ca totaal) •40% meer followers Twitter (ca totaal) •100% meer likers Facebook (ca. 150 totaal; gestart sep 2012) Speerpunten 2013 •Introductie ‘Ondernemend IJsseldelta’ met co- creatieplatform en ondernemersbijeenkomsten •Integratie en ondernemersclub ‘In de Ijsseldelta’ •Intensivering samenwerking NLIJD met o.a. gezamenlijke gids en app •Ontwikkeling en uitvoering campagne NL in het klein •Restyle n huisstijl •Ontwikkeling communicatiepakket met o.a. brochures en flyers •Watersport welkomstpakketten •Realisatie Vaarapp •Focus op free publicity •Vernieuwen website •Intensieve social media campagne •Realisatie 5 infopunten NLIJD •Evenementen: o.a. Open Monumentendag, Hanzespektakel

15 IJsseldelta strategisch plan nederland-in-het- klein/?auth_key=b bbe74c421a308 43e8aedc5c95dabee37&kw=view- r4iti2qs1sr-&rc=ref


Download ppt "Gastvrijheidseconomie Overijssel Stand van zaken 1."

Verwante presentaties


Ads door Google