De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leer- en Innovatiecentrum. Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Welke rol kan de hogeschoolbibliotheek spelen bij het aanleren van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leer- en Innovatiecentrum. Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Welke rol kan de hogeschoolbibliotheek spelen bij het aanleren van."— Transcript van de presentatie:

1 Leer- en Innovatiecentrum

2 Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 20082 Welke rol kan de hogeschoolbibliotheek spelen bij het aanleren van informatievaardigheden aan studenten? Eindwerk Leen Liefsoens Wat kunnen we er mee binnen de Werkgroep Informatievaardigheden?

3 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 20083 Inhoud Achtergrond Eindwerk Inhoud Eindwerk –Informatievaardigheden –Informatievaardigheden in hogeschoolbibliotheken in Nederland en Vlaanderen –Informatievaardigheden in Hogeschool Zuyd en Provinciale Hogeschool Limburg –Zelfinstructiemodules –Module Informatievaardigheden –Conclusies Toepasbaar binnen Werkgroep Informatievaardigheden?

4 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 20084 Achtergrond Opleiding Graduaat in het Bibliotheekwezen en Documentaire Informatiekunde aan het Centrum voor Volwassenen- onderwijs Vrije Leergangen Limburg te Genk Promotoren: Myriam Lemmens en Monique Triepels September 2007Centrum voor Volwassenen- onderwijs Vrije Leergangen Limburg Waarom informatievaardigheden? –Informatiemaatschappij –Kerntaak hogeschool : studenten leren omgaan met informatie –Hot item binnen hogeschoolbibliotheken Een Vlaamse studente werkzaam in een Nederlandse bieb

5 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 20085 Informatievaardigheden (1) Definitie: “Ultimately, information literate people are those who have learned how to learn. They know how to learn because they know how knowledge is organized, how to find information, and how to use information in such a way that others can learn from them. They are people prepared for lifelong learning, because they can always find the information needed for any task or decision at hand” Bron: American Library Association PresidentialAmerican Library Association Committee on Information Literacy

6 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 20086 Informatievaardigheden (2) Model informatievaardigheden: Bron: Informatievaardigheden / Albert BoekhorstInformatievaardigheden / Albert Boekhorst

7 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 20087 Informatievaardigheden (3) Informatievaardigheden inbedden in het onderwijs via de Information Literacy Competency Standards for Higher Education vastgesteld door the Association of College and Research Libraries (ACRL-normen), vertaald naar het Nederlands door het Landelijk Overleg Omgaan met Wetenschappelijk Informatie (LOOWI) Information Literacy Competency Standards for Higher Educationthe Association of College and Research LibrariesLandelijk Overleg Omgaan met Wetenschappelijk Informatie Informatievaardigheid is die combinatie van competenties die het individu in staat stelt te onderkennen welke informatie nodig is om de behoefte aan informatie te vervullen, deze informatie op een efficiënte en effectieve manier te verzamelen, te evalueren en voor zichzelf te verwerken en op een correcte wijze in een product kan omzetten en dit product kan presenteren of verspreiden.

8 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 20088 Informatievaardigheden in hogeschool- bibliotheken in Nederland en Vlaanderen (1) Welke activiteiten ontplooien hogeschoolbibliotheken in Nederland en Vlaanderen nu al om informatievaardigheden bij te brengen aan studenten? Methode: –Vragenlijst via e-mail:  Activiteiten en toetsing  Rol van de hogeschoolbibliotheek  Curriculum  Nieuwe ontwikkelingen –70 hogeschoolbibliotheken –Respons 43% (Nederland 38%, Vlaanderen 52%)

9 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 20089 Informatievaardigheden in hogeschool- bibliotheken in Nederland en Vlaanderen (2) Resultaten: –Vooral bibliotheekrondleidingen en catalogus/databankinstructies –HIT en TILT worden weinig gebruiktHITTILT –Bijna geen toetsing –Informatievaardigheden worden nauwelijks vernoemd in curriculum –Merendeel bibliotheken is bezig met het evalueren en opnieuw ontwikkelen van hun informatievaardighedeninstructies

10 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 200810 Informatievaardigheden in hogeschool- bibliotheken in Nederland en Vlaanderen (3) Samenwerking en activiteiten: –Projecten:  Virtueel Discursief Kennisnetwerk / Instrumentatie van onderwijs in de kenniscompetenties  Digibib II Digibib II  Werken aan informatievaardigheden met flexibel inzetbare leerobjecten Werken aan informatievaardigheden met flexibel inzetbare leerobjecten –Werkgroepen:  SHB werkgroep Informatievaardigheden SHB  VVBAD sectie Schoolbibliotheken VVBAD sectie Schoolbibliotheken –Online cursussen:  HIT HIT  TILT TILT  Webdetective Webdetective

11 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 200811 Informatievaardigheden in Hogeschool Zuyd en Provinciale Hogeschool Limburg (1) HS Zuyd: domein Economie & Talen PHL: departement Handelswetenschappen en BedrijfskundeHS Zuyd PHL Methode: –Interviews  Het begrip informatievaardigheden  Belang informatievaardigheden  Informatievaardigheden binnen het onderwijs  Rol hogeschoolbibliotheek  Curriculum  Nieuwe ontwikkelingen –20 docenten (HS Zuyd 15, PHL 5)

12 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 200812 Informatievaardigheden in Hogeschool Zuyd en Provinciale Hogeschool Limburg (2) Resultaten: –Begrip informatievaardigheden is bekend –Student heeft informatievaardigheden nodig tijdens alle onderwijsactiviteiten –Student wordt niet beoordeeld op informatievaardigheden –Informatievaardigheden is van belang voor de toekomstige loopbaan van de student –Informatievaardigheden komen in meer of mindere mate aan bod in de gewone onderwijsactiviteiten, maar… –De hogeschoolbibliotheek moet een grotere rol spelen –Informatievaardigheden vaag geformuleerd binnen het curriculum (algemene HBO-competenties)

13 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 200813 Zelfinstructiemodules E-merge:E-merge –De digitale bibliotheek in een digitale leeromgevingDe digitale bibliotheek in een digitale leeromgeving –Digibib IIDigibib II Opbouw ZIM: verschillende didactische vormen Technieken, toetsing en inbedding van de ZIM Voorbeeld ZIM Endnote Hoe creëer ik referenties in een Endnote Library: –Tekst –Simulatie –College-video

14 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 200814 Module informatievaardigheden Information ManagementInformation Management Opbouw module: colleges en practica Ondersteuning hogeschoolbibliotheek: –Website informatievaardigheden –Practica:  Toets informatieproblemen oplossen (klik)  Bronnenkennis  Nieuwe media  Zoeken en vinden  Kwaliteit van informatie  Verwerken van informatie De website informatievaardigheden volgt de structuur van het zoekproces: 1.Zoekproces  E-bronnen 2. Probleemafbakening  Zoeken via internet  Vraaganalyse  Zoekmachines 3. Zoekstrategie  Webdirectories  Zoektermen  Nieuwe media  Zoekmethoden5. Selectie  Zoektechnieken  Bruikbaarheid  Zoektools  Relevantie 4. Plaats en toegang  Beoordelen kwaliteit  Inleiding6. Evaluatie  Soorten bronnen7. Resultaat  Formele en Inhoudelijke ontsluiting  Kenniskaart  Zoeken via de bibliotheek  Bronvermelding  Catalogi  Endnote / Reference Manager  Databanken

15 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 200815 Conclusies Noodzaak informatievaardigheden binnen het onderwijs Activiteiten om informatievaardigheden aan te leren aan de student worden nu al georganiseerd door bibliotheek én onderwijs Bibliotheek kan zijn rol vergroten door hun activiteiten af te stemmen op die van het onderwijs én door het onderwijs te ondersteunen Integratie van informatievaardigheden in diverse opleidingsonderdelen is belangrijk (attitude en context) Leerlijn informatievaardigheden binnen curriculum Docenten informatievaardig maken!

16 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 200816 Wat kunnen we er mee binnen de Werkgroep Informatievaardigheden? Is het begrip informatievaardigheden beken binnen Avans? Ziet het onderwijs het belang ervan in? Worden er binnen het onderwijs al activiteiten georganiseerd om studenten informatievaardigheden bij te brengen? Kunnen wij als werkgroep Informatievaardigheden aansluiten bij deze activiteiten? Leerlijn informatievaardigheden, let op het curriculum! Inzetten ZIM’s binnen het project DLC? Website informatievaardigheden wenselijk? Module informatievaardigheden wenselijk? Van informatievaardige docenten naar informatievaardige studenten! …

17 Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni 200817 Dank je wel voor jullie aandacht! Mijn scriptie kan je downloaden via http://www.esnips.com/doc/06e92577-75da-4fa7-b36f- 14da728ac983/Scriptie


Download ppt "Leer- en Innovatiecentrum. Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Welke rol kan de hogeschoolbibliotheek spelen bij het aanleren van."

Verwante presentaties


Ads door Google