De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Internetmarketing in de toeristische sector TORECO

Verwante presentaties


Presentatie over: "Internetmarketing in de toeristische sector TORECO"— Transcript van de presentatie:

1 Internetmarketing in de toeristische sector TORECO
30 oktober 2013 Sylvia Jansen-Jobse

2 Voorstellen Sylvia Jansen-Jobse Opleiding HBO vrijetijdsmanagement Werkzaam bij Hanzehogeschool, Kenniscentrum Ondernemerschap Project Versterking Ondernemerschap in de Toeristische en Recreatieve sector Focus marketing en toerisme Meer dan 80 bedrijven marketingadvies

3 In de praktijk Vaak weinig budget voor marketing beschikbaar. Dus: Low of No Budget Marketing

4 In de praktijk Lang leven Internet! Hier kan je met beperkt budget veel bereiken. Dit kost wel TIJD!

5 “Gasten zeggen vaak dat ik een leuke website heb”
In de praktijk “Gasten zeggen vaak dat ik een leuke website heb”

6 Agenda Wie ben je en wat wil je uitstralen / vertellen? Optimaliseren website Bezoekers krijgen op website (Sociale media)

7 De eerste stap Wie ben je? (missie) Wat zeg je dat je bent? (identiteit) Wat zeggen anderen? (reputatie/imago)

8 Wat zeg je dat je bent?

9 Wat zeggen anderen?

10 Wat zeg je dat je bent?

11 Wat zeggen anderen?

12 Optimaliseren website
Stap 1: Wie???? Durven kiezen! Controle Avontuur-lijk paars Uitbundig geel Rustig groen Ingetogen aqua Gezellig lime

13 Optimaliseren website
Stap 2: Aandacht trekken Bron:

14 Optimaliseren website
Binnen 1 seconde: de eerste indruk Gevoelsmatig, design Kleur: invloed op de emotie Helderheid: layout helder, contrast goed, teksten duidelijk leesbaar Afbeeldingen: afbeeldingen en fotografie aansluiten op doelgroep en boodschap ondersteunen

15 Optimaliseren website
2-5 seconden: de kennismaking Rationeel: valt er voor mij hier ‘iets te halen’, voorziet in behoefte? Unique Selling Point: onderscheidend vermogen De kernboodschap: wat doe je om USP waar te maken Kort en krachtig: korte teksten, goed lopende zinnen

16 Optimaliseren website
Test Voor wie? Wat beleven? Aansprekend? Zou je verder kijken?

17 Optimaliseren website
Zelf testen? Laat je homepage zien aan iemand die jouw bedrijf niet kent, sluit de browser na 5 seconden en vraag: Wat is het doel van deze website? Wie willen we aanspreken? Waarom zouden ze bij ons kopen?

18 Optimaliseren website
Verkoop een beleving/gevoel

19 Optimaliseren website
Meer plaatjes dan tekst

20 Optimaliseren website
En verder: Actueel!!! Teksten niet te lang en breed, gebruik tussenkopjes Activeer je bezoeker contact op te nemen Goede doorleiding naar actie (reserveren)= Stimuleren tot aankoop Maak duidelijk hoe reserveren (veel manieren in branche) Niet te veel menu-items Consequente lay-out Goede kwaliteit grote foto’s, aansluitend bij doelgroep en aansluitend bij tekst

21 Bron: www.Diepbizniz.nl

22 Optimaliseren website
Mobiele communicatie steeds belangrijker Steeds meer Smartphones Mensen steeds meer continue online Onderweg informatie opzoeken -> welke info is dan relevant Hoe ziet uw website eruit op een mobiel?

23 Natuurlijke zoekresultaten:
Bezoekers op website Natuurlijke zoekresultaten: 75% techniek: goede webbouwer en zelf toegang tot CMS! Actueel! Geen duplicate content Vaststellen zoekwoorden (Google zoekwoordplanner) Zoekwoorden in: Navigatiemenu Teksten en vooral in url’s, kopjes (h-tags) en interne links Titels/Descriptions Tags Foto’s

24 Bezoekers op website Linkbuilding (linken op goed bezochte websites, bij voorkeur in context) Google Adwords Social media

25 Sociale media Youtube, bijv. met een eigen kanaal Facebook Twitter Google+ LinkedIn (vnl. zakelijk)

26 Bereiken potentiële nieuwe gasten
Sociale media Bereiken potentiële nieuwe gasten Op zoektermen (Twitter) Via netwerk van jouw gasten (Facebook) Relatiebeheer, in beeld blijven… Vindbaarheid (invloed op positie in Google)

27 Sociale media Ook voor social media geldt; stem af op je doelgroep! En bedenk; wat heeft het voor toegevoegde waarde dat ik hier aanwezig ben voor de gebruiker! Waarom is het leuk om mij te volgen? Wat vindt mijn doelgroep interessant?

28 Verkoop een beleving/gevoel
Sociale media Verkoop een beleving/gevoel Dit doe je vooral in beelden. Meer plaatsjes dan tekst Toeristische organisaties nog vaak aanbodgericht. Dit hebben wij…. Wat kan je beleven bij ons op het bedrijf… Niet alleen hoogtepunten / unieke dingen!

29 Sociale media

30 Stimuleer mensen jou te ‘volgen’ en ‘Retweeten’ (Twitter)
Sociale media Stimuleer ‘Vind ik leuk’, het reageren op berichten en berichten delen (Facebook) Stimuleer mensen jou te ‘volgen’ en ‘Retweeten’ (Twitter) Fotoactie (verzamelen content) Weggeef-actie* Actief vragen ervaringen op ‘Zoover’ te plaatsen * Dit mag formeel niet…

31 Sociale media Vergeet niet jouw ambassadeurs hiervoor te bedanken / belonen! Like reacties, bedank, reageer op vragen/ opmerkingen. Maak je volgers belangrijk, bijvoorbeeld: Exclusieve aanbiedingen Vragen van mening over bepaalde onderwerpen

32 Bezoekers op website Meten is weten! Google Analytics Regelmatig analyseren En aanpassingen doen

33 Vragen?

34 Contact Met vriendelijke groet, Sylvia Jansen-Jobse Adviseur Team Toerisme HanzeHogeschool Groningen /Kenniscentrum Ondernemerschap Zernikeplein 7 Postbus AA Groningen T F M E I


Download ppt "Internetmarketing in de toeristische sector TORECO"

Verwante presentaties


Ads door Google